Jag står inte ut tredje natten tar två timmar IGEN!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Pumpis

Jag står inte ut tredje natten tar två timmar IGEN!!!

Inlägg av Pumpis »

Hej kära medmammor
Vi har påbörjat SHN kuren på vår 1-åring och är nu inne på tredje natten.
Första natten tog det 2 timmar för älsklingen att somna efter en massa solfjäder, tillrättaläggningar, ramsa etc etc. (hon vaknade till kl 2 och var då vaken i nästan 3 timmar, trots solfjäder, ramsor etc .. )
Andra natten tog det 20 (!!) minuter och jag behövde inte springa in många gånger alls, kanske 3 ggr totalt .
Nu var det alltså tredje natten och det känns helt misslyckat, nu tog det ÖVER 2 timmar för henne att varva ner och sova. Hennes gråt var inte lika upprört som första natten utan det var mer argt och ihärdigt, hon svarade på min ramsa med ilska och hade svårt att lugna sej. Nu känns det jättejobbigt, kan det vara så att det går åt skogen tredje natten , efter att andra natten gått så bra ( och jag ska tillägga att hon vaknade bara till 1 gång den underbara natten)

snälla ge mej lite hopp och råd just nu känner jag mej jätte nere.
SNYFt från en trött mamma
Snälla soooov!!
Emma80

Re: Jag står inte ut tredje natten tar två timmar IGEN!!!

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vill skicka en styrkekram till dig i natten! Är inte diplomerad kurare själv så jag har inte alla svaren ännu. Min spontana känsla när jag läser är bara en fundering kring detta citat:
Pumpis skrev: Hennes gråt var inte lika upprört som första natten utan det var mer argt och ihärdigt, hon svarade på min ramsa med ilska och hade svårt att lugna sej.
Om hon är arg ska du inte ramsa, kanske därför hon blev ännu argare? Kanske blev störd av den. Vad tror ni andra? Läge att backa mer och mer nu tänker jag...

:heart: Kram Emma :heart:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
miar70
Kontakt:

Re: Jag står inte ut tredje natten tar två timmar IGEN!!!

Inlägg av miar70 »

Hej Pumpis och välkommen hit :D

Emma har rätt, nu är det läge att använda backa-verktyget! Brukar vara svårt, men är nödvändigt!

Och din fundering:
Pumpis skrev: kan det vara så att det går åt skogen tredje natten , efter att andra natten gått så bra
JA :!:
Du får inte glömma att shn är en process som tar tid! Bakslag är nödvändigt - din tös måste få kolla
"gäller detta nu? står mamma fast vid det nya?"

Att hon som under ett år fått somna på helt andra sätt, bara ska köpa shn på två nätter utan vidare frågor, är inte särskilt troligt :wink:
Och när hon kommer med de här nya frågorna, gäller det mer än nånsin att du står pall, är trygg och förmedlar med all attityd som bara finns, att det är preciiis som det ska!

Skickar dig länken som handlar om det superviktiga förhållningssättet här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Jag hoppas natten varit bra, men om den inte varit det, så se det som en del i er vandring på shn-vägen! Och för varje gång hon "frågar" och protesterar, har du chansen att svara henne, så vänd på det och se det som ett utmärkt sätt att få dina verktyg att funka riktigt bra!

Lycka till, och berätta gärna hur det gått för er :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pumpis

tredje natten. fortsättning...

Inlägg av Pumpis »

Hej och tack så oändligt mycket för era svar :)
Jo nattningen var ju verkligen besvärlig men sen sov hon faktiskt hela natten fram till 6,15. Med ett undantag för lite gnyende runt 4 varpå hon somnade om utan ramsa eller nånting. När hon vaknade på morgonen var hon dock inte så glad, hon vaknade inte skrikandes utan lite små arg och gnällandes , då ramsade jag lite i förbifarten och hon var ganska så missnöjd men grät inte precis...
Ok jag ska prova att inte ramsa för mycket i natt, utan att backa lite. Men jag blev så orolig, tänk om jag första natten inte visat tillräckligt att jag är där för henne??? Hur kan man veta om hon verkligen förstår att jag är där och att hon är trygg?
Daglurarna är nästan omöjliga att få till då är hon verkligen ÄNNU argare och insisterar ännu mer .. hon hoppar över hälften av lurarna oxå så jag får till slut få henne tyst och sen ta upp henne UTAN LUR...
En sak till som jag funderar på är , vi har behållt två lurar för det är så hon har sovit hittills men kanske skulle vi ha riktat in oss på en enda lur ...? Men nu är det ju itne läge att ändra i schemat ÄNNU...
Här är hennes schema (hittills)

7-Godmorgon
7,15 välling
9,45 Vällingslurk
10-11,30 Sova
12,30 Lunch
15 Vällingslurk
15.30-16,15 Sova
17,30 Middag
19,30 Nattvälling
20 Godnatt

Och en fundering till ( när jag ändå är igång) mot slutet av uppföljningsveckan, vad händer om man reser bort då , sabbas allting verkligen ?? Om man fortsätter med schemat trots att man är borta??

Tack än en gång för era svar.
KRAMAR TILL ER!! [-o< 8-[
Snälla soooov!!
miar70
Kontakt:

Re: tredje natten. fortsättning...

Inlägg av miar70 »

!
Pumpis skrev:men sen sov hon faktiskt hela natten fram till 6,15. Med ett undantag för lite gnyende runt 4 varpå hon somnade om utan ramsa eller nånting
Men vilken BRA natt :D :!:
Lita nu på att hon känner fullt förtroende för dig, och du får ge henne lite mer förtroende, för hon sover ju, och gör det gott!
Sen hängde jag inte riktigt med hur ni gjorde där på morgonen :? , du skriver att hon var lite sur och du ramsade lite i förbifarten...
På morgonen ska DU bestämma (eller väckarklockan om du använder sån åt henne) när det är dags att vakna, och då ska det väckas med tjo och tjim, du ska vara jättesuperglad över att träffa henne, och även om hon är sur och ledsen så ska DU vara jätteglad :lol:

OM hon vaknar i natt, så ha lite is i magen och avvakta, se om hon fixar uppvaket själv. Gör hon inte det, så ger du en ramsa, hög och bestämd och avvaktar igen! Det är en konst att lyssna med hjärnan och inte med hjärtat, men försök verkligen att lyssna av hennes skrik!
Arg och sur får hon vara, men inte ledsen!

Och du har rätt i att en daglur hade varit det allra bästa! Jag har själv en ettåring, som fick byta till en lur när hon var 11 månader, för då funkade ingen av daglurarna speciellt bra längre. Och det är en period när det är lite tufft att ha en lur, jag hade en liten 5 eller 20-minutare på em om det blev FÖR jobbigt under några veckor.
Min tjej sover två timmar (12-14) och den sovtiden kan man ha länge sen, tills det är dags att sluta sova middag.

Jag vet att man helst inte ska ändra i schemat alls under kuren, för att undvika att förvirra barnet, men om du känner att det inte funkar alls med daglurarna, så är en ändring kanske ändå bästa alternativet! Fundera noga ute ett nytt schema i så fall, och så ändrar du bara rätt av, och följer det stenhårt!
Inte en mikrosekunds vila i såfall på fm innan det är dags för lur :wink:

(Sen en till fundering; varför får hon välling på dagen :?:)

Till din sista fråga! Visst kan ni resa bort under uppföljningsveckan :!: Glöm inte att packa med er attityden, bara :wink: :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Pumpis

Inlägg av Pumpis »

Hej igen!
Tack för svar! ja hon sov gott resten av natten men det känns så jobbigt att det tar så lång tid för henne att komma till ro o somna!
JO, angående morgonen, det är ju meningen att hon skulle vakna kl 7 , men hon vaknade vid 6.15 och då ramsade jag utanför för att säga att det inte var dags ännu, varpå hon blev ganska arg.. haha vad ska man göra då??? sen fick hon gny och rulla runt därinne själv tills jag tog upp henne 6,45.

Angående vällingen.. hon dricker alltid en liten slurk innan lur det är en (O)vana som vi ska ta tag i efter att detta har satt sej när vi justerar i schemat o allt.

AAAH det var skönt att höra att man faktiskt Kan åka iväg efter den värsta kur-perioden..
En sak till , när kan man sluta med bekräftelseramsan?? Nu 4:e natten så gråter hon lite och protesterar när jag påminner vilket jag bara gjort nu 2 gånger på 20 minuter. känns som att jag stör henne men samtidigt ska man inte ha sista ordet jämt?? HUr är det egentligen?? HEEEELP

PS det är underbart med ert stöd under denna tid!!
kram
Paula O Bea
Snälla soooov!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Paula (visst är det så du heter :wink: :?: ) du har ett så vackert namn - min snart trettonåring :heart: heter det!

Bekräftelseramsan drar du ihop med vanliga ramsan nu, så du behvöer inte ge nån separat bekräftelse längre!
Man tar bort den tredje, fjärde natten!
När/om det nångång frågas lite extra kan du bekräfta extra :wink:

Hoppas ni får sova gott i natt :sleep:

kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur har det gått i natt :?:
/Mia
Pumpis

Snyft jag tror vi har rört till det ordentligt!!

Inlägg av Pumpis »

Det gick verkligen åt skogen i natt. (natt nr4)
Allt började ganska bra, hon lät sej läggas ner utan ett pip efter att ha busat lite , Sen låg hon stilla stilla medans jag parkerade henne en liten stund. Det tar inte ens 2 sek för henne att lägga sej tillrätta
Men så fort jag går ut med ramsan så skriker hon till och hoppar upp till ståendes. ( Så har det varit alla nätter, inklusive den bra natten)
i allaflal så fick hon gnälla på där inne, hon lät inte alltför mycket utan var mest missnöjd, ibland skrek hon upp sej lite men lugnade sej utan ramsa eller nåt svar från mej. Bra så långt, då trodde man att detta skulle bli mycket bättre natt. Men vad händer,jo typ 15 min efter läggning så knackar dörren på, det är grannen och han börjar snacka där i hallen med min man,. Varpå Bea genast kommer upp i varv o blir arg och orolig. Efter det så var det kört, hon ignorerade ramsan helt, sen vart hon väl övertrött på det. Så fort man gick i n o la henne tillrätta blev hon knäpptyst, men så fort vi lämnade henne med ramsan så hoppade hon upp o skrek högt. ja så höll det på och hon kunde inte lugna sej själv. till slut gick mannen in o lugnade henne varpå hon somnade in :oops:

sen vaknade hon till runt 4 och skrek , min man försökte med ramsan och att gå in till henne när hon blev alltför ledsen men hon fortsatte o fortsatte . hon somnade till slut kl 6,50.
sen till råga på allt så försov vi oss med över en timme. KATASTROF
VAD HÄDNER NU?? HAR VI FÖRSTÖRT ALLT??????

och en till sak, hon protesterar och skriker ALLTID TILLBAKS på ramsan/bekräftelseramsan, måste man alltid ha sista ordet även om hon har skrikit o sen lugnat sej själv ?

hjäääääälp ( och tack för komplimangen och omtanken!) :lol: :(
Snälla soooov!!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Pumpis :D

Några korta råd (du får säkert fler), skall strax väcka min stora tjej.

:arrow: Dumt med försovningen men blicka inte bakåt. Ta kommandot framöver genom att hålla tiden och använd gärna väckarklocka som ljudligt talar om att det är morgon. Storstilad väckning omedelbart efter revelj.

:arrow: Sluta gå in efter att ni lagt henne. Lagt barn ligger. Eller står, eller hoppar... Men är det natten så är det och det innebär att det inte sker nån underhållning i form av att mamma eller pappa kommer in och pysslar med en.

:arrow: Trötta ut flickebarnet genom rejält med social delaktighet, utevistelse, bad, bus...

:arrow: Tycker du skall envisas lite till med bekräftelseramsan, testa att kanske säga den lite mer viskande och se om det kan bli bättre (= inte lika arg reaktion :wink: ).

Lycka till :!:

Nancy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det här då :?:
Du fick jättefina tips av Nancy, hoppas det löste sig för er!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "