Tvååring äter INGENTING!

Samtalsforum med barnen i fokus
Sagalinda
Kontakt:

Tvååring äter INGENTING!

Inlägg av Sagalinda »

Nu är jag rejält uppgiven :( Saga, 2,5 år, har alltid varit dålig på att äta själv. Tidvis har det varit nästan bra, hon har kunnat äta en normalstor portion på egen hand utan hjälp eller trug. Men oftast har jag hjälpt henne på traven med att mata eller be henne smaka på det goda köttet. Och det där med en sked för mamma och en för pappa har alltid varit en klassiker. Innerst inne har jag vetat att det är fel, men jag har varit så ifrån mig då hon annars inte bryr sig om att äta.

För några månader sedan provade jag att sluta bry mig om hennes ätande, jag lade upp maten och lät henne äta vad hon själv ville och hur mycket hon ville. Sedan tackade vi för maten och så var det bra med det. Jag klarade av det i nästan fyra dagar. Då kapitulerade jag. Hon hade inte ätit någonting förutom välling morgon och kväll, och vår lilla underbara solstråle hade förvandlats till en odräglig gnällspik som jag lätt hade kunnat ställa ut på motorvägen med en skylt om halsen "BORTGES". Och när jag så gav upp och började mata henne åt hon med hjärtans god aptit. Och vår lilla solstråle återvände.

De senaste veckorna har jag känt att jag inte orkar eller vill hålla på med att mata och truga henne längre. Trotsen kommer när som helst och jag vill inte att hon ska använda maten som "vapen". Det ska vara i hennes eget intresse att äta, inte i vårt. Jag vet ju det. Dessutom har hon börjat med fasoner som att spotta ut maten och slänga den runt sig. Så i söndags startade vi om. Allt enligt regelboken: Lägg upp maten, äta utan att ta notis om hennes ätande, när hon stiger upp och säger TACK FÖR MATEN får hon duka av och ta i hand och så är måltiden avslutad. Inget trug och ingen matning.

Idag har vi avverkat fjärde dagen. Saga har inte ätit någonting på fyra hela dagar. Och nu vet jag inte om jag grejar detta längre. Inatt vaknade hon och grät så ledset (trots att hon inte är sjuk), vilket inte har hänt på jag vet inte hur många månader. Hon påstod att blöjan läckt, men när jag kände var den torr. Däremot var hennes mage så insjunken och platt och revbenen stack ut. Var hemskt att känna.

Och nu idag vrålade hon i 45 minuter innan hon somnade på dagsluren. Det kan jag leva med, har hänt förut. Men läggningen ikväll... Så har hon aldrig gråtit förut vid en nattning i hela sitt liv. Och det är ju inte så svårt att lista ut vad det beror på.

Alltså, det känns som vi kört fast. På något sätt är det ju som att mat föder mat precis som sömn föder sömn. Nu äter hon INGENTING. Förr kunde hon åtminstone plocka i sig en halv köttbulle och en halv potatis med lite sallad på egen hand utan någon som helst uppmaning. Men nu rör hon knappt maten. Flera gånger har hon stigit upp och tagit mig i handen och tackat för maten innan jag ens hunnit sätta mig till bords :shock: :!: Det är som om det blivit en sport för henne. Det är så roligt att inte behöva äta och få duka av den orörda tallriken och sedan göra vad man vill medan de andra äter :?

Hennes aptit är noll nu. I samband med ensamleken har hon alltid ätit en smörgås eller en skål med torkade frukter. Hon har alltid älskat detta, speciellt russin och aprikoser. Idag fick hon en hel skål - som hon inte rörde. De andra dagarna har hon inte rört smörgåsen :cry: Den som hon alltid slukade förut!

Mjölkflaskan efter lunch och middag har alltid varit begärlig. Nu vägrade hon den också idag.

Vad värre är att nu har jag inte min man med mig längre i detta. I samband med den sorgliga nattningen ikväll deklarerade han bestämt att "nu får du sluta med denna löjliga metod! Flickan måste ju få mat i sig!" Och jag släppte in alla matvargar som finns. Är nu helt uppgiven.

Saga förstår knappast att det är maten som är vägen tillbaka till välbefinnande just nu. Tror inte hon ser sambandet. Innan måltiderna är hon otålig och hungrig, frågar stup i kvarten om vi ska äta nu och om hon får börja. Jag tänker varje gång YES NU kommer hon att äta. Hon sätter sig i stolen, tar/får mat, petar i den - och stiger upp och tackar för sig.

Snälla ni kom med råd snabbt! Vad ska vi göra? Jag klarar inte av att se hennes insjunkna mage längre. Och en likadan nattning till kommer att ta knäcken på oss alla. Hur ska vi hjälpa henne att hitta aptiten igen?

En förtvivlad mamma :cry:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Åh Linda, jag blir så ledsen av att höra detta :cry: - och det känns än värre att inte kunna ge dig några råd ](*,) .

Du vet ju själv hur vi alltid haft det med Antonias ätande... Jag tvivlar starkt på att hon öht skulle vara i livet om det inte vore för alla böcker, böcker, böcker... Som vi lydigt tar fram åt henne vid varje måltid då hon efter ett par, tre skedar tappar intresset för att äta själv.
Jag vet hur fel det är, att hon ska mutas med böcker för att äta. Men hellre det än att se henne magra bort ännu mer :( .

Så det enda råd jag kan ge, såsom du känner dig nu, är att inte tänka för mycket på regler och principer utan se till att få i henne mat. Resten kan ni lösa sen, efterhand.

Du får säkert bättre och mer konkreta råd av någon annan. Tills dess - all min styrka :heart: ,

kram Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror ju egentligen att problemet uppstår när man mutar och trugar OCH barnet krånglar. Men så verkar inte vara fallet här. Hon använder inte maten som "vapen". Hon är helt enkelt inte intresserad av att äta. Förstår inte vad det ska vara bra för.
Matar du, eller uppmanar i all välmening, så äter hon. Då är det ju inget problem.

Jag tror att barn - nej jag ändrar mig till människor - har olika aptit och vissa kan äta när som helst och hur mycket som helst och dessutom älskar att äta. Andra äter för att de vet att de måste för att överleva. Din tjej vet inte det än. Troligen, gissar jag, kommer hon alltid vara liten i maten, men så småningom kommer hon att koppla ihop hunger/ont i magen/grinighet/trötthet med att hon har ätit för lite. Men det gör hon inte nu.

Truga på, i all välmening och glädje. Gör det som fungerar!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :heart:

Här har jag nog inte alls mycket att komma med, mina barn har alltid ätit som små hästar, men ett par funderingar har jag...

:arrow: Kan du inte ha en viss tid hon ska sitta med vid bordet? En äggklocka som ställs och hon måste sitta med tills den ringer!

:arrow: Ge henne den mat du VET att hon äter! Om du har några säkra kort... ett tag åt min Alice blodpudding nästan alla mål mat, som variation hade hon pannkaka - inte precis kostcirkeln :roll: men hellre en mätt och glad unge som äter lite ensidigt ett tag :wink:

Mer kan jag nog inte komma med, som sagt, hoppas fler rycker ut här!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

miar70 skrev: :arrow: Kan du inte ha en viss tid hon ska sitta med vid bordet? En äggklocka som ställs och hon måste sitta med tills den ringer!
Det här är faktiskt mitt hetaste tips också, Jag vet att det fungerar utmärkt med "sittvång" (men inget "ätatvång") på både skola och förskola. Barnen äter mer och testar fler saker, samtalar mer och blir lugnare vid måltiden.

Skulle hon vara tvungen att sitta med en stund kan den biologiska instinkten att äta komma igång förhoppningsvis, framförallt eftersom hon visar hunger vid måltiderna. Men i övrigt tror jag att helt akut får ni nog mata henne lite igen så att aptiten väcks igen. Men inte mer än ett par måltider.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Sagalinda: Inlägget hade kunnat vara skrivet av mig, precis så liten i maten är vår tjej också. :cry: Vi har också haft det ganska bra ett tag men nu när trotsen har gjort intåg är vissa dagar ren katastrof matmässigt. En dag åt hon INGENTING förutom välling på morgonen, kiwi som mellis och välling på kvällen. :shock: :cry: Vi har inte haft några hungerproblem i samband med läggning/sömn osv men jag funderar ibland (ofta den senaste tiden) hur hon ska orka fungera med så lite mat i magen. Kan hon verkligen växa och utvecklas normalt om hon inte äter :?: :?:

Hon kan också fråga om vi ska äta snart, men sedan när maten kommer på bordet så petar hon i maten/ skjuter undan tallriken/ tackar för maten/ hoppar iväg och ska leka. Den senaste tiden följer det även vrål och skrik och slänga mat omkring sig. Att t ex förbjuda henne att äta (enligt BB) fungerar INTE alls eftersom hon inte har tänkt äta från början. Det är ingen vill/vill inte situation som jag upplever det. Har någon gång "tvingat" henne att sitta kvar ( för att visa att jag står för att vi ska äta nu) men det resulterar inte i så mycket, och inte bryr hon sig om att maten försvinner när måltiden är slut....

Jag står också rätt maktlös och försöker tänka att "inget barn svälter sig", men om det nästan är på gränsen så känns det INTE bra kan jag säga. Även de dagar hon äter BRA så är det väldigt lite mat som går ner. Som exempel så har vi 4 timmar mellan välling och lunch. Trots detta kan hon helt hoppa över lunch och äta nästa mål 3 timmar senare, och då ENBART en frukt. Det kan INTE vara bra att ha 7 timmar mellan välling och nästa lilla mål. Vem klarar sig på det :?: :?:

Ska tillägga att vi (nästan) enbart kör modellen lägga upp mat och låta henne äta det hon vill, dvs ge förutsättningar. Inget tjat, inget beröm om hon äter, inga kommentarer om hur mycket hon äter/inte äter. Däremot kan min sambo och jag prata om hur GOD maten är och lite diskret hjälpa henne igång genom att berätta att det är ju köttfärssås, att vi har ju lagat maten TILLSAMMANS. Ibland kan hon komma igång om jag matar de första skedarna, så att hon får lite smak för maten.

Jag har inga råd till dig Sagalinda, hoppas att det kommer lite mer input. Som sagt det här inlägget hade lika gärna varit skrivet av mig.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag håller med LO! Hon verkar ju inte förstå sambandet mellan att äta och att må bra, så mata på tycker jag. När trotsåldern kommer får ni väl ta det eventuella problemet då.
Jag skulle nog vilja påstå att Lovisa befinner sig i trotsåldern men hon har då inte gjort maten till något att trotsa om. Iofs tycker jag det här är en mild bris jämfört med förtrotsen! :D Vi har inte världens bästa matstunder, det läses bok, trugas med en för kusinen si och så osv. Lovisa är liten och smal men kan äta rejält om hon gillar maten och är hungrig. Men hon är väldigt lättdistraherad och efter några tuggor har hon ofta tappat intresset. Då tar vi ofta till att mata henne (om vi får). Jag ser det inte som ett problem utan tror att det är något som ger sig med tiden.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Antonias mamma

Nu har jag funderat lite mer :!: (Medan TV-bönderna visat tendenser att välja heeelt fel :wink: :x ).

:arrow: Hon är van att bli matad.
:arrow: Hon är 2 år och kan, enligt min mening, inte beläggas ansvaret för sin egen mathållning än.
:arrow: Hon förstår inte hur det hänger ihop detta med mat och välmående.

Så mitt råd är - mata henne om det får henne att äta. Du behöver ju inte vara orolig för att du ska behöva göra det om 10 år fortfarande, bara för att du gör det nu.
Detta kombinerat med hennes favoritmat i några dagar tills ni är på banan igen... kanske :?: [-o<
Tänk inte på trotsen nu, än. Ta inte ut nåt i förskott. Och sist men inte minst - prata, enas - du och B!

Kram

www.sandsdrommar.com
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Från djupet av mitt hjärta vill jag tacka er alla för era snabba svar och ert engagemang :heart: Har varit så nere hela kvällen, alla mina planer om vad som skulle göras har blivit fiasko. Men nu känns det så mycket bättre tack vare er :D Jag har trott att vi varit den enda "AW-familj" som matat och trugat en 2,5-åring, men så tycks det inte vara... :wink: Nu får vi hjälpa henne på traven med att hitta aptiten igen. Imorgon kör vi samma linje men när hon så stiger upp och ska tacka får hon sitta för att Sigrid/mamma/pappa inte är klar/klara ännu och vill ha sällskap. Och så hjälper jag med lite matning. När hon sedan inte vill ha mer respekterar jag det, jag tänker inte tvinga eller truga frenetiskt. Men skyffla in ett par skedar om hon gapar kan ju inte vara så fel i detta fallet :!: :?: Tacka för maten och duka undan själv fortsätter vi med!

LindaVega: Om du visste vad lättad jag blir. Och samtidigt ledsen för att ni har det likadant... Jag tror att detta med att mata ett par skedar inledningsvis för att hjälpa henne på traven är bra. Hur ska Saga kunna veta att hon inte vill äta mer då hon inte ens smakat?

miar70: jo en äggklocka vore säkert bra. Nu tror jag först vi provar med detta att mamma eller pappa inte är klara och vill ha lite matsällskap ett tag till. Vi har redan äggklocka på ensamleken och väckarklocka på morgonen, så jag ska försöka undvika att hela dagen bara blir ring i klockan... :lol:
Idag har jag gett henne sådan mat hon annars älskar - men icke... Ska göra ett nytt försök med couscous imorgon och hoppas att aptiten återvänder kombinerat med lite matande igen (tack TorpSara).

/LO och Krümel: Ni bekräftar det jag känner innerst inne. Tack för att ni hjälper mig se klart!

Antonias mamma: Du är en klippa det vet du :heart: Gissa om jag tänkt på dig de senaste dagarna då vi haft detta matvägrande här... Tack för dina välvalda ord, de betyder mycket.

Kramar till er alla!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Antonias mamma, jag såg inte ditt senaste inlägg förrän jag postat mitt. TACK! Du känner mig. Du vet vad som behövs.

(Och ja - de arma bönderna väljer ju fel - tänk att "allstans sku man böv va!")

:lol:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Linda

En litet inlägg till, du har ju redan fått underbara svar, TorsMamma gjorde mig uppmärksam på vad man säger till barnet:

:arrow: Är du klar??
Lätt för det lilla barnet att säga JA, fråga istället

:arrow: Är du MÄTT??
Saga kanske fortfarande är lite liten men jag tror att det här ordvalet kan göra mycket i framtiden.

För mätta vill vi ju att barnen ska vara, inte klara :wink:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Är det ok om jag lånar tråden lite eftersom temat är detsamma :?:

Har en liten Leia som följer i Sagas fotspår... I somras då jag var på BB i hela 8 dagar kom jag hem till en liten rulta som matats av mormor dagen lång. Nu när hon får äta själv kan det bli som för Lindas Vega: dricker välling, hoppar över lunch och sen äter EN frukt... Petar sen i middagen och dricker välling till kvällen.

Nu tycker jag att Leia börjar magra av igen och humöret är inte det bästa.

:idea: Ett problem jag inte vet hur man löser är när ett större barn kan förstå att det kanske vankas godsaker efteråt :?: Om Leia ex efterfrågat banan då det inte är middag svarar jag "ja efter middagen...". Detta kommer hon sen ihåg och efter att ha petat i sig EN makaron är det bananen hon vill ha...

Tack för en intressant tråd.

Kram från Nancy
Antonias mamma

Nancy skrev:Detta kommer hon sen ihåg och efter att ha petat i sig EN makaron är det bananen hon vill ha...
Nancy: Har inget svar på din fråga Nancy, men om jag hade samma problem vore jag överlycklig :lol: - eftersom Antonia aldrig i sitt liv öppnat munnen för en banan eller annan frukt :shock: :( .
För att få i henne nåt grönt öht blandar jag fruktpuré i vällingen... På DEN nivån är vi här :x :wink:
Banan är jättebra mat, så misströsta inte för det :wink:

Linda: Lycka till idag! :thumbsup:

www.sandsdrommar.com
Fridde

Inlägg av Fridde »

Jag vill bara skicka en STYRKEKRAM åt dig Linda. Du har ju fått jätte många bra tips och råd och jag hoppas verkligen för er alla att Saga förstår att äta så ni får tillbaka er lilla solstråle och lugna läggningar :!:
Lycka till idag :thumbsup: och du skall veta att jag verkligen tänker på er HELA dan! Och du behöver inte känna dig misslyckad trots att du ibland måste mata. Ibland får man bara ta till knep som fungerar...eftersom barn inte alltid förstår sitt eget bästa...

kram från din kära vän!!!! :heart:
/F
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

Det här kanske är ett banalt tips, men jag uppfattade inte om barnet äter välling? Annars har jag sett många barn som fått tillbaka aptiten först när vällingen plockas bort helt. Så länge de vet att de alltid får vällingen till kvällen så tycker de kanske inte att de behöver äta. Vi har märkt att våra sätter det i system. Citat dottern: "Jag äter nog inget nu, jag tar välling ikväll istället!" [-X
Jag säger inte att det är lätt dock! Ser man sitt älskade barn magra så så klart man vill ge det välling om det älskar det!
Men det gäller såklart att stålsätta sig inför en sådan här sak.
Jag vet att det är jobbigt och ingen tröst att andra har det likadant, men tänk - alla mammor o pappor kan nog berätta om perioder i deras barns liv de de levt på luft och ändå växt upp till stora starka personer! :wink:
Kramar!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"