A, T, S, E, O

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

A, T, S, E, O

Inlägg av SusanD »

Ett av Emils största intressen, om man bortser från Nalle Puh i alla former, är bokstäver. Han sitter och "skriver" bokstäver och hela ord så fint, så fint.

Igår gick Emil och jag genom skogen upp till mormor. Emil skulle lämna en limpa nybakat bröd som hans underbara Pappa bakat och en teckning som Emil gjort som skulle vidarebefodras till Gammelmorfar som fortfarande ligger på sjukhus.

På vår väg upp genom skogen hittar Emil en stor gren som ser ut som ett stort V. Han lägger det på marken och sätter en liten pinne tvärsöver och vips ropar han AAAAAAA ia, ia vilket då betyder att han gjort ett A precis som Ior gjorde i en av hans böcker. :heart: Sicken klok liten unge. Sen höll vi i bokskogen och gjorde bokstäver av grenar och hade hur kul som helst i solskenet. :)

När Emil och hans Pappa var på Simmis för några veckor sen parkerar de bilen som vanligt utanför simhallen. Alla tar sig ur bilen och Emil går fram till parkeringsmarkeringarna som är målade på marken och skriker T!!!! Pappan förstår inte först men sonen tar honom i hand och pekar bestämt på målningen och hojtar än en gång T. Det som vi ser som en vanlig parkeringsmarkering ser han som ett T och visst det var ju ett T. :wink: Härligt med denna gränslösa syn på världen och samtidigt lite ledsamt över att vi vuxna blivit så trista att vi inte ens ser ett fett, härligt T målat på en parkeringsplats.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Klart att vi ser att det är T - det gör i alla fall jag. Men så kanske jag tittar på vägmarkering oftare än andra vuxna ;) :lol:
Kloka Emil! Visst är det underbart vad de kan! Man förundras verkligen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

Det som vi ser som en vanlig parkeringsmarkering ser han som ett T och visst det var ju ett T.
:lol: Jaa, när vi var på Maxi när Anton just börjat pula med bokstäverna och vi går mot bilen med vagnen så ropar han "T, som Tyla (kompisen Tyra) och taxi". Jag begrep inte vad han snackade om först jag heller, förrän han pekade. Visst är de för smarta!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Underbart! Bokstäver finns överallt!!!

Gustav tycker att handikappmarkeringen, den där med en rullstol, ser ut som ett G. Det tog ett litet tag innan jag fattade - men visst! Han har rätt. Det finns tydliga likheter med hans egna älskade G! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag kommer ihåg Ida i den åldern, hon kunde de flesta bokstäverna, men uttalade väl inte så klockrent kanske. "Släta" var t.ex förstås Z. :wink: Även vi har fixat med grenar i skogen, och sett T:n på parkeringar! :wink: :D
Hon hade/och har ju, ju storasyster att ta efter, men idag förvånade hon storligen med att stava sig fram till F-L-E-R-A, mamma, där står flera! :D
Och så satte hon igång att skriva massa saker, hon ljudar sig fram, som Clara. Hon skrev t.ex "gunga" precis som det ska vara. Och sedan stod det LEKSA (vilket betydde läxa, och det låter ju så! :D )
Sedan kom det en harang som är Ida i ett nötskal, lite klurig, sådär :wink: VASÅMHLST, som tydligen betydde "Vad som helst" :lol:
Det är verkligen kul och intressant det här, för jag har inte tragglat/övat ett enda dugg, de förstår ändå!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"