Hej!
Sonen har 3 tänder, men jag får inte in tandborsten i hans mun. Vad göra?
Kram
Kristin
Vill inte borsta tänderna
Vill inte borsta tänderna
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Strunta i tandzborstningen. Låt honom leka med sin tandborste (kanske med lite banantandkräm på) medan du borstar dina egna tänder. Så småningom får du nog borsta hans också. Han kanske kan få borsta dina?
Jag menar, du ger honom ju inga sötsaker väl, och det är ju inte precis livsviktigt att borsta (mjölk)tänderna på det här stadiet.
hälsningar
Anna i Milano
Jag menar, du ger honom ju inga sötsaker väl, och det är ju inte precis livsviktigt att borsta (mjölk)tänderna på det här stadiet.
hälsningar
Anna i Milano
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
-
cillamamman
Jag är ju inte tandläkare......men jag vet att ALLT man stoppar i munnen föder kariesbakterier, välling för 6-månaders barn innehåller tex 20-30% socker, iofs inte i form av "vanlig socker" dvs sackaros, men kariesbakterierna skiter i vilket. Nu är ju inte karies något problem i den här åldern men man ska va rädd om mjölktänderna, de ska hålla många år. Jag röstar alltså på att du ändå försöker få till någon form av borstning iallafall en gång per dag. Försök att göra det roligt (jag vet, inte så lätt kanske) men om du får honom att skratta eller le stort kan du få in tandborsten och han kan tom tycka att det är kul är det killar i munnen (det gör tack och lov lille E än så länge) . Gör det till värsta happeningen och få till nån form av vana så att det kanske går lättare sen.
Goda vanor anläggs tidigt tror jag
. Kämpa på!
Goda vanor anläggs tidigt tror jag
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Hej!
Vi körde lätt start - hon fick tugga på tandborsten och känna hur den kändes i munnen. Nästa steg blev att röra borsten litegrann i munnen och sedan introducerade vi tandkräm. Och sedan var det dags att börja borsta. (Nu började vi redan innan hon fick tänder, så det gjorde ju inget att det tog tid. Och jag lärde mina katter att få tänderna borstade på samma sätt
, när veterinären sa att det behövdes...) Nu borstar vi även lite på tandköttet på sidorna, för att hon skall vara van när det kommer flera tänder. Vanligaste stället för hål på småbarn är de innersta tänderna eftersom det är så pass svårt att komma åt, även om barnet inte är motsträvigt.
Hon brukar hjälpa till med rätt mycket plock runt kvällsbadet, så hon tar fram tandborsten själv och så hjälps vi åt att lägga på tandkräm. Ibland borstar hon mina tänder eller pekar vilken tand vi ska borsta härnäst, och vi har alltid kul under tandborstningen.
Lycka till!
/Marie
Vi körde lätt start - hon fick tugga på tandborsten och känna hur den kändes i munnen. Nästa steg blev att röra borsten litegrann i munnen och sedan introducerade vi tandkräm. Och sedan var det dags att börja borsta. (Nu började vi redan innan hon fick tänder, så det gjorde ju inget att det tog tid. Och jag lärde mina katter att få tänderna borstade på samma sätt
Hon brukar hjälpa till med rätt mycket plock runt kvällsbadet, så hon tar fram tandborsten själv och så hjälps vi åt att lägga på tandkräm. Ibland borstar hon mina tänder eller pekar vilken tand vi ska borsta härnäst, och vi har alltid kul under tandborstningen.
Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.
Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så märkvärdigt behöver det inte vara. En borste i munnen där det kommer tänder som kliar - hm, vad är sambandet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej! Jag som är uppvuxen med tandläkare (både mamma, som är barntandläkare och pappa) har fått lära mig att det är bra om barn får i sig lite flour tex genom barntandkräm. Det har framförallt betydelse för de tänder som kommer efter mjölktänderna. Så låt honom leka med tandborsten med lite tandkräm på. G har fått en tandborste som har en legogubbe som man kan ta loss och hålla i medans man "borstar". Då blev det genast mycket roligare. Lycka till!
Mamma till Gustaf 040227
märken på emaljen
Hej, hej,
Angenämt tycker Rebekka INTE att det är att vi borstar tänderna på henne!
Hon ogillar det jättmycket och även om vi tycker att vi prövat allt, så anser hon inte att det är en rolig lek.
Hon tar gärna själv tandborsten och tuggar på den och borstar gärna på oss. Men när vi skall borsta hennes tänder blir hon himlans arg och ledsen och kniper ihop munnen.
Och även om vi faktiskt borstar tänderna på henne morgon och kväll så har hon nu börjat få märken på emaljen. INTE KUL.
Så jag behöver faktiskt bättre råd än dem som redan finns här. Finns några sådanna?
Kanske skall vi testa med elektrisk tandborste. När man först får in den så är den ju effektiv. Och kanske lite rolig också som det skrivs här!
Tack
Ulrika
Angenämt tycker Rebekka INTE att det är att vi borstar tänderna på henne!
Hon ogillar det jättmycket och även om vi tycker att vi prövat allt, så anser hon inte att det är en rolig lek.
Hon tar gärna själv tandborsten och tuggar på den och borstar gärna på oss. Men när vi skall borsta hennes tänder blir hon himlans arg och ledsen och kniper ihop munnen.
Så jag behöver faktiskt bättre råd än dem som redan finns här. Finns några sådanna?
Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.
Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)
Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)
Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.