vaken på natten utan väsen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mariaGW

vaken på natten utan väsen

Inlägg av mariaGW »

Hej!
Min dotter är precis 7 mån och är standardmodellad.
Sover i spjälsäng sedan ca 1 mån.
Är på tok för trött under dagen, ffa innan första dagluren.
Har schema på 11.5 timmar natt, daglur 1= 1,5 tim, daglur två = 2 tim + 20 min under kvällen.
Har fått ramsa vid läggning sedan början.

Problem:
Hon är vaken under natten utan att jag märker det och är antagligen uppe i ett par timmars vakentid sammantaget om jag ser till hennes "symptom".Detta hände även i två omgångar när hon sov i sin vagn inne hos oss och då gjorde jag så att jag for upp och vagnade så fort hon vaknade till så hon inte hann vakna till ordentligt, båda gångerna botades nattavaken på några dagar om jag inte minns fel.
Nu undrar jag: Hur gör jag nu när hon ligger i sin säng?
Jag ser ingen annan utväg än att vaka för att fånga hennes tysta uppvaknanden men börjar jag med att ramsa? buffa? Om hon vaknar under dagtid och blir ledsen hjälper några vagntag bättre än ramsa. Och buffad har hon aldrig blivit....
Behöver ha en handlingsplan innan jag börjar för att det inte ska bli pannkaka av alltihop och är tacksam om någon kan guida mig! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du! :D

Om jag räknar rätt har hon för mycket sömn på schemat. Vid 7 månader är det 14,5 timmar som gäller och du har 15 timmar och 20 min. Där har vi problemet tror jag! Så korta ner dagslurarna, gärna till 2 st så ska du se att nätterna blir annorlunda.

/Tinis
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med Tinis, dra ner på sömnen, men OM hon ändå vaknar på natten, så är det lite beroende på vad hon gör hur du ska agera, tycker jag... Om hon ligger vaken och somnar om av sig själv, finns ingen anledning alls att ingripa! Ramsar gör du bara om hon börjar väsnas - annars får du har is i magen 8) och låta henne vara! Du vet; du kan ge henne de bästa förutsättningar för att sova, men själva sovandet måste hon få sköta själv :wink: !

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, såklart! Det glömde jag att svara på! Tack Miar70! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink: :heart:
Här hjälps vi åt!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Rar är du! :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :heart:
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Jaa... ni har ju helt rätt... jag vet att sömnen nu borde kortas ned men har inte haft hjärta eftersom hon är sååå trött!
Hade tänkt hon skulle få sova några nätter bra först men när jag läser det ni skriver och tänker efter så ger ju det ena det andra så att säga :oops:

Det är väl bara att ladda mycket påhittighet och ork för att ta henne igenom dagarna en tid- storebror har blivit bra på att få henne lugn och glad genom att sjunga och dansa för henne- och avbryta skrikade genom att överrösta henne...

Och det visste jag ju också egentligen, :oops: , att det bara är dumt att störa om hon är lugn -även- eller speciellt -mitt i natten!
Man tänker inte helt klart när man ältat lösningar i huvet ett tag;
och det är då det är så underbart att ha hit att vända sig till !!!

TACK båda underbara två :heart: :heart: :D
mariaGW

Inlägg av mariaGW »

Gick in på din hemsida Mia och blev så glad och inspirerad!
Ville bara säga det!
Har själv valt att stanna hemma i många år framöver och bor på landet och har drömmar om både fler djur och mera lantligt och har stora ambitioner när det gäller mina barn, och även här är Anna W ledstjärnan- utan henne hade jag varit helt vilse.Tack ! :heart: :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Tack snälla du :heart:
Visst är lantlivet härligt!!!

Och vad bra om vi kunde ge dig en liten puff :wink: :!: Nu är det bara att tuta och köra!

Kram Mia
Gäst

Inlägg av Gäst »

MariaGW skrev:Hade tänkt hon skulle få sova några nätter bra först men när jag läser det ni skriver och tänker efter så ger ju det ena det andra så att säga
Jodå, allt hänger ihop vet du! Sätt schemat rakt av och gör allt du kan för att hålla vaken! :D
Man tänker inte helt klart när man ältat lösningar i huvet ett tag;
och det är då det är så underbart att ha hit att vända sig till !!!
Ja, det där känns igen om man säger så. Jag var verkligen tvungen att ha tänkt till INNAN natten, annars gjorde reptilhjärnan som den ville... :roll:

Vi hörs!

Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"