Hej
Jag tänkte nu när min dotter är 4 månader börja få sova fler än 3 timmar åt stöten under natten. Hon började få sina tänder när hon var 3 mån och 2 veckor ungefär. Hon verkar lida lite av det men svårt att veta hur mycket. Hon äter inte heller så långa stunder på dagen medans hon på natten kan äta uppemot 40 min. Verkar som om hon blir lättstörd under dagen när jag ammar. Kommer hon att klara sig under natten? Trodde aldrig jag skulle bli så pjöllrig men det blev jag. Några tips på hur jag ska göra.!
Tjena snygging
Vad kul att du hittat hit
Har du läst boken; Sova hela natten? Är det något du undrar över? Vi gjorde så att vi gjorde ett schema på dagen som passar oss alla med sov och ättider sedan körde vi det någon dag innan vi började kuren på natten och det var mest för min egen skull så att jag skulle känna mig trygg i att han fick i sig mat. Då var det lättare att inte bli så nojjig under natten när man ju inte ska ta upp och ge dom mat.
Vet inte om du blev så mycket klokare på de. Men jag lovar dig att snart får du hjälp.
kram ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Jag tänkte sätta mig idag och göra ett litet schema. Bra tips att börja med ett schema under dagen först. Hon har börjat med smakportioner, men hon vill inte ha så mycket.Tycker det är spännande men inte så mycket mer än så.
Jag lägger in Suzzis funderingar angående nattmål här också, samt tråden "Kört fast" så försöker vi samla alla frågor i en tråd, tycker jag. Det är risk att du får väldigt olika besked om olika människor svarar utan att man har helhetsbilden. Så kan vi väl köra på med allt här!
Ewa
NATTMÅL Fråga från Suzzi
Postat: sön dec 09, 2007 19:26 Rubrik: ett nattmål ?
Hej
Jag vet att allt går ut på att lillen ska sova gott HELA natten. Men hon är ju bara 4 månader och jag ammar. Klarar hon sig då hela natten?
Hon ammar 6 ggr mellan 07.00 och 20.00 (7 ggr med 03-04 målet) och så får hon smakprover potatis till lunch och gröt till middag.
--- Svar från Ewa
Postat: sön dec 09, 2007 19:42 Rubrik:
Följer man SM så innebär det 4 stora mål per dag, samt en nattslurk innan läggning. Och det klarar de sig på från 4 mån. Se till att du ger rejäla mål med minst 3,5 tim mellan målen (dock inte nattslurken som kan komma rätt tätt inpå sista målet), så att hon har aptit att äta ordentligt under sina mål. Ger du dessutom lunchsmakis och grötmiddag, så finns det ingen som helst anledning att hon inte skulle klara sig på det.
Ex:
7 Godmorgon - Mål 1 (Amma B1+2)
10.30 Mål 2 (Lunch)
14 Mål 3 (Amma B1+2)
17.30 Mål 4 (Gröt)
18.30 Nattslurk (Amma B1+2)
19.00 Godnatt
Kram Ewa
Svar från suzzi
Postat: sön dec 09, 2007 20:10 Rubrik: misstänkte det...
vet inte varför jag har så svårt att acceptera det. Det verkar som om jag vill ge henne extra mat för min egen skull, men jag vill ju sova också.
tack för svar
---
KÖRT FAST Suzzi:
Nu är det 6:e natten och hon skriker för fullt sen läggning 20.00. Det känns som en kraftig protets men varför slutar hon inte det ska ju bli bättre!!
Jag misstänker att jag har gjort misstaget att fortsätta att ge henne ett mål mat vid 03.00 känner mig jätte dum nu. kan det vara därför hon trilskas nu?
Måste jag börja om från början om jag nu ska ta bort det sista nattmålet?
tacksam för svar
--- Lua
Postat: sön dec 09, 2007 20:52 Rubrik:
Hej och välkommen
Hon ska inte skrika i 32 minuter. Vilka verktyg använder du? Hur svarar hon på dem?
Kram Lua.
--- Tinis
Postat: sön dec 09, 2007 20:57 Rubrik:
Hej Suzzi!
Bäst är att fortsätta i en och samma tråd även om man inte tycker rubriken känns så rätt kanske... Så välj tråd så kan du få mycket bättre hjälp!
Jag skriver några tankar här i alla fall:
Antagligen är det svårt att köra kuren fullt ut om man tar upp på natten och matar. Lillan har ju faktiskt inte möjlighet att bedöma när det är dags för mat och inte, men får olika svar på sina uppvak beroende på om det är matdags eller inte, enligt dig.
Du skriver inget om hur nätterna går! Är det bara läggningarna på kvällen som strular? Jag tror väl inte att nattmatningen ska ge så ledsna läggningar. Eller är hon van att amma sig till sömns? Men visst, det mesta hänger ihop....
Egentligen vill jag säga att jag kan förstå dina matfunderingar. Jag bestämde mig för att införa hel natt, ramsan och hela rubbet först när vällingen var införd vid 5 månader. Innan dess nattammade jag en gång. Men det har som sagt inte med barnets behov att göra utan med vetskapen att min egen attityd inte höll för annat.
Kanske ska du hellre välja att köra kuren när du har attityden på plats för hel natt utan mat. Då kan du ge samma besked konsekvent från läggning till morgon, natten igenom.
Kram Tinis
--- suzzi
Postat: mån dec 10, 2007 09:41 Rubrik:
Tack för svar. Hon skriker inte hela tiden men det återkom ständigt igår. Jag ramsar utanför då blir hon tyst kanske 30 sek - 1 min sen igång igen. När hon blir galen som igår går jag in och lägger händerna på den lilla kroppen tills hon är lugn och ramsar mig ut igen. Hon är tyst ett par min sen igång igen. Hon somnade till slut och sov till halv fyra då fick hon mat....
Sen la jag henne igen och hon sov. Vaknar alltid av sig själv kl sju.
Misstänkte att ni skulle säga så om nattmatningen... men jag har haft så svårt att förstå att hon är mätt. Ni har helt rätt i att hon förmodligen inte förstår när hon får olika budskap varje natt. Ska ta mig i kragen. Jag tror på det här, men det krävs en del av del av mig för att genomföra.
--- TorpSara
Postat: mån dec 10, 2007 11:01 Rubrik:
Annars tycker jag att du ska vänta med att kura ordentligt. Vill du nattmata så tycker jag att du ska det. Matvargar är de sämsta, och SKA du genomföra SHN så förutsätter det ju just att "sova hela natten". Utan mat.
Det blir inte bra att varken hacka eller mala.
Vad tror du om det?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 & Lilltufsan född feb -06
Duggan efterlyste ditt schema tidigare. Har du schemat, så kan vi väl börja där tycker jag. För 6 mål på dagen och 1 på natten, låter tätt och risken är då att sötnosan snuttäter och inte får i sig några stadigare mängder. Så skriv gärna in ditt schema, kan vi fortsätta komma med konkreta råd om vad som passar er bäst att göra i dagsläget!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 & Lilltufsan född feb -06
Håll humöret uppe. Du kommer att få sova och det bästa av allt är att pluttan också kommer få sova gott.
kramar
/ida 8)
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare