En familj i KAOS

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
LisaBu

En familj i KAOS

Inlägg av LisaBu »

Hej!
Vi behöver hjälp! Vi har två pojkar, den ena drygt 2,5år och den andra snart 8månader. Det större barnet har alltid haft lite sömnproblem, el han har ofta vaknat till under nätterna. Nu på senare tid, kansek i och med att lillebror kom, så har det blivit väldigt jobbigt. HAn vaknade massor på nätterna, kom till vår säng men det vill vi inte för då sover alla fyra dåligt. Lillebror delar fortf. rum med oss men snart flyttar vi och då blir det eget rum för båda - skönt! Det har slutat med att vi har lagt in en madrass i storebrors rum och där sover pappan...hur kul är det eg? Han vaknar till flera gånger under nätterna och även från tidig kväll och ropar på mig, springer upp nästan i sömn och vill att vi ska ligga bredvid. Vi har en bra rutin på kvällen, bompa, välling, tandborstning, gonattsaga och sen sova. Vi måste dock ligga bredvid honom tills han somnar, men det brukar endast ta 5 minuter eftersom han är rätt trött. Han sover inget på dagarna längre eftersom han började somna vid 21-22 på kvällarna och det fungerade inte. Nu somnar han kring 19-19.30 och det är bra tycker vi. Hur ska vi komma ur dessa natt-problem?!!
Det andra (väldigt underbra och söta :) )problemet är lillebror. Han har vi bestämt oss för att börja kura när han nu blir frisk från sin mastodont-förkylning. Vi känner oss peppade inför det! Men hur ska man gå tillväga när det är båda? En i daget el ta varsin...el hur sjutton gör man...
Vi behöver hjälp och guidning i detta! Vi behöver sova! Jag drömmer om att få en hel natts sömn....existerar det?
/Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa och välkommen hit :D

Jag börjar med din sista fråga: JA, visst ska ni få hela nätter! De existerar, och är inte allt för långt borta heller :wink:

Några funderingar från mig:
Jag skulle börja med att kura den stora killen! Läs på om shn, kura i stor stil men utan buff och solfjäder! Att ni ligger bredvid honom när han nattas är ett av de största problemen, faktiskt, för med det visar ni i handling att han behöver er för att kunna somna, och det är ju inte sant, eller hur :wink: :?:

Men läs på om shn, kura storebror först, och ta lillebror sedan, är mitt förlsag!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

TACK! och TACK för snabbt svar och riktigt bra förslag :D
Det låter som en bra idé att ta tag i Williams problem först och sedan lillebror när han får eget rum i det nya huset.
Jag ska läsa tills ögonen blöder :)
Jag vet att det är dumt att ligga bredvid honom, vi hade en period när vi inte gjorde det, men nu har allt blivit helt snett.. :oops:

Men jag undrar en sak... han sover i växasäng och jag känner inte för att köpa ny spjälsäng till honom (lillebror har hans gamla) utan vill då köra kuren i hans nuvarande säng.. är det ett problem? Hur ska jag då göra annorlunda?

//LISA
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad bra att du gillade mitt förslag - då är det (snart) bara att tuta och köra :wink: :!:
Om din fundering kring säng; det allra, allra enklaste är att du ändå införskaffar en spjälsäng! Jag kan förstå att du tycker det är att backa för mycket, men det BLIR mycket lättare, både för dig och för sonen! En begagnad kostar inte många kronor, och han kan använda den ännu ett år - tills dess att trotsen är över och förbi!
Om du ändå vill ha kvar växasängen, så får du helt enkelt sitta på lurpass :wink: och mota lillen!
Läs mer här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Fundera hur du vill göra, det allra viktigaste ändå är att du har rätt attityd! Ska ge dig den tråden också :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Tack!! Har nu läst och läst och läst.....så ikväll gäller det! Vi kommer att köra utan spjälsäng, vilket kommer att bli mera jobb för oss, men nu tusan ska han börja sova hela nätter! Måste tänka på ATTITYDEN och att jag verkligen gör honom och oss andra en björntjänst. Jag räknar med skytteltrafik första timmen(timmarna) så det gäller att vara stark och ramsa, ramsa och åter ramsa.. :)

/L
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa :D

Väntar nyfiket på rapport hur det gick för er första natten :wink: :!:

Kram :heart:
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej igen!
Nu kommer jag med lite uppdatering gällande William :)
Jag tycker att det har gått rätt bra fatiskt! Rutinen på kvällen fungerar bra. Vi läser saga i hans säng, och sedan lägger jag honom tillrätta, ramsar och sedan går jag ut. Vi har varit tvungen att sitta på en stol utanför dörren de första dagarna, men nu räcker det om vi pysslar lite utanför. Nätterna har även dem blivit bättre. Nu är det inte galna skrik och tokfasoner, utan kommer han upp kan vi bara leda honom alt. bära honom tillbaka till sängen och ge honom en ramsa så somnar han om. Problemet är att han fortsätter stiga upp ur sängen..ca 2gg/natt. Det är nästan som han sover.. undrar eg om han går i sömnen för han är knappt vaken.. :?: Det vi borde är väl att byta till spjälsäng så han inte tar sig upp..el finns det nåt annat vi kan göra?

Kram Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon :!:

Vad skönt att det funkar bra för er, härligt jobbat :thumbsup:

En spjälsäng är en god investering, är jag nästan helt säker på! Den utgör det fysiska hindret för gossen att nattvandra, och precis som du är inne på, så är han säkert inte ens medveten om att han är uppe och går - han gör det för att han kan och är van!
En spjälis skulle sätta P för den (o)vanan!
Jag vet att jag läst omnågon här på forumet, som spikade upp en extra kant runt växasängen, som en sarg, och det kan ju vara ett alternativ... men då tycker ju jag som är rätt bekväm :wink: att det är enklare att sätta in en spjälsäng :!:

Jättekul att det gått så bra i alla fall, nu är det bara lillebror kvar :wink: :D

Kram Mia
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

..och så var man tillbaka till W:s skriknätter. :cry: . inatt var det rena rama kaoset. Han vaknar ju så ofantligt tidigt..oftast 05, men inatt var det 04 :shock: och då ska han stiga upp. Vi var konsekventa, men han höll på ända fram till 07 då det var morgon..så snacka om att han var trött idag. Han är så otroligt envis..!! Han har alltid varit en person som vaknat tidigt.. gäller det bara då att sitta utanför rummet och köra på med ramsan, och aldrig ge sig? Ska det bli bättre då? Är det någon som vet av någon tråd där det handlar om att kura barn kring 2,5-3 år? SKulle vara intressant att få läsa hur det gått för andra... till råga på allt bestämde vi oss för att börja med lillebror igår..så inatt har det varit jättekul här :)

//Lisa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa :!:

Nu får du inte tappa fokus, ni är ännu mitt i kuren och har en bit kvar, att vara förberedd på såna här bakslag är jätteviktigt!
Och det är vid de tillfällena ni har chansen att verkligen jobba in ramsan, se det som ett jobb!
Tänk också på att W:s vanor sitter mycket mer rotade än på ett litet barn, han har levt med era nattoch sovvanor i snart tre år, då är det inte konstigt om han nu VERKLIGEN frågar i alla former vad som gäller :wink: :!:

Läs gärna ac:s tråd här, för lite inspiration :D :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13917

Så tappa inte fokus nu, utan ha målet för ögonen :!:
Det här klarar ni galant, jag lovar :thumbsup:

Kram Mia
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

TACK! Vi ska kämpa tills vi stupar! Detta måste få ett slut.
Som du kanske läser så har vi börjat med Albin också.. helt fel egentligen..men jag bara var tvungen..(läs andra tråden) Så inatt har vi tagit varsitt barn...heltokigt va :shock: :D
Mamma till William 0504 :heart: och Albin 0704 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Allt går!
:heart:
LisaBu

Inlägg av LisaBu »

Hej! :)
Läste länken och det är ju skönt att man inte är ensam om att ens barn vaknar i ottan.. Men jag funderade..det skrevs ju inte så mkt om den tidiga morgonen, utan mera om deras problem vid läggningen på kvällen. Vi har aldrig problem att lägga William utan problemen kommer när han vaknar så tidigt på morgonen. Han vill inte somna om utan ligger oftast vaken mellan 4-5 och till 06.30 som vår morgon börjar. Då skriker han efter mig, säger att han inte vill sova, att det är morgon och är allmänt olycklig..etc.. Vi ger oss inte utan är utanför och ger honom endast ramsan tillbaka. Han blir sedan överlycklig när det är morgon, så det har han fattat iaf :)
Inatt var det också en himla massa trafik, tror han var uppe 5ggr kanske..aldrig svår att lägga igen utan han somnar om förutom när kl börjar bli mot 4-5. När det gäller det är han som en klocka. Han har alltid vaknat tidigt så han har det väl i sig... Jag funderade även lite på hans behov av sömn.. Han sover inte längre på dagen, och han brukar somna vid ca 19.30 på kvällen.. Hur mkt sömn borde han behöva eg? Ska vi lägga honom senare? Han är ofta väldigt trött på kvällen...borde han sova en snutt på dagen för att läggas senare och då kanske sova längre..? Mkt tankar... :? :)

//Lisa :heart:
Mamma till William 0504 :heart: och Albin 0704 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lisa!

Jag måste få trycka på lite angående spjälsängen, jag är nästan helt säker på att ni och killen skulle slippa nattvandring om ni tar in en spjälsäng! Nu går han upp för att han KAN det, inte för att han vill! Det fysiska hinder som spjälorna utgör tror jag är nog för att han ska sova lugnt på natten! Så fundera allvarligt på det, tycker jag :wink: :!:

Din fundering om sömnbehovet för din kille... Du skriver att han inte sover längre på dagen, jag tycker nog att han kunde erbjudas en 45-minutare till dagsvila! När mina barn har varit så stora som din kille, har de vilat i soffan med film, och i den åldern oftast sovit en 45-minutare! Många har vila i sängen, kanske med en musiksaga eller bara vanlig vila, för ett brejk behövs!
Och sover han 11-timmars natt behöver han nästan helt säkert sova på dagen!
Min treåring har slutat sova middag, och hon har haft 11-timmarsnätter, men nu så lägger jag henne en halvtimme före de andra två små, och det funkar fint!
Att lägga senare brukar inte vara nån bra lösning, tvärtom!
Jag tycker kanske du ska styra upp tiderna lite, ha en bestämd läggtid och en bestämd vilopaus på dagen, och köra det benhårt! Det känns skönt för din gosse om han vet att du har kollen :!:

Men jag tycker du hanterat morgnarna jättebra, snart nog fattar han galoppen och sover tills du väcker! har du infört väckarklocka :?:

Hoppas det blir en fin natt för er, med massor med god sömn :sleep:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "