PANIK !!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sleepless

PANIK !!!

Inlägg av Sleepless »

Hjälp mig !!!

Har en 6 mån son, mitt 2:a barn, där jag kört sova hela natten kuren (gjort också till mitt första barn, gick strålande) till punkt och pricka för 1 månad sen... och har gjort sen dess. Och han är fullkomligt opålitlig !!! Helt hopplös. Eller så är det jag - men något är det som inte fungerar.

30% av nätterna sover han igenom (då är jag inne och ramsar, samt snabbt lägger till rätta i 10 sek kanske 1-2 ggr max) vilket är helt ok. Problemet är de andra 70% av nätterna... typ nu !! Sitter här 04.45 och har varit upp i 1h och 5 min...

Han vaknar typ efter 3.00 och kan bara inte somna om. Är vaken och skriker, med lite olika skrikintentitet, i ca 1,5 h - ALLTID ! Och jag ramsar, står utanför dörren till 99%, om han inte blir för hysterisk, då går jag in och lägger tillrätta.

Vad ska jag göra ???? Varför slutar inte de har skriksejourerna?? Han får absolut aldrig någon mat och har inte fått från beslutet natt 1.

Snälla snälla snälla - jag och sonen behöver hjälp !!
TACKSAM för hjälp !!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Sleepless. Du behöver backa mer! De 30% av nätterna som är bra är du ju ändå inne och lägger tillrätta, dvs jag tror att din lille har lärt sig att mamma kommer in varje natt. Men du stör! En SS (säker sovare) vilket ditt barn kommer att bli i sinom tid, kräver inga insatser VARJE natt, utan på sin höjd en ramsa någon enstaka gång. Så förtroende för barnet, sluta gå in de bra nätterna och fråga dig själv, behövs ens ramsan? Barnet måste få låta på nätterna utan att vi föräldrar går in och verktygar direkt, endast ledsen gråt tarvar en insats i form av ramsa, annars lär de sig inte att somna om själv vilket ju är målet.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
duggan

Re: PANIK !!!

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
Sleepless skrev:30% av nätterna sover han igenom (då är jag inne och ramsar, samt snabbt lägger till rätta i 10 sek kanske 1-2 ggr max) vilket är helt ok.
Du ska inte ramsa inne rummet, utan du ramsar utanför dörren...eller från din säng... :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sleepless

Hej tjejer,

Inlägg av Sleepless »

tusen tack för era inlägg !!

Men Mammamy, måste bara få fråga, i min sits, vet jag ju inte riktigt vad som är ["Så förtroende för barnet, sluta gå in de bra nätterna och fråga dig själv, behövs ens ramsan"] de bra nätterna och vilka som är de dåliga förrän efteråt. Svårt att veta då när man ska ramsa liksom...
(Jag tror också han lärt sig att jag kommer in varje natt. Suck ! )

Tack Malin, du har nog rätt - det kanske jag borde även första gången.

Så vad är det ni säger;
1) ramsa utanför dörren OM skriket är ledset, inte direkt vid första pip ?
2) Inte gå in, bara utanför?
3) Bara ramsa en gång, sen får han somna om själv?

Tusen tack för att ni svarar,

:-) kram Sleepless :wink: [/quote]
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Nu är lillprins van att mamma skuttar in varje natt på "beställning" så nu kan du nog räkna med ett par nätter med frågor om vart du håller hus, varför kommer du inte in till mig?! Men det fixar du!

Uppvak före 04.00 får han klara in i det längsta själv, du ramsar utanför om han verkligen inte kan lösa det själv. Gå in i rummet gör du endast när det är KRIS och då menar jag KRIS!!!

Uppvak efter 04 bemöts med EN pangramsa som är glad och hurtig som upplyser att det fortfarande är natt. Sedan gör du ingenting för på natten händer INGENTING! Antagligen kommer han att svära en hel del över dig som inte kommer in på beställning men låt han vara, skulle han bli rent av ledsen DÅ först kan du ramsa en gång till.

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"