Upprepade bekräftelseramsor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaH

Upprepade bekräftelseramsor

Inlägg av AnnaH »

Vi är inne på fjärde dagen av SHN-kuren och det har gått jättebra :D . Men fast det är tredje gången vi gör det här så har vi några frågor :? . Men det är väl så det är, nya barn, nya funderingar.

1. Hur länge ska man bekräftelseramsa? Nu har jag bekräftelseramsat och så har det varit tyst i ca 30 sek, då kommer ett sömnigt litet aaahaaaaaa. Jag bekräftelseramsar igen då han tystnat, oftast inom en minut. Denna procedur kan fortgå i upp till 30 minuter. Jag behöver mycket sällan gå in med en riktigt ramsa under denna halvtimme. Pojken låter aaahaaaaa lite då och då och låter väldigt trött. Pratar han i sömnen tro? Behövs bekräftelseramsan i ett sådant här läge?
Det är ju meningen att han ska lära sig att somna om själv utan att ömma moder och fader behöver ingripa. Hur länge ska man vaka och se till att bekräftelseramsan får sista ordet?

2. De senaste två kvällarna (en gång per kväll), i morse och även idag på första luren har han vaknat till, vänt sig till rygg och sedan inte kunnat somna om eftersom han inte kan rulla från rygg till mage än. Vi har då gått in, snabbt lagt honom på mage och ramsat ut. Är detta rätt agerat?

/Pappan till barnen.
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen! :lol:

Jag tycker som att det låter som att ni kan dra ihop ramsan, han ska tystna under ramsan och gör han det behövs ingen bekräftelse ramsa, så vida han inte skulle skrika upp sig. Att han bökar på och aaaaaahaaaar innan han somnar är väl lite hans ensak, vi gormar nog på en del vi också innan vi somnar! :roll: Alltså inge bekräftelse behövs på det!

Jag tycker att man kan bjuda på en vändning per lur, då går man snabbt in och vänder med attityden om att han gjorde det själv. Vänder han sedan sig igen får han vara, annars är det lätt att det blir underhållning, mamma/pappa kommer om jag vänder mig, för sova kan man i alla riktningar , faktiskt! :wink:

Lycka till! :thumbsup:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

:D Tack för svar!
Att dra ihop ramsan+bekräftelseramsan och låta honom vara med sitt aaahhaaande fungerade fint.

För två nätter sedan vaknade han en gång och låg uppenbarligen på rygg igen. Jag gick in, la tillrätta och gick ut med ramsan. Det tog inte lång stund innan han var tillbaka till rygg. Då somnade han själv två gånger och sov 13 minuter per gång innan han vaknade igen. Tredje gången han somnat gick jag in då han sovit i tio minuter och vände honom till mage. Han sov sedan gott fram till morgonen. Var det rätt agerat?

Natten till igår sov han hela natten utan att jag behövde ingripa över huvud taget, jag hörde honom två gånger men han somnade om på egen hand :D .

I natt vaknade han 0.30 och då räckte det med en ramsa + bekräftelseramsa för att han skulle somna om.
5.30 vaknade han igen och jag började med att ramsa. Hörde strax att han låg på rygg. Gick in och vände honom och ramsade ut, men han vände sig snabbt tillbaka till rygg och har grälat sedan dess. Jag har ramsat i omgångar. Han tystnar så fort jag börjar ramsa, men så fort jag tystnar börjar han om. Eftersom vi har morgon 6.30 kommer han nog inte hinna somna om på rygg så att vi kan vända honom till mage i sömnen. Och frågan är om man ska vända honom till mage då han somnat? Eller han kanske kan lära sig sova på rygg längre stunder om man låter honom vara?

/Pappan till barnen.
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
AnnaH

Inlägg av AnnaH »

Just det, en fråga till:

När vi hör att han ligger på rygg (första gången), ska vi gå in på en gång och vända till mage, eller ska vi vänta tills han ber om hjälp?
Tänkte som så att om man väntar kanske han lär sig att "bara jag protesterar lite längre så kommer pappa och vänder mig" så därför valde vi att vända så fort vi hör att han ligger på rygg. Men då ligger han ju inte kvar på mage å andra sidan. Vi kanske ska vänta tills vi hör att han är riktigt trött men ändå inte kommer till ro?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker ni gjorde precis rätt, gå in efter 10 minuter och vänd, för somna på rygg det kan han, det har ni märkt! :wink:

Kom ihåg att träna på att rulla från rygg till mage på dagen så han får in knixet att ta hand om det själv, men tills dess gå in och bjud på en vändning, om han då sedan rullar över igen på rygg så får han ta hand om det själv och ni kan vända efter 10 minuter.

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"