Hantering av fula ord

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
bonnmoran
Kontakt:

Hantering av fula ord

Inlägg av bonnmoran »

Hej!

Min son går nu i förskoleklass och åker buss till och från skolan. I bussen och på rasterna träffar ha stora barn.

Han kommer hem och frågar mig vad ord som fuck you, knulla, kuk och fitta betyder. Han har också undrat vad det betyder när man håller upp sitt långfinger.

Här om dagen var det några större killar i bussen som frågat min son om han visste vad fuck you betyder. Han förstår ju att det är ett fult ord men han tyckte att det var pinsamt att han inte visste vad det betydde.

Så här är mitt problem, hur förklarar jag på ett bra sätt vad fuck you och knulla betyder för en 6 åring... och hur skall man hantera sådant här i allmänhet?

Mvh
Eva
Bonne och hemmamamma till Johannes september 01 och Josefina maj 04
bonnmoran
Kontakt:

Tillägg till fula ord

Inlägg av bonnmoran »

Hej igen!

Vill bara göra tillägget att jag naturligtvis pratat med honom att detta är ord som man inte skall använda, och jag har inte heller hört honom använda dem. Det är inte det som är problemet utan som sagt, hur man förklarar ordens innebörd på ett bra sätt.

Mvh
Eva
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm, tänker högt lite här... :)

Jag tänker mig att det kanske går att förklara för honom att det finns två olika sätt att säga saker och ting på: ett trevligt sätt och ett otrevligt.

exempel:

barn

snorunge

kvinna

kärring

man

gubbfan

En liten människa vill nog att man säger "barn" inte "snorunge" och kvinnor föredrar "kvinna" inte "kärring", precis som männen inte vill att man säger gubbfan till dem.

Att säga saker på ett otrevligt sätt gör folk ledsna - eller som han själv var med om - det blir pinsamt och jobbigt.

Det kanske är överkurs att gå in på att själva saken behöver ju inte vara ful bara för att man säger det på ett fult sätt :roll: - det kan bara du avgöra.

Det finns ju många olika slanguttryck för sex:

rock'n'roll är ju ett...

och "fuck" är ett annat - lite mera agressivt

men vad ÄR "knulla" för en sexåring :?:

Kanske säger man att det är ett fult ord för "att älska". Vet han vad det är :?:

Då går vi över till blommor och bin... :roll: Fler röster :?:
bonnmoran
Kontakt:

Fula ord igen

Inlägg av bonnmoran »

Tack för funderandet!

Jo, det är så jag gjort. Med ord som kuk och fitta går det ju lätt. Snopp och snippa vet han ju vad det är. Så, kuk är ett fult sätt att säga snopp på osv.

Det är ju när man kommer in på blommor och bin som problemet uppstår.... fast jag krånglar kanske bara till det.

Det är väl bara att säga att knulla är ett fult sätt att säga "göra barn", och "fuck you" är ett fult sätt att säga (dra åt skogen), försvinn.... Hm... det funkar nog skulle jag tro.

Jag ber om ursäkt för alla fula ord som dessa inlägg innehåller...

/Eva
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"