Hej - jag har kört SM på min dotter Maja som är 3 månader om en vecka. Det
mesta har fungerat jättebra hittills - när det gäller läggning och ätning kvälls-och nattetid. Nu lägger jag henne 19.30 och hon vaknar kl 04 för nattmål och sen morgon kl 7. Det som strular är dagsömnen (det har funkat hyfsat till för ett par veckor sedan)- hon sover ingen längre sovstund alls på dagen - bara 45 minutare hela tiden...Jag försöker vagna om men det är helt omöjligt...På morgonen och på eftermiddagen är det väl ok med korta 45 min nu vad jag förstår men på dagen borde hon väl kunna sova ett längre pass på ett par timmar? I och med detta får jag inte till något riktigt schema eller några fasta mattider på dagen. Svårt också att komma ut på någonpromenad. Jag tycker också att hon blivit gnälligare på dagen - hon gäspar nästan direkt igen efter sovstunderna och hon kan inte ligga själv på filt på golvet eller i babysitter och titta på mig ex. i köket. det blir mycket bära...Jobbigt eftersom jag har en till tjej på 2,5 år hemma...Kan tillägga att hon nu också biter mycket på sina händer och dreglar en hel del och det låter ju som tandsprickning...
Kan strulet bero på för lite mat? Ska jag prova med tillägg?
Tacksam för tips!
/Majas mamma
3 mån - perfekta nätter men trassliga dagar - vad göra?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Oftast är det MER mat som står på programmet. Man kan också pumpa och ge i flaska framåt kvällen om man inte vill ge tillägg. Det brukar också hjälpa lite.
När Tor vart 3 mån införde jag 12-45-2-45 schemat just för att 45 skarvarna var så jobbiga.
Men JA, hon borde klara av att sova ca 2 timmar mitt på dagen, men då måste magen vara "proppmätt" och mamma börja använda verktyget "backa" lite grann.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Dagtrassel
Hej Torsmamma!
Tack för snabbt svar!
Jo nu när Maja är 3 månader siktar jag på det schema du skriver 12 - 45 - 2 -45. Fast jag tror 12 -45-45-2-skulle passa oss bättre. Jag har hämtning på dagis tis-tors kl 12 och då vaknar hon nästan alltid och är svår att somna om i både bil och vagn.
Så här vill jag ha det nu vid 3 månader :
7.00 Morgon och mat
8.45 Sova 45 min
9.30 Vaken - mat 10.00
11.30 Sova 45 min
12.15 Vaken - mat 13.30
14.15 Sova - 2 tim
16.15 Vaken - mat 17.00
18.30 Kvällsmål
19 Sova natt
04 Nattmål
Men som idag tex vaknade hon 7 (väcker henne då) och sen var det 5 st 45 minutare under dagen
(den sista till 17) och godnatt kl 19.30. Jag är jätteglad för att nätterna funkar så bra och tänker att om det är maten som fattas borde hon väl vakna på nätterna också?
Schemat fram till den senaste veckan då det strulat har varit:
7 Vaken
8.30 Sova 2 tim
10,30 Mat
12 Sova 1,5 tim
13.30 Mat
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat 17
17.30 Sova 45 min
18.15 Mat
20 Sova natt
04 Nattmål
Har funkat super på nätter och sådär på dagarna - jag nästan kunna spikat schemat - men inte exakt varje dag.
Jag ska prova att börja pumpa ur och se hur det fungerar att ge henne i flaska till kvällen - det påverkar dagen efter menar du? Att hon får mer matig mjölk kvällen innan?
Har du några tips när det gäller att lägga ner henne? Jag känner att det börjar bli otroligt enerverande att ibland inte ens kunna gå på toaletten utan att hon skriker när jag lägger henne på filt eller i babysitter...ibland undrar jag om hon har ont någonstans - men det tror jag inte...Jag kanske får ge mig till tåls lite och hon får växa till sig - jag ser att hon är helt olik sin syster som är kavat, tålmodig och stark. Maja är mer känslig, lättstött och skör känner jag och det kanske bara är att ta det och bära henne mer? Men ibland får hon faktiskt ligga i babysittern och gnöla och skrika bredvid mig på arbetsbänken när jag skalar potatis
Tack på förhand!
Majas mamma
Tack för snabbt svar!
Jo nu när Maja är 3 månader siktar jag på det schema du skriver 12 - 45 - 2 -45. Fast jag tror 12 -45-45-2-skulle passa oss bättre. Jag har hämtning på dagis tis-tors kl 12 och då vaknar hon nästan alltid och är svår att somna om i både bil och vagn.
7.00 Morgon och mat
8.45 Sova 45 min
9.30 Vaken - mat 10.00
11.30 Sova 45 min
12.15 Vaken - mat 13.30
14.15 Sova - 2 tim
16.15 Vaken - mat 17.00
18.30 Kvällsmål
19 Sova natt
04 Nattmål
Men som idag tex vaknade hon 7 (väcker henne då) och sen var det 5 st 45 minutare under dagen
7 Vaken
8.30 Sova 2 tim
10,30 Mat
12 Sova 1,5 tim
13.30 Mat
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat 17
17.30 Sova 45 min
18.15 Mat
20 Sova natt
04 Nattmål
Har funkat super på nätter och sådär på dagarna - jag nästan kunna spikat schemat - men inte exakt varje dag.
Jag ska prova att börja pumpa ur och se hur det fungerar att ge henne i flaska till kvällen - det påverkar dagen efter menar du? Att hon får mer matig mjölk kvällen innan?
Har du några tips när det gäller att lägga ner henne? Jag känner att det börjar bli otroligt enerverande att ibland inte ens kunna gå på toaletten utan att hon skriker när jag lägger henne på filt eller i babysitter...ibland undrar jag om hon har ont någonstans - men det tror jag inte...Jag kanske får ge mig till tåls lite och hon får växa till sig - jag ser att hon är helt olik sin syster som är kavat, tålmodig och stark. Maja är mer känslig, lättstött och skör känner jag och det kanske bara är att ta det och bära henne mer? Men ibland får hon faktiskt ligga i babysittern och gnöla och skrika bredvid mig på arbetsbänken när jag skalar potatis
Tack på förhand!
Majas mamma
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Dagtrassel
Hej, jag skriver lite grann i din text, i rött.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Du får också jätte gärna flanera runt lite i denna tråden med mina favorit länkar, De är faktisk toppen!!malino skrev:Hej Torsmamma!
Tack för snabbt svar!
7.00 Morgon och mat
8.45 Sova 45 min
9.30 Vaken - mat 10.00
11.30 Sova 45 min
12.15 Vaken - mat 13.30
14.15 Sova - 2 tim
16.15 Vaken - mat 17.00
18.30 Kvällsmål
19 Sova natt
04 Nattmål
Men som idag tex vaknade hon 7 (väcker henne då) och sen var det 5 st 45 minutare under dagen(den sista till 17) och godnatt kl 19.30. Jag är jätteglad för att nätterna funkar så bra och tänker att om det är maten som fattas borde hon väl vakna på nätterna också?
Jo det stämmer ju faktiskt. Och om de sover upp till 45 min så är det "lära" henne att sova förbi skarven du behöver göra. Och det är vad ditt mål nu då blir.![]()
7 Vaken
8.30 Sova 2 tim
10,30 Mat
12 Sova 1,5 tim
13.30 Mat
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat 17
17.30 Sova 45 min
18.15 Mat
20 Sova natt
04 Nattmål
Jag måste få fråga? Om du nu haft 11-2-1,5-45-45. Där jag förstår att lättast har varit första och andra sovningen att få längre. Hur tänkte du att då den "sista sovnngen" skulle kunna vara 2 timmar utan problem.
Vad jag tänkter på är saker som står i BB (barnaboken) "hett tips om du inte har". Det står tydligt att det brukar vara så att man har en kortare morgonlur, en lååång middagslur och en kortare em lur. För att med tiden så blir em. luren kortare och till sist faller bort. Och sen börjar det om med morgonluren som blir kortare och sen faller bort och då har man runt 1 års ålder kvar 1 lång lur.
Så försök att tänka riktigt låååångsiktigt här! Dvs. ett 3 lurars schema som sitter kan du ha i ca. 2-6 mån där lurarna bara blir kortare med åldern för att sen bli 2 och sen bli 1.
MEN! Jag vill också understryka. MÅNGA gör inte på detta viset och klarar det utmärkt endå, det är bara jag som tar BB efter orden och gör exakt som det står, för jag "törs inte annat"Men jag vet också att MÅNGA har/gör annorlunda bara man gör det med FULL ATTITYD så går det!
![]()
Ja, det är maten över 24 timmar som räknas inför alla lurar och även nätter. Vid 2 mån ålder så behöver de små i snitt 1000 ml och detta måste ju i vid någon tid på dygnet om man säger. När man ammar så har man ju inte 100% koll på mängden så därför brukar man gå på humör, sömn, och aptit mera.![]()
Har du några tips när det gäller att lägga ner henne? Jag känner att det börjar bli otroligt enerverande att ibland inte ens kunna gå på toaletten utan att hon skriker när jag lägger henne på filt eller i babysitter...ibland undrar jag om hon har ont någonstans - men det tror jag inte...Jag kanske får ge mig till tåls lite och hon får växa till sig - jag ser att hon är helt olik sin syster som är kavat, tålmodig och stark. Maja är mer känslig, lättstött och skör känner jag och det kanske bara är att ta det och bära henne mer? Men ibland får hon faktiskt ligga i babysittern och gnöla och skrika bredvid mig på arbetsbänken när jag skalar potatis![]()
Jag vill minnas mig att AW även skrev om detta med att skrika vid social delaktighet, jag bytte mest läge på Tor i denna tiden, och gav honom ALLTID något att hålla i, typ en potatis som jag skalade, morot osv...
Ja, att gnöla tycker jag inte kvalificerar sig till "action" om man säger. Lite gnöl och missnöje kan sorteras under det som jag "citerat" nedan från denna tråden.![]()
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592
Hege skrev:Jag griper genast tag i två uttryck här: ...blivit grinigare... och ...blir frustrerad ganska snabbt... De uttrycken finner jag i förbindelse med ålning/magläge.
När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?
Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.
Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?
Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.
Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!
Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!
Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)
Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)
Annars har du fått jättegoda råd i denna tråden, jag blir helt varm när jag ser hur hjälpsamma folk är, och hur mycket korrekt de säger! Jag stämmer i med krypvänliga kläder, krypbrädan, social delaktighet på golvet, jag är helnöjd med att jag inte behöver säga det, det är redan sagt!
Kram, Hege
Tack på förhand!
Majas mamma
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej,
du har fått jättebra svar och jag har inte så mycket erfarenhet själv, men mitt "fall" är på pricken likt ditt, så jag tänkte bara berätta hur jag gör, så kanske det ändå kan ge ngt.
Min son, också 3 mån om en vecka, sover också jättebra på natten samt 45 min på dagen utan problem. Jag ville också ha en lång middagslur (vet att det passar bättre för dig med långlur på e-m och om det är bra/dåligt vet jag inte). Men jag ville ha långlur mitt på dan när hans storebror sover och jag med, i bästa fall
.
Yngste sonen har ännu aldrig sovit långluren utan uppvak. Men uppvaken blir färre, glesare och mindre upprörda för varje dag. Från början var både han och jag förtvivlade, han grät och gnydde en timme innan han somnade om och vid det laget var schemat helt paj. Men nu går det åt rätt håll, helt klart!
Vad jag gjorde var att:
Ge mat en halvtimme innan långluren, istället för att som tidigare ge mat 1,5 timme innan. Det håller iaf mina matvargar borta.
Inte ge mig. Inte ge upp. Våga fortsätta propsa på sömn trots att barnet kanske inte förstår direkt att det kan sova hur lugnt som helst.
Kväva uppvaken i sin linda. ( Detta känns inte helt AW, men det funkade.) Sonen börjar ibland gråta utan att öppna ögonen. Jag såg till att solfjädra direkt det spratt till i den lilla kroppen så att han aldrig hann arbeta upp en frustration över att ha vaknat för femtielfte gången. Det är hela tiden en bedömningsfråga, om han kan klara krisen själv eller om den kommer störa honom alltför mycket. Kanske är detta dåligt i det långa loppet, men efter att jag stoppat uppvaken innan de satt sig så att säga, sover han lugnt på hur länge som helst. Jag tänker att detta är situationer som när han blir äldre kan hjälpas av en ramsa, men han är för liten än. Jag jobbar på att föra in ramsan bakvägen och hoppas den kommer kunna användas snart.
Lycka till!
D.
du har fått jättebra svar och jag har inte så mycket erfarenhet själv, men mitt "fall" är på pricken likt ditt, så jag tänkte bara berätta hur jag gör, så kanske det ändå kan ge ngt.
Min son, också 3 mån om en vecka, sover också jättebra på natten samt 45 min på dagen utan problem. Jag ville också ha en lång middagslur (vet att det passar bättre för dig med långlur på e-m och om det är bra/dåligt vet jag inte). Men jag ville ha långlur mitt på dan när hans storebror sover och jag med, i bästa fall
Yngste sonen har ännu aldrig sovit långluren utan uppvak. Men uppvaken blir färre, glesare och mindre upprörda för varje dag. Från början var både han och jag förtvivlade, han grät och gnydde en timme innan han somnade om och vid det laget var schemat helt paj. Men nu går det åt rätt håll, helt klart!
Vad jag gjorde var att:
Lycka till!
D.
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
Tack TorsMamma och Doris för era svar!
Jag blir glad jätteglad över era tips och råd!
Jag ska inte ge upp utan fortsätta försöka få till en långlur om dagen. Jag ska beakta det du skriver TorsMamma - om att det kanske är lämpligare mitt på dagen med långluren - jag ska justera schemat så att jag får till vakentid vid dagishämtningen (ca 11.30-12.15):roll: Om dagen kan börja 8 och sluta 20 istället och jag lägger långluren mitt i (12.30-14.30 sover också storasyster) så borde det funka
Om jag tänker rätt
Men risken är kanske att hon somnar i bilen då istället
Schemat borde då istället se ut så här:
8.00 Morgon och mat
9.45 Sova 45 min
10.30 Vaken - mat 11.00
12.30 Sova 2 tim
14.30 Vaken - mat 14.30
16.30 Sova - 45 min
17.15 Vaken - mat 18.00
19.30 Kvällsmål
19.30-20 Sova natt
04 Nattmål
Idag funkade det med lite vagning direkt vid gråt och då fick vi till en två timmars på em
Men jag vet inte om det berodde på att hon vaknade 45 minuter före schemat imorse och därför var jättetrött på em...hon är lite förkyld och var nämligen jättesnorig imorse - fick ta upp och ta Näsfrida och sen gick det inte att somna om...
Tusen tack igen för hjälpen!
/Majas mamma
PS. Idag har det gått mycket bättre att ligga själv och greja i babygym m.m. Känner hon att mamma tar ledningen kanske
DS.
Jag blir glad jätteglad över era tips och råd!
Jag ska inte ge upp utan fortsätta försöka få till en långlur om dagen. Jag ska beakta det du skriver TorsMamma - om att det kanske är lämpligare mitt på dagen med långluren - jag ska justera schemat så att jag får till vakentid vid dagishämtningen (ca 11.30-12.15):roll: Om dagen kan börja 8 och sluta 20 istället och jag lägger långluren mitt i (12.30-14.30 sover också storasyster) så borde det funka
Schemat borde då istället se ut så här:
8.00 Morgon och mat
9.45 Sova 45 min
10.30 Vaken - mat 11.00
12.30 Sova 2 tim
14.30 Vaken - mat 14.30
16.30 Sova - 45 min
17.15 Vaken - mat 18.00
19.30 Kvällsmål
19.30-20 Sova natt
04 Nattmål
Idag funkade det med lite vagning direkt vid gråt och då fick vi till en två timmars på em
Tusen tack igen för hjälpen!
/Majas mamma
PS. Idag har det gått mycket bättre att ligga själv och greja i babygym m.m. Känner hon att mamma tar ledningen kanske