Nattningen tar längre tid tredje dagen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Whalla

Nattningen tar längre tid tredje dagen

Inlägg av Whalla »

Vi har börjat kura vår dotter på 18 månader, det är tredje natten nu. Innan hade vi en lång period full med uppvak på upp mot 4 timmar. Första natten gick över all förväntan och hon somnade på 15 minuter, vi har satt läggdags till 19.15 och dags att vakna till 07.15. Hon vaknade 4 ggr under natten, men somnade om på någon minut. Andra natten tog det 1 timma att somna, jag fick ramsa flera gånger och köra solfjädern en gång. Sedan sov hon till kl 06.00! Jag fick henne inte att somna om, men hon låg kvar i sin säng till 07.15, lite arg men inte så farligt. Nu till frågan, klockan är 20.45 och hon ligger fortfarande och pratar i sin säng. Hon har inte varit direkt arg eller ledsen i kväll, men ligger som sagt och pratar och leker i sängen. Ska jag låta henne ligga, eller hur gör man? Hon har väldigt mycket vilja och är uthållig! Sen en annan sak, vi har satt sova middag till 12.00-13.30. Idag somnade hon hon först 12.30 efter mycket protester och vi väckte henne 13.30. Kan man kompensera middagssömnen med en kvart om de tar lång tid på sig att somna? Tack i förhand!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej whalla och välkommen till forumet :D

Vad bra det går för er, härligt jobbat!
Nu hoppas jag att tösen somnat :wink: då klockan är över 22 - synd att du inte fick svar direkt men jag hoppas hon somnade utan problem!
Tänk som så, att du kan inte sova åt henne! Du kan ge henne förutsättningarna för att sova, men somna måste hon göra själv! Och omhon ligger och fnular för sig själv, så ta inget extra alls för det! Stör henne inte, utan låt henne vara! Blir det protester så besvara du med ramsan, men intei onödan! Hon klarar sig fint :wink:
Likaså med dagsömnen, var hennes klocka nu, som kommer hon snart att bli sin egen klocka. MAX en marginalkvart bjussar du på, men inte mer!

Och glöm inte:

:idea: utevistelse
:idea: social delaktighet
:idea: ordentligt med mat
:idea: kolsvart och svalt rum
:idea: skratt till gonatt
för att ge de bästa färutsättningarna för härliga nätter :sleep:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Whalla

Tack för svaret

Inlägg av Whalla »

Tack för svaret! Skönt med lite hjälp på vägen! Hon somnade 21.35, jag ramsade sista gången 20.10 och sedan låg hon själv och pratade. Hon sov sedan till 06.00! Jag solfjädrade då och ramsade två gånger och hon somnade om 07.00 och fick sova till 7.30, jag använde alltså kvarten. Underbart att hon somnade om idag! Även om hon sov färre timmar i natt, så somnade hon ju faktiskt själv glad, vilket inte hänt på många månader och hon somnade om! Jag får säga att det här känns verkligen bra och går smidigare än vadjag trodde med vår superenvisa tjej!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt jobbat!
Använder ni er av väckarklocka på morgonen? Det är ett bra tips, annars!
Snart nog kommer hon att somna fortare på kvällarna också!
Envisa barn gillar också att sova :wink: :!:
Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Whalla

Inlägg av Whalla »

Vi har funderat på väckarklocka. Hur introducerar man den bäst? Är det bara att ställa den på ringning? Tack igen!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, det är bara att ställa klockan på ringning utanför hennes dörr, och genast gå in och väcka när klockan ringer, då får klockan signalera när det är dags att vakna!
Kram!!!
Whalla

magsjuk

Inlägg av Whalla »

Min dotter vaknade vid 01.00 och var magsjuk! Hon hade kräkts ner hela sängen, in på madrassen och spjälskyddet och sig själv och fortsatte kräkas. Jag var ju tvungen att ta upp henne för att göra rent henne och sängen och ta hand om henne medan hon fortsatte att kräkas. Det är så typiskt, när allt gick så bra, hon somnade redan 19.35 idag! Hur gör vi nu, måste vi börja om från start? Jag tänkte försöka lägga henne i sin säng när magen lugnat sig på henne, och hoppas att det går utan spjälskydd och ännu värre, gosenallen som är helt nerspydd..
Whalla

Inlägg av Whalla »

Jag fick henne till slut att somna om vid 03.45 i sin säng, hon var helt slut så det räckte med en ramsa.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Usch då, magsjuka är verkligen :evil: .

Nej, jag tycker inte ni behöver börja om! Sova måste hon ju även omhon blir sjuk, det gäller bara att som du, ha rätta attityden, bädda rent och sen sova vidare!
Så fortsätt ni där ni var, för att inte förvirra lilla tösen ytterligare!
Kram och hoppas hon kryar på sig fort, fort nu!
Mia
Whalla

Inlägg av Whalla »

Nu behöver jag lite hjälp igen! Det har gått över all förväntan med dotterns sömn fram tills igår natt. Det började med att hon var vaken 1,5 h första natten mellan 4 och 5.30. Vi ramsade och till slut somnade hon ju om. När hon vaknade var hon supertrött och visade det sig dålig i magen igen, trodde ju magsjukan var bra. Hon ville trots det sova bara 1h lunch. Hon somnade direkt igår kväll, men har vaknat fyra gånger i natt och tagit lång tid på sig att somna om. Hon vill inte äta heller. Allt detta kan ju bero på magen förstås. Är det bara att köra på och tro att det ger med sig? Ett annat problem är att vi har kris idag och är tvungna att ha barnvakt på dagen, så risken är ju att rutinen på dagen blir sådär. Det var nödläge annars hade vi inte velat ha barnvakt under den här perioden.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Så skönt att höra att det gått bra, förutom lite bakslag då - för det är det jag tror det är! Bakslag kommer nästan för alla, det är som att barnet måste backa för att ni ska kunna göra framsteg!
Så ni är INTE ensamma om att det blir så, oftast när flera nätter varit riktigt bra och man känner att:
"nu jädrar är vi på rätt väg..!"
Men i det läget ska ni inte börja snegla bakåt eller fundera för mycket, utan tänk framåt nu, fortsätt som vanligt och strama upp rutiner och tider ännu lite mer, så kommer tösen att svara med lättnad och hitta sömnen igen!
Och oroa er inte för barnvakt, lämna en lapp med tider över mat och sömn, det kommer att gå fint!
Kram Mia
Whalla

18mån

Inlägg av Whalla »

Hej igen!
Nu behöver jag lite råd igen! Vi har fastnat lite i bakslagen, eller vad det är. Hennes dåliga mage har hållt i sig fram tills igår och vi har fått byta flera bajsblöjor per natt. Även om vi försökt byta tyst och snabbt stör det ju sömnen.
Hon vaknar flera gånger per natt nu igen ( de två sista nätterna har det inte varit magen). Jag undrar om vi är för snabba med solfjädern, vi gör oftast en snabb solfjäder när hon vaknar, eftersom hon skriker hysteriskt direkt. Eller om vi inte gör den tillräckligt länge? Hon somnar om efter en stund, vi får oftast ramsa 1-5 ggr. Sedan vaknar hon ändå tidigt, imorse redan 5.45 och somnade inte om, hennes morgon börjar 7.15, så det blir lång tid.
Dessutom har hon börjat vägra dricka sin välling på kvällen, vi ger den 18.45, det kanske är för nära nattningen? Det blir mest kamp kring den och när hon inte äter blir hon jättehungrig på morgonen. Många frågor! Tack för all hjälp!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Whalla!

Ja, bajsblöjor måste ju bytas, och ni har skött det helt rätt - tyst och utan att störa mer än nödvändigt!
Och du har rätt i att ni nu får lov att backa - ett av de viktigaste verktygen som man INTE får glömma! Ni har nog överarbetat kärs solfjädern också, så från nu gäller:

:arrow: avvakta när hon vaknar på natten! Ge henne chansen att själv ta hand om sina uppvak!

:arrow: när du känner att nu :evil: måste jag gå in - då ramsar du, en hög punktsättande ramsa (typ: nu får det vara NOG och nu sover du :!: :wink: )

:arrow: OM hon efter det stegrar gråten, blir ledsen, då går du in, blixtsnabbt och lägger tillrätta, trycker till med solfjädern och UT ögonabums med en betryggande ramsa!

:arrow: och avvakta igen!

:arrow: nu ska du se solfjädern som ett KRIS-verktyg, som du bara får använda när hon verkligen fastnat, och då står du och håller tills hon är lugn men INTE tills hon sover! Och glöm inte ramsan när du går ut, det är DEN som ska ha sista ordet, ingen solfjädring!

Så *pepp. pepp* nu tar du till backaverktyget :!:

Kram Mia
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och ge lite snälla baciller för magen! Sempers sexmånadersvälling finns med magbakterier. Toppen efter en trasselperiod, annars kan det ju hålla på att trassla ett bra tag...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: Bra tips!

Och du, Whalla, skulle du vilja skriva in en signatur på när dina gossar är född, är du snäll :D :!: Det är så mycket lättare för oss som vill hjälpa, om vi direkt ser hur gamla barnen är!
Om du går nästan längst upp på sidan här, under flikarna, så står det "profil" i mitten - klicka på den och gå in och skriv i din signatur!

Tack på förhand :wink: :!:

Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "