Hej alla som varit så snälla och svarat! Jag har begrundat och funderat och nu har vi kört igång så här kommer en första rapport!
Krümel skrev:Vi har också kämpat med flaskan, men bara till kvällsslurk, och det som funkade bäst var sittande upprätt tittandes på tv... 8)
Det ni förmedlat i era inlägg är ATTITYD och små knep att underlätta för den, tex att pappan matar.
I vårt hushåll är det jag som har attityden. Jag tränar framgångsrikt stora (hästar) och små djur (ffa katter) till att bli trevliga och framförallt säkra individer. Då behövs en attityd av självklarhet och trygghet, speciellt med hästarna som är flykt-/bytesdjur och är likamed död med en dålig ledare.
Pappan är mera tveksam än jag och mindre envis så det är inget bra alternativ. Men hur gjorde vi då?
Jo, precis som Krümel skriver! I går hade jag en tid hos frissan på kvällen och under tiden jag var där blev det dags för nattslurk. Så pappan gjorde iordning flaska och började och när jag kom hem så hade Arvid skrikit i ca 25 minuter och pappan var både lomhörd och känslomässigt utmattad. Men jag var pigg och glad för ny frisyr(!) så jag hade en ovanligt positiv inställning i dessa dagar (trots kryckor och elände), så jag tog över och satt mig helt sonika att titta på TV. MEN DET VIKTIGASTE - jag letade i mitt lager av hästträningsattityder och insåg att detta är en varelse som lyder under samma inlärninspsykologiska principer som amöbor till vuxna människor och bör bemötas på samma sätt som mina djur.
Så jag tittade på TV och ignorerade honom fullständigt (även om det gjorde ont i hjärtat!) så länge som han skrek. Nappen på flaskan hela tiden i hans mun.
När han efter ca 10 minuter (han hade ju skrikit av sig lite med pappan innan) tystnade och slöt munnen om nappen så släppte jag TV:n, gav honom full uppmärksamhet och berömde allt jag kunde, samt pussade på pannan. När han började skrika igen upphörde jag OMEDELBART med berömmet och återvände till TV:n. Nu skrek han bara någon minut innan han tystnade. Samma sak igen och sen skrek han ca en halvminut innan han slutligen åt upp alltihop utan avbrott!

Sen var han superglad och go'.
Idag gav jag flaska till förmiddagsmålet. Nu skrek han några minuter en gång och sen åt han hela 90 ml ersättning.
Så som jag tränar alla djuren;
ignorera det beteende du inte vill ha,
beröm det du vill ha!
Och min kompis sa - "men Camilla, du har ju hela tiden sagt att du ska hantera barnet som du gör med hästarna - varför har du inte gjort det med flaskan?". Ja, varför har jag inte det? För att jag är MAMMA och inte MATTE nu... Det är inte lika lätt att stålsätta sig när det sliter i hjärtat men ibland måste man och gör man på rätt sätt blir pinan kort och glädjen efteråt stor, det tror jag till fullo på.
Tack för att ni fick mig att inse att det inte heller här finns några quick-fix utan handlar om attityd och tålamod!
/Camilla