Throws food on the floor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mami

Throws food on the floor

Inlägg av Mami »

Hi,

Our 11-month-old daughter eats finger-food, she eats some and then soon looses interest and starts throwing food on the floor. Saying "no" has no effect, mostly I just take the plate away and give her bread and cucumber. I wonder is this the right way :roll:
She has fixed eating and sleeping times.

If anyone has vegeterian recipes it would be great, you can write also in Swedish (understand but cannot write it so well).
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Ett ips är ju att göra maten så intressant som möjligt, lägga upp den fint på tallriken duka fint så att det blir kul och spännande att äta, kastas maten ändå så försökte jag hejda kastet innan det gjordes, ta tag i lilla handen och säga inte kasta maten, äta den. fortsatte han ändå så tog jag helt enkelt bort tallriken. Ignorera kan också funka, läsa tidningen otroligt intresserad och inte titta på den lille, min son förlorade då ganska snabbt intresset med att kasta eftesom jag inte såg det. när han blev lämnad lite i fred så åt han upp allt som fanns på talriken.
3 fina...2005, 2007, 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag har en HÄRLIG matkastare!!!

Jag ignorerar all mat som kastas och plockar upp den kanske 1 max 2 ggr under 1 måltid och lägger allt i tallriken igen. (vältorkade golv under typ 3ggr/dag blir det). Han får INGEN reaktion eller på sin höjd en AW, OJDÅ! Ja, nu är den på golvet (konstateras) så.

Nu äter vi vidare, stoppa maten i munnen! MMmmmm.... Gottt!!!! Titta, denna!? Mmmm..... gotttt!!! I munnen, mmmmmm..... Gottt osv....

Aldrig har jag använt Nej, aja baja, eller fy. Det jag inte gillar ignoreras, nollas eller mutas bort. Eller ett enkelt konstaterande ojdå, ja då hamnar den där :shock:

"kastaleken" existerar INTE hos oss. Även om allt hamnar kastandes på golvet :roll: 8)

En ny utmaning vid bordet brukar också vara bra, vi införde små "minigafflar" som man kan "spetta maten på" och sen ger man gaffeln till mamma/pappa som sätter på nåt nytt. Med tiden så kan man använda skeden själv utan att släppa 90% på golvet osv... :wink:

Bara positiv respons jobbar jag med och då inte "duktig" delen utan mera BRA, "good job" som vi säger här hemma. You did it!!! Do it again!! Mmmm.... tastes sooo goood!

Fokus på det DU VILL ha och inget på det du inte vill ha. Är mellodin.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Simone

Inlägg av Simone »

Det var bra tips TorsMamma och Mamma S.

"Kul" att höra om andra som har det likadant som vi har det just nu. I AW-anda gör vi som TorsMamma; inga nej och fy, utan låtsas som det regnar ungefär, visar med hand-över-hand etc. Har inte tänkt på att titta bort helt och vara upptagen med något annat som Mamma S. Ska prova.

Men jobbigt är det med matkastandet (bebisen är 11 månader) och gnället och flyktförsöken ur stolen... Förut, förutom runt klassiska 8-9 månadersåldern, åts det så bra och glatt. Vet att man inte ska lägga skuld, överdrivna förväntningar och laddning på lilla barnet, men det är svårt. Speciellt när man sedan han var liten ju varit så noga med att han ska vara fullproppad med mat för att sova hela natten.
Mamma till en liten muskelbyggare född i slutet av 2006.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"