Skriker ännu vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bettty

Skriker ännu vid läggning

Inlägg av Bettty »

Hej alla!

Det var ett tag sedan jag var in här.
Kurade ju min flicka i januari och det gick jättebra, hon har sovit gott sedan dess, men problemet jag har är att hon skriker fortfarande rätt rejält vid läggdags :( Och sista dagarna har det blivit värre och värre. Ikväll skrek hon 20 minuter och blev riktigt ledsen, så tillslut fick jag gå in och solfjädra tills hon somnade. (Har nästan aldrig hänt innan)

Jag var in här för någon vecka sedan då någon annan hade ungefär samma fråga och fick svar av Anna att hon skulle stanna längre hos henne vid läggningen och solfjädra tills hon blev helt lugn. Jag försökte göra detta ett par dagar men då jag har en 2 1/2 åring hemma också blir det svårt då hon hela tiden kommer efter och pratar och kräver uppmärksamhet. Så jag återgick till att lägga tillrätta och ramsa ut... :?

Hjälp, har någon förslag på vad jag kan göra?
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ta hjälp av stora tjejen.
Låt henne förstå att det är viktigt att hon är med och hjälper lilla tjejen att sova. Hon kan ju vara med och solfjädra. T.ex hålla en hand försiktigt på bebisens ben. Hon når ju in genom spjälorna.

Det gör att hon känner sig viktig och behövd och behöver ju då inte hela din uppmärksamhet. Det kan ju också kännas spännande att behöva vara ALLDELES tyst tillsammans med mamma.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Bettty

Inlägg av Bettty »

Tack för ditt svar LO!

Jag har faktiskt försökt göra ungefär som du säger, hon hjälper t.ex alltid till att ramsa :D men då hon tröttnar rätt snabbt, snabbare än lillsyrran, så har det inte funkat så bra att hon är med och solfjädrar... :?

Men det är kanske ändå rätt att fortsätta så, även om det blir lite rörigt inne hos henne? Det är bara det att hon blir så nyfiken :) (lilltjejen alltså)
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har ingen större erfarenhet av 2½-åringar, men jag ger fortsatt råd ändå.

Jag skulle försöka få den stora tjejen att förstå att det är VIKTIGT att hon hjälper till att få lilltjejen att sova - annars går det ALDRIG. Och ska man göra det så måste man vara ALLDELES ALLDELES tyst och hålla jätteförsiktigt.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade inte haft med storasyster på solfjädringen! Dels för att det släpper in vargar till dej och dels för att storasyster kan få för sej att tillämpa metoden själv då lillasyster skriker :shock: - inte bra!

:idea: Nej, informera om läget och att det är viktigt att hon smyger iväg och gör något annat! Ta henne i bruk! Ha en uppgift beredd åt henne och säg - "Nu ska jag hjälpa lillasyster att somna. KAN du lägga in alla de rena kläderna i lådan så länge nu när mamma inte kan?! SÅ BRA!" Förbered innan och säg att du måste göra det och det ikväll. Men så blev det som det blev med lillasyster och och i det läget behöver du storasyster för att få in tvätten.

:D Lycka till!
Bettty

Inlägg av Bettty »

Ha ha :D Tack för svaren! Jag ska försöka..
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jag skulle göra både och (eller antingen eller), beroende på läge och känsla :D

:D Hyscha på barnet och ge ett viskande förslag: "Hjälper du mig att lugna lillasyster så hon kan sova så gott, och då vet du hur man gör (så och så), eller vill du hellre göra ett jobb därute (der och det) och vänta på mamma?"
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"