förkyld i flera veckor- sover så dåligt!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
VendelaS

förkyld i flera veckor- sover så dåligt!

Inlägg av VendelaS »

Hej!
Vi kurade i somras och kom till rätta med en liten kille som alltid varit väldigt lättväckt och stökig om nätterna. Nu är han snart 15 mån och ett nytt problem har dykt upp. Han har varit förkyld i 6 veckor nu, det verkar som om 3-4 olika virus har avlöst varandra. Han har bara haft 38 graders feber en natt, sedan har det mest varit en JÄTTESNUVA och slemmig hosta.

Vi har höjd huvudända på sängen, och kör med saltlösning. Men min lille kill blir så otroligt uppretad av sin snuva, som ju är svår att få bort även om man tar avsvällande näsdroppar. Jag överdriver inte om jag säger att han håller igång 4-5 timmar per natt med skrik och vrål. Mest verkar han arg, för han står och hoppar ilsket upp och ner i sängen. Ibland ä'r han vaken 4 timmar i sträck och gråter, ibland vaknar han var 45-minut genom hela natten. Vi har haft ett par nätters vila när han varit lite bättre, men sen kommer genast en ny förkylning.

Har ni några råd hur jag ska handskas med detta? Alla familjemedlemmar är utmattade- inte minst lilleman som ser mycket blek och trött ut dagtid. Eftersom han har dålig aptit dagtid har jag börjat ge honom välling vid midnatt, detta kanske är helt fel. men det känns som om jag vill ge honom lite extra näring, och dessutom sover han ofta lite lugnare åtminstone ett par timmar efter midnattsvällingen.

Vi har varit hos en barnläkare eftersom jag tyckte förkylningen var så långvarig, hon sa att det var helt normalt och flera virus som avlöst varandra. Egentligen är han ju inte heller speciellt sjuk, utan det är snuvan som stör honom så hans sömn blir dålig.

Snälla- något råd?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej VendelaS :!:

Ja, det är INTE kul med förkylningar och elände, här tror jag de små är på G igen, efter att ha arit friska i ett par veckor :(

Jag kan berätta hur jag gör, min yngsta tös är ett år (på fredag) och nu sist när hon var sjuk var hon rejält dålig, med feber, hosta och snorig.
Innan läggning så fick hon:

:arrow: alvedonsupp, både mot feber och hosta
:arrow: vicks som jag smorde in på bröst och rygg
:arrow: nässpray (koksalt) i två omgångar, följt av ursug med näsfridan
:arrow: höjd huvudände på sängen (två videofilmer under vardera frambenet!)
:arrow: kallt rum

På dagen såg jag till att vara ute en stund i vagnen, rejält nedbäddad, så att hon fick ordentligt med luft! Inte så jättelänge, bara så hon fick lite luft i lungorna!

Sen på natten när hon vaknade fick hon vatten om hon var febrig, ev en till alvedon. Inget prat, inget ljus!
Värsta natten tog jag madrassen och låg bredvid henne på golvet, mest för att jag är så lat :oops: :lol:
Men jag tar ALDRIG upp! Och jag har INTE gett mat på natten, när de är så här stora behöver de inte äta på natten, vatten är fullt nog! Välling drack hon däremot flera gånger under dagen, då hon inte alls ville äta vanlig mat! Välling, fil, gröt, kräm, nyponsoppa... Lite banan och russin, och glass såklart :wink:

Men jag tycker absolut ni ska slopa nattmaten, och minimera trafiken! Bästa medicinen mot förkylning är - sömn :sleep: .

Vad tror du om det? Kanske kan du använda dig av min "förkylningsstrategi"?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Min kille är lite yngre, men kanske funkar rödlöksknepet även för er? Läste om det här på forumet och det har varit fantastiskt effektivt. Bara ta en grovhackad rödlök och ställ på en tallrik under sängen och ha den där under natten.

Hoppas du hittar ett sätt som passar er!
/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
VendelaS

Inlägg av VendelaS »

Hej!
Tack för svaren! Vi har slutat med välling på natten och det verkar gå bra. Det är ju lätt att man kommer in i en ond cirkel när bebisen inte äter så mycket på dagen för att han dricker en massa välling på natten! Vatten på natten är ett bra tips. Och jag kramar honom genom gallret på spjälsängen, jag ska INTE ta upp honom. Men det är svårt att låta bli...när protesterna blir högljudda! Men jag vet att det bara leder till att han ligger och bökar runt i soffan eller dubbelsängen hos oss och ingen i familjen kan ju sova då.
Rödlök ska vi prova!! Alla tips är värda ett försök!! Det låter exotiskt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "