hur slippa morgontjatet?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
annaliten

hur slippa morgontjatet?

Inlägg av annaliten »

Vi har gett vår 3 ½-åriga dotter ovanan :oops: att äta välling när hon vaknat vid 4-5-tiden på morgonen eftersom hon sedan lätt somnat om, men sista halvåret förblev hon vaken efter denna natslurk så vi bestämde oss då för att sluta med detta.
Nu är det två månader sen vi tog bort vällingen den här tiden och det har gått jättebra. :) Det var skrik och gråt de första två morgnarna men sen har hon slutat vakna så tidigt och vaknar mer ”normal” tid (6-6.30)
Problemet nu är att när hon vaknar så säger hon direkt att hon vill ha välling, men eftersom vi vill få henne att sluta förknippa uppvaknandet med välling så har vi sagt att hon får välling när vi alla har stigit upp och klockan är 7.00. Att klockan ska vara 7 innan hon får välling är förståss väldigt abstrakt :? för henne som inte kan klockan. Hur ska vi göra för att slippa den här timman med ett oavbrutet tjatande om att ”Jag VILL ha välling!”
:?:
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
skj

Inlägg av skj »

Hej!
Här kommer lite förslag från mig;
När det är ngt sonen (4,5 år) väntar på som ska komma en speciell tid så antingen visar jag hur klockans visare ska vara "Titta här, när den stora visaren står på sjuan, där, då ska vi äta frukost. Hela den här vägen ska den gå först...". Sedan hänvisar man bara till klockan vid ev tjat.

Det andra alternativet som säkert passar bättre till mindre barn är att ställa en äggklocka så att hon kan se hur lång tid det är kvar.
Har tidigare jobbat inom särskolan och där använde vi äggklockor (och mer avancerade tidshjälpmedel oxå förstås) till barn som hade svag tidsuppfattning. Det hjälper många att kunna se hur lång tid man har på sig/behöver vänta, då behöver man ju liksom inte tjata.

Lycka till med era nya frukostvanor!
Louise

Inlägg av Louise »

När jag ville göra klart för min då drygt 3,5 åriga dotter vad kl 7.30 är så ritade jag en bild av en klocka med visarna på 7.30 och lade den och en väckarklocka på hennes nattduksbord. Då kunde hon, när hon vaknade för tidigt, jämföra dem och så små¨ningom så stämde de överens och minsann kom inte mamma och pappa in och väckte just då, precis som de sagt!
Funkade jättebra.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skulle ha ramsat vidare (någon gång) och låtit hennes dag starta kl 7, eller strax innan, vlket ni tycker. Med glatt godmorgon och en flaska välling i sängen. Plus liten frukost med er efteråt. Varför skulle inte uppvaknandet - i rätt tid - få vara förknippat med välling :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"