Som Fan läser Bibeln

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Som Fan läser Bibeln

Inlägg av TorsMamma »

Som Fan läser Bibeln...

Jag köpte barnaboken när jag var gravid och tänkte att har AnnaW lyckats uppfostra 9 barn som verkar klara sig bra i livet, förhållandevis framgångsrika och dessutom velat skaffa barn i sin tur så bara måste ju HON om någon veta hur man gör, i alla fall lite.
Min utgångspunkt var att jag inte har haft så mycket bra förebilder i mitt liv och att JAG kan nog inte uppfostra/ta hand om ett barn, men visste att om jag inte får bli farmor eller mormor endag, så blir jag nog bli en bitter gammal kärring som ingen vill ha att göra med…
Insåg att man kan nog inte liksom bara BLI en bra förälder på intuition utan här krävs noggrann planering och strategi samt en KURS i föräldraskap, men vart? Kurser för Hundar finns massor men för barn??
Började läsa barnaboken och bestämde mig för att man bara måste köra standard modellen och inte ha sitt barn i sängen utan i sin egen (ville inte ha en 12 åring som skall sova med mamma och pappa precis).

Sagt och gjort pluggade boken i 2 månader innan Tor kom till världen och när han var född på BB så visste minsann JAG hur man GÖR men INGEN annan (nåja, AnnaW vet ju…).
Så amma försökte jag göra och ungen skrek, så jag buffade och buffade (så stod det ju i boken…) Efter 3 dygn hade han gått ner mer än 12% och min mjölk var inte igång heller. En barnmorska övertalade mig att få ge honom ersättning inför PKU provet och på den banan är det. För första gången sen han föddes blev han mätt, så mätt att när de stack honom i handen så soooov han så gott.
En annan barnmorska sa att SÅ skall ett spädbarn absolut inte bete sig så hon sa att han var så sjuk och uttorkad, att han nog skulle dö alldeles strax, typ.
Och med den kommentaren var MIN överlevnadsångest i full blom. Här skall ammas och handmjölkas om det så är det sista jag gör!!

Jag ammade och Tor hade ont i magen, jag grät och hade ångest och så var det igång. Han skrek på bröstet och jag grät, så höll det på i 2 långa månader med allt gnissel som tillhör.
Runt denna tiden tänkte jag att allt det där som stod i barnaboken om att AnnaW hade buffat en 3 veckors till sömns på några få min och att ett litet barn endast skriker 5 min/dygn var ju helt klart en lögn! Hon fattade nog inte vad det var hon skrev tänkte jag. Började söka på Internet efter fler svar och hittade detta forum där jag började läsa och läsa. Hmmm…. Hittade buff-filmen och insåg snabbt att det var ju inte så konstigt att han inte somnade av min buffning han hade nog mera fått en släng av ”baby shake syndrome” så nu grät jag ännu mera.
Inte nog med att jag försökt att buffa en 1 dagar gammal bebis som skrek efter mat, jag hade dessutom fel-buffat honom för att han inte slutat skrika.
Nåja sagt och gjort, jag registrerade mig på forumet, som tog flera veckor då det gick fel för mig, och började sedan att ställa alla dessa frågor jag hade. Jag hade ju kommit till insikten, att jag förstår ju bevisligen inte VAD AnnaW skriver så nu måste hon förklara hur jag skall göra för att få mitt barn på bana. Han skulle ju bli en tvättäkta AnnaBebis! (annars överlever han ju inte med mig som mamma…)

Kan ni då tänka er att här kommer jag som förälder och tycker att AnnaW skall svara på mina frågor och det känns som om de flesta svaren jag får är goddag yxskaft eller en utskällning, inte fattar jag att det är Barnets svar hon ger mig…
Tänkte att hon har nog missförstått mig, jag måste nog vara tydligare med mina frågor. Skriver så tydligt jag kan och sakligt, men tillbaka får jag fortfarande inte SVAREN, hon bara svarar att det kan du själv knåpa ihop osv. Mycket frustration blev det men skam den som ger sig.

Med tiden som jag ställer frågorna och AnnaW svarar så händer något, inte med mig utan Tor. HAN har fått en röst, genom AnnaW! Nu börjar saker falla på plats, social delaktighet, sömn, mat allt hör ihop!?!
Inser efter en tid att Tor har adopterat AnnaW som extra mormor och HON är barnets röst, inte MIN. Gissa om jag blev paff med denna insikten?! Inte nog med att hon inte ger de exakta svaren på mina frågor utan på Tors, hon skäller dessutom på mig för att jag INTE lyssnar på varken henne eller Tor. Ja, det är ju bara att rätta sig in i ledet, AnnaW uppfostrar TorsMamma så hon i sin tur kan uppfostra Tor till att bli den där AnnaBebisen han såååå gärna ville bli, och mamma inte fattat än.

TorsPappa (som gör sitt bästa med att springa ikapp) tycker nog allt ibland att man måste kunna uppfostra sina barn på instinkt och tror även ibland att Tor nog hade kunnat blir så här bra utan AnnaW, men då säger jag bara, att då hade vi fortfarande inte sovit om nätterna, och han hade burit på ett barn i tid och otid för att den hysteriska mamman inte skall hamna i upplösningstillstånd.

Jag har studerat olika sovmetoder som finns (bl.a. SHN, NCSS och Babywhisperer) och finner att samtliga av dessa ”metoder” har mycket gemensamt (undantaget är 5 min metoden) där det går ut på att lära sig sitt barns skrik (frågor) eller gråt (ber om hjälp). Jag är nu övertygad om, med lite facit i hand, att min son har inte gråtit många minuter i sitt liv utan snarare varit mycket förbannad, ibland frågat massor och någon enstaka gång gråtit. Han gillar att göra saker själv, vill helst inte ha massa hjälp och att bli arg är en förutsättning för att kunna/orka gå vidare. Ett barn som inte utrycker sina känslor kan man nog ifrågasätta tycker jag, för inte kan man väl vara ”lycklig” eller ”snäll” för jämnan heller?

Det är svårt att bara ta valda delar ur Barnaboken och applicera för att sedan ifrågasätta varför det inte fungerar, när det faktiskt är en helhetsguide. En bok om att bli en självständig vuxen individ som förhoppningsvis kommer att klara sig själv här i livet, som känner sig nyfiken på livet och tar det som kommer med en attityd som känns bra, och kanske en dag också VILL skaffa egna barn. Just så hoppas jag att Tor skall fortsätta känna och vilja ge sina egna barn en dag, precis så som Extra Mormor AnnaW har lärt honom att man skall göra.

Mormor AnnaW säger att ” Rom byggdes inte på en dag. Men se så stadigt det blev och så vackert det stod och står än”.
På det svarar Tor: ”alla vägar bär till Rom även om de inte är raka och lite kringelkrokiga ibland, mamma kanske tar en och annan omväg, men dit skall vi – tillsammans!”

Ps. ” Små barn ska njutas - och njuta själva” – förstod jag först när Tor var ca. 3 månader och jag blev förälskad, kär, ja -älskar kravlöst! Ds
:heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :heart: :heart:

/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorsMamma :heart: :heart: :heart:

Jag vet att du vet hur mycket denna din vackra tankerapport betyder för mig och vilken ära det är att du ville berätta, öppet och för alla.

Jag ville ge röst åt de små barnen eller åtminstone lyssna och översätta :-({|=

Tack för din underbara bekräftelse :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag hoppas att du förstår att det är jag och Tor som skall tacka. :!:

:heart: :heart: :heart: Tack snälla Anna för att du finns i vårt liv! :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Rara människa :oops: :cry: :oops: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Camilla_H
Kontakt:

Re: Som Fan läser Bibeln

Inlägg av Camilla_H »

TorsMamma skrev:En barnmorska övertalade mig att få ge honom ersättning inför PKU provet och på den banan är det. För första gången sen han föddes blev han mätt, så mätt att när de stack honom i handen så soooov han så gott.
En annan barnmorska sa att SÅ skall ett spädbarn absolut inte bete sig så hon sa att han var så sjuk och uttorkad, att han nog skulle dö alldeles strax, typ.
Vet att din tråd har några månader på nacken men då du länkat till den i din förträffliga länksammanställning och då du blivit lite av min mentor här ( :oops: ) så kan jag inte låta bli att dela med mig av hur det varit för mig och framförallt från första tiden efter Arvids födelse. Jag har ju så smått trott att alla här inne kan BB utan och innan sen flera år tillbaka och att jag nog gör allting fel och har en massa problem.

Men den här tråden och din berättelse fick mig plötsligt att inse att jag nog fick en mycket bra start med Arvid. Detta är min historia:

I mitt första inlägg här på forumet och i min presentation så anger jag att jag är NH:are, dvs jag tränar hästar efter en filosofi och metod som bygger på inlärningspsykologisa principer och hur hästar beter sig naturligt och alltså inte efter "hur alla andra gör". Den processen - att gå från att hantera hästar som alla andra till att göra det utifrån hästars naturliga förutsättningar - har varit enormt omvälvande i mitt liv och påverka mig massor även i livet i övrigt. Denna process påbörjade jag för snart 11 år sedan.

Det här tror jag gjorde att jag hade mycket lätt att ta till mig BB. Den, precis som NH, bygger på en filosofi med ett antal grundstenar utifrån hur barn faktiskt är av naturen och sen finns ett antal metoder kopplade till denna filosofi för att få ut den i praktiken. Attityd är mycket viktigt i båda fallen och att man har tänkt igenom det man håller på med (regler och scheman, tex.)

Så jag var väl förberedd när Arvid kom till världen och också väldigt trygg i min övertygelse. När du skriver ovan om hur mätt och trött Tor var så kan jag berätta att Arvid redan från dag 1 sov mycket och var väldigt tyst på BB, tystare än alla andra barn. Det föddes 14 barn på två dagar när vi låg inne och när vi alla var i matsalen så skreks det vilt på alla håll och de som inte skrek började skrika då de hörde de andra barnen. Utom Arvid. Han SOV! :) Nu hade vi underbara barnmorskor som inte en gång tyckte att det var konstigt att han sov (förutom att de ville att jag skulle väcka honom mitt i natten andra natten för att amma honom eftersom han gärna ville sova hela natten redan då).

Jag började från första stund att amma honom enligt SM och var mycket, mycket noga med att han skulle ha rätt tag om bröstet och därför fick jag heller inga onda bröstvårtor. Tredje dagen när vi skulle åka hem var jag så övertygad om att jag inte hade fått rätta möjlken eftersom jag inte hade blivit ledsen (jag hade nämligen hört av alla att man blev väldigt känslosam när mjölken rann till! :lol: ). Så jag började prata lite med en barnmorska om detta och blev orolig för om jag skulle behöva ge ersättning. Hon föreslog att jag skulle väga innan och efter matning innan vi åkte hem så skulle vi prata om det sen. Arvid fick i sig 45 gram på 25 minuters amning... Min möjlk hade alltså runnit till iaf och allt var frid och fröjd!

Sen har jag följt SM och BB så mycket jag orkar men jag har en massa problem med min egen kropp (en höftartros, ett supersvullet knä som vi redan tömt två gånger på en månad, samt förkyld ända sedan förlossningen och det släpper inte) så jag orkar bara inte vara jätteduktig och konsekvent ibland och blir därför så säker på att jag bara gör fel. Därför var det en lättnad att läsa din berättelse och inse att jag kanske inte är så tokigt ute ändå och med din rara hjälp så kommer vi förhoppningsvis inte att halka alltför snett framöver, heller.

Kram,
Camilla
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅH, tack snälla Camilla för din berättelse. Jag har fakskt hört om nån mer här på forum som kan den där NH "tekniken" som du talar om och hon har också "attityd". :wink:

Kram på dig och tack för att du delar med dig. :heart:

Ps. jag skvalade som ett vattenfall när mjölken äntligen började rinna till :lol: Ds.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"