Malte 7,5 mån, morgnar

Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jaha tjejer, då har jag kapitulerat....i morse vann sonen... Han vaknade 4.30, fick en ramsa som han somnade om på. Vaknade igen kl 5.00, ramsa som han struntade i, 5.10 gick jag in, sökte reda på snutte och solfjädrade kort, han somnade. Vaknade igen 5.40, ramsa som inte tas emot, efter tjugo minuter solfjäder, hysterisk när jag går ut igen. Och kl 6 gav jag upp och tog med lilleman in till oss. Han somnade som en sten och jag var såååå nära att stänga av väckarklockan och ta sovmorgon men hejdade mig i alla fall, så han fick vakna och stiga upp med pappa 6.30. Mamma är gravid och TRÖTT!!! Jag orkar inte vara vaken från 4.30 och lyssna på hans gorm!!! Jag jag jag,jag vet, men jag är så vansinnigt trött och vet inte vad jag ska göra längre! Hjälper det att han kommer över till mig så känns det enkelt, då får vi ju sova i alla fall!

Simons schema är natt 19-6.30, lur 12-12.30. Har kortat morgonen för att slippa bråka ytterligare en halvtimme. Hade tänkt att luren skulle bli två timmar då istället men det är helt omöjligt. Den sitter inte heller klockrent längre, vaknar alltid minst en gång men oftast somnar han om så jag får väcka.

Ja då har jag fått vräka ur mig lite i alla fall, det lär ju knappast få sonen att sova bättre...
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Ja, men en gång är ingen gång! Och du, han är ju mitt i förtrotsen? Eller hur? Det strular JÄTTEofta med sömnen då. Vi hade en superfnurra, som löste sig på några veckor, men jag höll på att bli knäpp (också gravid vid den tiden!). Har du läst på, finns i barnaboken, oändligt antal inlägg på forumet samt en sticky av miar70? Det kanske det kan hjälpa. Och så attityden. Läs Mammut Marias kloka ord om detta. Jag kan läsa den om och om igen. Attityd är det enda som gäller, för det är väl inte så här du vill ha det varenda morgon, gissar jag :roll: ?

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Och hej LindaVega och Päivi!

Vad trist med Maltes mornar! Jag har inga råd. Känns ju som att ni gör allt rätt och ändå vill det sig inte.

Och Päivi är det ju bara att gratulera!

Här är det lite varannandags-tema. Ibland tidig morgon, ibland inte. Jag är numera så van att vakna halv sex, så jag blir varken förvånad eller upprörd längre, bara konstaterar att klockan var före morgon igen och igen... Oftast är det Agnes som drar igång. Ska korta hennes daglur ganska snart.

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Tack för ditt stöd! Antar att lite peppning är vad jag behöver, får läsa på lite mer. Vi vet ju vad som gäller men lite läsning kanske inspirerar! Känns bara som att jag är såååå leds på morgonstrul då morgnarna egentligen strulat mer eller mindre ända sedan kuren... Dock har de väl inte börjat fullt så tidigt som halv fem! Vi kämpar vidare!!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jo, möjligen får du testa ditt eget tips om att lära Malte att mamma/pappa väcker! Alltså, ställa klockan så tidigt att han inte har hunnit vakna. Men när blir det?! 5? Ugha. Alt. kan du ju väcka med klockan 5 minuter efter ett omsomnande? Kanske?

/P
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja Lingontuva, förtrotsen kan vara besvärlig. Vi hade ingen tidigmorgonfnurra däremot strulade dagluren MASSOR i några veckor runt 18 mån. Jag härdade ut. EN ramsa och sedan fick hon gallskrika bäst hon ville. Jag var också gravid då, och behövde verkligen tiden mitt på dagen för att vila i soffan. Jag gick ned i källaren så att hojtandet bara hördes lite dovt. En dag sov hon som vanligt igen...Det finns som sagt en bra sticky om förtrots och sömn.

Idag är jag på banan igen ( ursäkta igen för mitt gnäll igår) Imorse hörde jag Malte prata runt sextiden sedan var det lite omväxlande tyst och lite prat till väckning. Nu är det ju så att hojtandet faktiskt nästan helt har slutat ( och det var ju DET som jag var så irriterad på) Kanske kan han börja sova liiiiite längre också innan pratet börjar ( ha ha mycket vill ha mer)

Päivi: SKÖNT :!: Jag blir verkligen peppad när jag läser om fnurror som löst sig. Min erfarenhet är att om man tragglar på så kan det helt plötsligt bara vända.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Vågar knappt skriva detta, men Malte har sovit till morgon tre dagar i rad nu \:D/ Igår sov han så djupt att inte ens väckarklockan väckte honom :shock: :shock: :!:

Han vaknar fortfarande en stund på morgonkvisten, men har somnat om på en ramsa varje gång. Imorse var han vaken mellan 5.15-5.40, mest prat men liite missnöjt innan han helt plötsligt tystnar och somnar om :sleep:

Jag vågar inte tro på att detta är hållbart, men tre morgnar känns BRA :D

Hur går det för er andra?

Kram
Linda
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Härligt Linda! Hoppas det håller i sig! Här går det dåligt värre! I lördags fick Simon feber till sin ihållande förkylning, började kännas piggare igår men på eftermiddagen slog magsjukan till! Så nätterna, speciellt i natt har ju inte varit så roliga. Fantastiskt ändå att se då jag varit in och bytt blöja och han inte ens reagerar utan snusar vidare! Och när jag var in och fick städa upp och byta lakan då han kräkts stod han snällt i fotänden och väntade tills jag började bli färdig, då han slängde sig ned på mage och somnade om. Dock har det varit många uppvak och alldeles för tidiga morgnar. Får väl försöka ta tag i saker igen när han blivit frisk!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Wow, hur göööör ni?! Och detta i tidsomställningstider också. Jag håller tummarna för er!

Jag förstår inte varför vi aldrig får till mornarna? Här sovs det INTE vid halv sju (=morgon) för närvarande. Jag är benhård på dagen (precis som på kvällen och på morgonen) och håller tiderna på pricken, men det hjälper inte. Särskilt Agnes vaknar tidigt (halv sex-sex). Är bara så trött på detta.

/P
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Även imorse sovs det bra. Ett kortare uppvak vid 6.05, prat i 15-20 minuter sedan fick jag väcka 6.45. :D :D

Jag har egentligen inte gjort någonting mer än att bara traggla på. Fick en liten aha-upplevelse när jag läste i en annan tidig-uppvak tråd där TorsMamma beskrev hennes morgnar så bra.

Hon hade slutat med musik och stök när hon märkte att sonen klarade av att vakna tidigt utan att skrika och det är ju DET jag har varit ute efter. Det är ju därför vi har slutat att ramsa Vega på morgonen också. Hon VET var som gäller och även om hon ligger och låter är vi bara tysta ( ja skulle hon låta olycklig hade jag nog slängt till henne en ramsa för att visa att vi är här..typ)

En morgon var det riktigt trassligt här. Flera uppvak varav en massa skrik och hojt. Jag satte på musik och VRED UPP. Det var så hög volym att jag inte ens hörde OM han fortfarande lät därinne. Efter 10 min vred jag ned....TYST... :shock: Han vaknade till en gång till och då vred jag upp igen och han somnade om ytterligare en gång. Vi har använt oss av musik tidigare, och som kristilldelning om/när det fastnas i hojt men jag har nog aldrig spelat så högt ( tur vi bor i villa :shock: 8) )

Efter den morgonen hade det blivit mycket bättre. Fortfarande känns det lite skakigt men ju fler BRA morgnar desto bättre spiral tänker jag mig.

Varma kramar
Linda
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej igen,

jo, det är ju precis så vi har gjort och resonerat med Agnes. Och hon har nästan alltid vaknat glad. Generellt har hennes tidiga uppvak inte åtgärdats alls, men hon somnar i alla fall inte om och hinner ibland bli både arg och ledsen. Känns som det är bara vi i hela världen som inte får till det :( .

/P

Ps. I morse vaknade älsklingarna 620 och det är helt OK. Synd bara att Olle ännu så länge vaknar ledsen. Ds.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Piggelin: jag förstår dig, tro mig. Har också resonerat så med Malte MEN skillnaden nu är att jag inte tänkte ge mig innan det satt. Förut kändes det som att jag mer passivt konstaterade att "ok vaknar tidigt" " ok sov bra idag"

Morgonen med musik på ALLRA HÖGSTA VOLYM var mer att "nu vet jag vad jag gör och varför" (förstår du skillnaden) Jag fick en attitydboost och tog ledningen. Jag verktygade inte MER egentligen men med en annan känsla bakom

Usch vad jag förklarar dåligt :oops: Ska leta reda på TorsMammas inlägg och se om du inte också blir lite peppad av det. Återkommer

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

[quote="TorsMamma"]Tor vaknar ofta fortfarande tidigt men tiden då han vaknade och skrek är för länge sen förbi. Vi slutade med musik och husljud som åtgärd när han slutade skrika, även om han inte sov. [quote]

Det som fick min polett att trilla ned var egentligen bara det här stycket ovan.
Jag insåg att vi fortfarande var FAST eftersom han ibland faktiskt låg och skrek på morgonkvisten. Skillnaden mellan storasyster och lillebrors uppvak har just varit detta. Med Vega har tidiga morgnar landat på ett annat sätt. Hon kan också vakna tidigt men blir ALDRIG arg/ledsen utan ligger snällt och väntar/pratar/somnar om. Malte är så ojämn. Ena morgonen prat, andra morgonen skrik, tredje morgonen sova bra osv.

När jag vred upp musiken på max riktigt kände jag hur jag KOMMUNICERADE med honom. Jag fick den här nu...j..lar känslan. Inte viktigt att han SOV, men skrika skulle han INTE göra.

Jag är inte säker på att poletten har trillad ned helt för honom men när jag känner den här stabila känslan ( som jag gör med Vega) är det slutverktygat på morgonen.

Lycka till
Linda
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Halloj!

Hur går det för Maltepojken? Man är ju nyfiken!

Här går det två steg fram och ett tillbaka. Olle verkar ha förmågan att somna om, till och med strax före morgonväckningen. Det är helt fantastiskt och nytt för oss! Det är nämligen just detta som Agnes INTE fixar, aldrig någonsin. Vaknar hon från 530 och framåt så är det kört. Vare sig det är hon själv som vaknar eller om hon väcks av lillebror. Hur som haver har vi alltfler mornar då det sovs eller åtminstone är lugnt vid morgonväckningen och det känns riktigt bra.

/Piggelin
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej piggelin, roligt att höra från dig. Tänkte faktiskt skriva i tråden häromdan, men så försvann det..

Jodå morgarna är fortfarande bra. Två dagar i rad nu har jag t om fått väcka, annars brukar han vakna 15-20 min före klockan ringer och snacka lite. Någon enstaka gång har det varit lite argt/ledset men det tillhör numer undantagen. Jag är mer än nöjd.

Skönt att Olle också verkar ha fattat galoppen. Nu har ni ju haft storasysters tidiga morgar i en (hel) evighet, men funderar på hur hon sover på dagen. Vega hade en HEL del hyss för sig för två veckor sedan ungefär. Vaknade för tidigt och skrek på ömsom mamma och ömson välling, helt olikt henne. Hon är ju i trotsåldern nu också så det klart att det ska ställas frågor om det vaknas för tidigt. Jag drog i alla fall ned hennes dagsöm ganska rejält ( 45 min i sängen och sedan saga i 30 min efter det) och det gjorde susen här hemma.

Kram och trevlig helg
Linda
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"