Pigg eller övertrött? tips!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hampus i Lit

Pigg eller övertrött? tips!

Inlägg av Hampus i Lit »

Sonen som blir 3år i december har börjat vakna lite väl tidigt (vid 6 istället för 7).
Han har i sommar sovit som en liten gris med 1h på dagen och lagt sig 19.30 och sovit till 07.30.
När jobb och dagis drog i gång så fortsatte den trenden fast vi fick öka till 1.5h då han vart för trött. Nu dom senaste veckorna har han inte velat sova på dagen då vi är hemma. Går inte på dagis varje dag. Han har i alla fall fått lega ner och vilat. På dagis sover han däremot men det är ju ett annat tempo där också.

Nu har vi dragit ner daggsluren till 1 timme, sover fortfarande på dagis men si och så hemma, har han då vaknat tidigt på morgonen vill han gärna sova :wink:
När han vaknar för tidigt låter han oftast nöjd som i morse låg han och skrattade eller så ropar han -Klar! som efter han suttit på pottan. ha ha
När han inte får någon respons från oss så prövar han alla tonlägen han kommer på så att säga.

Sover i sin spjälsäng fortfarande, trot eller ej men han har aldrig försökt att ta sig över! peppar,peppar........ Dock är han snart för lång för den då han är ca 105cm.

Vad tror ni ni kloka?? Övertrött eller för pigg helt enkelt?

Tacksam för svar :!: :D
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag tror att gossen är för pigg, jag!
Mina barn har nästan alla slutat sova middag strax före tre år, men vi har haft vila på soffan istället!
Alice, som fyller tre i januari, vilar varje dag, men hon har inte sovit alls de senaste veckorna! Så jag som har natt 20-7, har fått förälnga hennes natt, så hon lägger sig en halvtimme före de andra på kvällen - det går hur bra som helst!
En del dagar tar hon sig en snabblur i t ex bilen, men aldrig mer än tjugo minuter!

Så kanske är det dags att ta bort eller åtminstone dra ner luren till max 45 minuter!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Jag tror också han är pigg! För oss gick det rätt snabbt från 1,5 timmes middagslur till ingen alls. Lovisa har alltid behövt rätt mycket sömn och egentligen tycker jag det verkar som om hon fortfarande behöver sova på dagen men hon somnar helt enkelt inte. Och de få gångerna hon nu somnar på dagen under vilan så somnar hon inte på kvällen. Svår att väcka om hon somnar på dagen också och blir sur och grinig ett bra tag.
Vi har fått förlänga natten istället, eller snarare hon gör det oftast själv, dvs. sover längre på morgonen... Vi har 12 timmars natt och ska styra upp det hela med att lägga lite tidigare nu istället för att det blir så sena morgnar.
Vi har också vila i soffan med en film och det funkar bra även om jag egentligen tycker det vore bättre med saga på CD eller kasett i sängen. Vi ska ta och skaffa några roliga och se om det funkar. Det funkar bra hos dagmamman!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hej igen!

Måste återuppta tråden med lite mer frågor :?:
Nu har vi dragit ner dagsluren till 20min och det funkar bättre, men kanske ska den bort helt inom kort.
Hur ska vi bemöta att han vaknar och vill kissa på morgonskvisten runt 06.00?
Ligger ju i spjälsängen och tar sig inte ur.
Tror att han testar oss också men som i morse vaknade han vid 06 och fick en ramsa sen fick han vackert ligga till 07.00. Då är det ju en pöl i sängen, har varit ofta på slutet....

Hur göra :?:
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hampus i Lit skrev:Hur ska vi bemöta att han vaknar och vill kissa på morgonskvisten runt 06.00?
Hej
Vilken tur ni har haft :) , vi har haft lite problem ända sen Karl kom på att han kunde klättra ur sängen i somras.

Karl vaknar vid 5-6 och behöver kissa. Han har blöja än för säkerhets skull men han kissar nästan aldrig i den. Han brukar ropa och då sätter jag honom på pottan, han kissar, jag bär tillbaka, han somnar om. Annars stiger han upp själv, det gjorde han imorse förresten, då ropade han aldrig.
Jag har gjort så, tycker det är bra att han är torr. Jag vill inte ge några motsägande besked om var man ska kissa. Fast inte om när man ska sova heller förstås. :-k

Man kan ju minska drickandet på kvällen. En del tar upp på kvällen för toabesök. Det funkar inte för Karl, han kissar bara när han säger till själv. En gång när han vaknade någon timme tidigare av någon anledning tänkte jag passa på att sätta honom när han ändå var vaken, men då satt han bara där och såg frågande ut. Sen vaknade han vanliga tiden och ville kissa. :roll:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
vi har gjort som Susanneethel, dvs. låtit Lovisa kissa på morgonen om hon ropar. Däremot brukar jag ta in pottan i sovrummet så att det inte blir för "kul" så att säga. Sen ner i sängen och sova igen. Lovisa klättrar inte heller ur som tur är, men så är hon rätt kort (89 cm) och når inte så bra heller.
Efter att vi strukit middagssömnen helt är det dock ytterst sällan som hon vaknar för tidigt nu för tiden. Hon kan sova mer än 13 timmar på natten nu istället!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "