shn-kuren...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frinil

shn-kuren...

Inlägg av frinil »

Äntligen är Annas sida uppe igen!Hon är en underbar person med väl genomtänkta och sunda råd som visar på en härlig respekt för barnen, de små människorna de faktiskt är...Tur att hon finns! :D
Jag själv har en liten flicka på 11 månader,som på dagarna är ett aktivt charmtroll!Men jag ska vara ärlig..de senaste veckorna har hon knappast vetat vad som är fram eller bak när det gäller hur man sover eftersom vi velat fram och tillbaka.
Under perioder har jag känt att hon skulle så gärna behöva lära sig somna själv och sova bra hela natten, för att få bättre aptit och mer sömn! Men tyvärr har vi tagit den bekvämaste vägen som funkat hittills, dvs sova mellan oss eller att vi är hos henne tills hon somnar.Nu ikväll är första seriösa och enda försöket med shn kuren...

Vi började 20:15...Och 21:24 somnade hon i sin säng, med tre ramsor och en sista fjärde bekräftande utanför dörren.. :shock: Trots det undrar jag om jag har gjort på rätt sätt?
*Så fort jag går ut reser hon sig upp och står och skriker, och jag har låtit henne stå och skrika en minut. Sedan har jag ramsat fyra ggr utanför dörren. Efter ytterligare en minut eller två har jag gått in, lagt ner henne, buffat, gått ut och ramsat. Men hur ofta "ska" man buffa? Buffar jag för ofta? För så fort jag går in och lägger henne så tystnar hon och blundar(dödstrött) för att sätta igång "frågandet" efter en och en halv ramsa igen? Så har vi hållt på lite mer än en timme..

*Nu när hon äntligen kunde komma till ro och somna så ska jag alltså ramsa och buffa varje gång hon vaknar nu då, fram tills imorgon? :?
Jag hoppas verkligen det här går vägen, för som jag ser det är det bästa sättet, medan min man tycker 5-minuters metoden..Han tyckte innan att Jacquline blev störd av att vi ramsade, men jag tycker det "hemska" med 5-min.metoden är att man inte ger dem en bekräftelseramsa precis innan insomnandet, utan bara lämnar dem typ.
Snälla, har ni något tips eller peppande ord så är jag ytterst tacksam...
sov så gott alla! :)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag tycker att ni ska lyssna på vad det är hon förmedlar, låter hon arg eller ledsen? Arg får hon bli, riktigt förbannad får hon bli, och jäkligt sur! Men inte riktigt riktigt ledsen! DÅ tar ni till kristilldelning :!: (buffning, ramsning, tillrättaläggande eller vad ni nu valt för kristilldelning)

Gå inte in automatiskt efter en minut för att det känns bra att gå in efter just en minut, utan lyssna på hur skriket låter! Är det på väg upp, eller håller hon på att "skrika ner sig" själv :?: Det kan till och med gå MER än fem minuter innna hon behöver till exempelvis en ramsa, för ibland handlar det bara om att de vill reagera riktigt riktigt argt! De kan ju inget annat, och de vet inget annat! Det ska du lära henne nu, att det är detta nya som gäller och det kommer vi stå fast vid -deal with it baby :shock: :lol: !

Och hon vet förmodligen hur hon ska göra för att lägga sig ner när hon rest på sig, så låt henne sköta även det själv! Jag vet hur det känns, för min flicka kunde förut absoluuut inte förstå hur man la sig ner för egen maskin :roll: innan jag lät henne göra det helt enkelt! :wink:

Du ska absolut inte buffa och ramsa varje gång hon vaknar -i fortsättningen! Förtsa kvällen gör man det dock oftare, då är det "tillåtet" :wink: eftersom hon måste få en chans att fatta! Men för varje kväll gör man baksteg, ordentliga baksteg i ALL aktivitet!

Ett tips till är att läsa på ALLT som finns på hemsida och forum en eller ett par gånger till, hur trött du än är på det! Jag kan FORTFARANDE efter hundraåttioelva gånger hitta nya saker i texterna :!: :wink:

Och förresten: BRA jobbat :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"