HJÄLP!
HJÄLP!
Våran dotter är 2,5 år och vi kurar för tredje gången. Den här gången utan napp. Så allt ska vara rätt!!
I natt (2:a kur natten) vaknar hon kl 5 och skriker oavbrutet tills jag tillslut säger godmorgon kl 6.30. JAg vill inte göra det när hon skriker men det finns inte en sekund utan skrik. Vad ska jag göra?
Hon somnade kl 21. Vi lade henne 19. Och vi hade bestämt att det ska vara morgon kl 6.30. Men det blir inte så många timmars sömn när hon somnar kl 21, men är det rätt??
Ska jag verkligen göra god morgon när hon skriker??
MVH Anna-Carin
I natt (2:a kur natten) vaknar hon kl 5 och skriker oavbrutet tills jag tillslut säger godmorgon kl 6.30. JAg vill inte göra det när hon skriker men det finns inte en sekund utan skrik. Vad ska jag göra?
Hon somnade kl 21. Vi lade henne 19. Och vi hade bestämt att det ska vara morgon kl 6.30. Men det blir inte så många timmars sömn när hon somnar kl 21, men är det rätt??
Ska jag verkligen göra god morgon när hon skriker??
MVH Anna-Carin
Emmas och Sofias mamma
Hej ac
Tredje gången gillt, nu då
Det viktiga är att du gör godmorgon när DU bestämmer, och att hon känner det! OM hon skriker när det är dags, låtsas inte om det utan agera som om hon sov när du går in alldeles särdeles glad
Visst är det toppen om du får till ett omsomnande, men inte alls nödvändigt! Hon kommer snart att förstå att det är du/ni som styr när dagen börjar och slutar!
Använder ni er av väckarklocka? Det brukar funka jättebra annars
Kram Mia
Tredje gången gillt, nu då
Det viktiga är att du gör godmorgon när DU bestämmer, och att hon känner det! OM hon skriker när det är dags, låtsas inte om det utan agera som om hon sov när du går in alldeles särdeles glad
Visst är det toppen om du får till ett omsomnande, men inte alls nödvändigt! Hon kommer snart att förstå att det är du/ni som styr när dagen börjar och slutar!
Använder ni er av väckarklocka? Det brukar funka jättebra annars
Kram Mia
tack för snabbt svar!
Hej Mia!
OK då säger jag god morgon fast hon skriker. Ang väckarklocka har vi inte behövs någon på 2,5 år då hon vaknar 5 varje morgon (senast). Jag kämpar vidare.
Återkommer säkert inom kort med flera frågor.
mvh Anna-Carin
OK då säger jag god morgon fast hon skriker. Ang väckarklocka har vi inte behövs någon på 2,5 år då hon vaknar 5 varje morgon (senast). Jag kämpar vidare.
Återkommer säkert inom kort med flera frågor.
mvh Anna-Carin
Emmas och Sofias mamma
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Väckarklocka är en bra idé, men jag tror inte vi är där riktigt än, om man säger
Du får inte försumma ramsan. Det är första budet. Den ska ges efter VARJE ingripande. Läs på i Verktygslådan om dess oerhörda - inte minst framtida - betydelse
Det här är en ganska gammal dam och jag skulle använda solfjädern. Jag tycker det är ett kristallklart läge för solfjädern som kristilldelning.
Och då får man ta till enklare våld. (Ungefär modell spänna fast ett motsträvigt, fäktande, slingrande barn i bilbarnstol eller pressa in en skrikande liten orm i overall.)
Fäll dig alltså i nittio grader och ge tillrättaläggande i den ställning hon föredrar. Parkera henne noga, armarna, benen, lilla huvudet. Distinkt och utan ord.
Sedan brer du ut händerna till en solfjäder som täcker så mycket som möjligt av hela lilla kroppen inklusive bakhuvudet / nacken / käken eller vad det är som ligger närmast, så att säga.
Stå kvar så och låt pressen från dina båda händer sjunka djup och fast (inte hård och häftig). Krånglar hon och ska slingra sig och / eller börjar skrika, ökar du pressen, inte så att du tar andan ur henne (vilket häftiga rörelser kan göra, så bort dem!), men så att hon inte har en chans att röra sig, helt enkelt. Ingenvart ska hon komma med sina protester, varken i form av kroppsrörelser eller skrik. Du står orubbligt kvar med solfjädern som ett vänligt men synnerligen bestämt skruvstäd.
Och du står där i en mindre evighet. Du utstrålar en fullkomligt fast övertygelse: barnet behöver sova, barnet ska sova, barnet ska ha hjälp av dig med den saken, och det får ta den tid det tar. Punkt.
Det här kan man inte brådska med, i krisläge. Man måste ge lilla barnahjärnan chansen och tiden att notera att "jaha, här liggs det tydligen ner platt och stilla, då är det alltså dags att sova. Då somnar vi!". Och det tar sin lilla tid - vad som helst mellan 5 och 20 minuter. (Hon vet ju - strängt taget - vad som gäller nu, etersom hon är så stor och det inte är första gången hon kuras; annars kunde det ha tagit vad som helst mellan 20 och 45 minuter.)
LIlla kroppen ska bli alldeles sömntung. Andhämtningen lugn. Du får ta dig tid och akta dig väldigt noga för att ställa några som helst "frågor" till henne eller vänta på godkännande nickningar - oro portförbjuden, orosvargar skjutna för länge sedan, Attityden av Självklarhet på plats, och givetvis enkelt simpelt tålamod, medan ryggen går av och handlederna värker
Om hon somnar under solfjädern gör det ingenting, på det här stadiet. Men du ska ge henne ramsan x 4 i alla fall, när du går. Den smyger in bakvägen och den är det sista hon ska ha med sig i sömnen. Försumma inte det.
Likadant på morgonen. Ge henne en upplysningsramsa så fort du hör henne vakna, i saklig ton, en som talar om att det fortfarande är natt och att det är meningen att hon ska sova vidare, punkt slut.
Sätter hon då igång att skrika igen, som hon nu har anlagt som vana och fastnat i, går du snabbt in och upprepar solfjäderproceduren (utan tillrättaläggande först) och ger dig inte förrän hon blivit tyst, sömntung och eventuellt också somnat. Bryter du för tidigt får du göra om igen, så stå där och tänk på annat...
Kör så här tre kvällar / nätter / morgnar så ska du se att livet vänder i ett huj
Det är ett jobb du gör, en saklig investering på aktiemarknaden med högsta utdelning för er alla
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack Anna!!!
Tack så jättemycketför ditt svar! På småtimmarna tog jag faktiskt till solfjädern för jag tyckte det behövdes något sånt, och nu känns det riktigt klokt att ta till det igen. Håller med om att det tar för lång tid för henne att somna. Är det ok om hon ligger och sjunger och pratar med sin nalle, eller ska jag då säga till henne att sova`????
MVH Anna-Carin: trött men förhoppningsfull och envis
MVH Anna-Carin: trött men förhoppningsfull och envis
Emmas och Sofias mamma
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
solfjädern
Hej igen Anna!
Som jag förstår ska jag bara använda solfjädern när min dotter är ledsen, eller ska jag göra det direkt när jag lägger henne. Hon är oftast inte så ledsen då, utan bara svårt att komma till ro. Pratar och busar i sängen. Så efter ca. 1 timme (kl 20) blir hon ledsen, och då räcker det inte med ramsan. Dka jag köra solfjädern från början fast ho inte är ledsen??
Är det inte risk att jag alltid får göra det då???
MVH Anna-Carin
Som jag förstår ska jag bara använda solfjädern när min dotter är ledsen, eller ska jag göra det direkt när jag lägger henne. Hon är oftast inte så ledsen då, utan bara svårt att komma till ro. Pratar och busar i sängen. Så efter ca. 1 timme (kl 20) blir hon ledsen, och då räcker det inte med ramsan. Dka jag köra solfjädern från början fast ho inte är ledsen??
Är det inte risk att jag alltid får göra det då???
MVH Anna-Carin
Emmas och Sofias mamma
Klistrar in från en annan tråd:
Postat: fre nov 09, 2007 14:34 Rubrik: Hur många timmar ska man solfjädra??
--------------------------------------------------------------------------------
Är inne i kuren, eller ska väl vara färdig. en vecka idag. Fick ett långt tips av Anna W. men det verkar inte fungera. Jag solfjädrar (håller fast lite närhon skriker och vill från sin säng) men det tar 2 timmar innan ho ligger still. Ska jag hållla på så länge på sagen också? dagsluren blir så sen. Vid 14.30. Då vill hon helst sova 1,5 timmar, men jag tycker det blir för sent om han ska sova för natten 19. På kvällen är det samma sak. Lägger henne 19, solfjädrar och ramsar till 20.30.
Ska jag plocka bort dagsluren??
AC
Dipl. SHN-kurare Hjärtebarnskontrollant
Registreringsdatum: 31 januari 2006
Postat: fre nov 09, 2007 17:59 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen ac
Jag hoppar in och svarar, AW har fullt upp i flyttbestyr, så hon hinner inte riktigt med att svara nu
Det är jättebra om du håller dig i samma tråd med dina frågor, för tråden aktualiseras och åker upp när man skriver i den, så blir det lättare att få en röd tråd när man ser hela storyn bakom
Jag svarar nu i den här, sen kanske vi kan fortsätta i den andra längre tråden
Och det är jättebra om du kan skriva in flickans ålder i din profil, så ser man direkt hur gammal hon är (du går nästan högst upp på sidan här, så står det "profil" i mitten, där går du in och skriver!).
Jag tror AW menade solfjädern som en kristilldelning vid ETT tillfälle, inget verktyg som du ska använda varje dag och kväll!
Nu vet hon vad som gäller, och nu ska ramsan ta över - helt och fullt!
Har du läst den här tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Jag tror du hittar mycket bra i den! Sen tycker jag absolut du ska skära ner på dagsömnen, till max 45 minuter! Och absolut inte så sent som 14.30!
Om hon tar en timme på sig att somna, så ge henne bara en tjugominutare!
Jag sköter middagssömnen efter klockan, räknar tiden från det att barnet somnar, och vad hon sen gör i sängen bryr inte jag mig om Men när sovtiden är slut, väcks barnet!
Så nu ska du absolut ta bort solfjädern, bara att tilldela vid nödkris, ge dig inte med mindre än att ramsan går in!
Så tycker jag
Kram Mia
http://www.123minsida.se/sexbarnsmamma
Postat: fre nov 09, 2007 14:34 Rubrik: Hur många timmar ska man solfjädra??
Är inne i kuren, eller ska väl vara färdig. en vecka idag. Fick ett långt tips av Anna W. men det verkar inte fungera. Jag solfjädrar (håller fast lite närhon skriker och vill från sin säng) men det tar 2 timmar innan ho ligger still. Ska jag hållla på så länge på sagen också? dagsluren blir så sen. Vid 14.30. Då vill hon helst sova 1,5 timmar, men jag tycker det blir för sent om han ska sova för natten 19. På kvällen är det samma sak. Lägger henne 19, solfjädrar och ramsar till 20.30.
Ska jag plocka bort dagsluren??
AC
Dipl. SHN-kurare Hjärtebarnskontrollant
Registreringsdatum: 31 januari 2006
Postat: fre nov 09, 2007 17:59 Rubrik:
Hej igen ac
Jag hoppar in och svarar, AW har fullt upp i flyttbestyr, så hon hinner inte riktigt med att svara nu
Det är jättebra om du håller dig i samma tråd med dina frågor, för tråden aktualiseras och åker upp när man skriver i den, så blir det lättare att få en röd tråd när man ser hela storyn bakom
Jag svarar nu i den här, sen kanske vi kan fortsätta i den andra längre tråden
Och det är jättebra om du kan skriva in flickans ålder i din profil, så ser man direkt hur gammal hon är (du går nästan högst upp på sidan här, så står det "profil" i mitten, där går du in och skriver!).
Jag tror AW menade solfjädern som en kristilldelning vid ETT tillfälle, inget verktyg som du ska använda varje dag och kväll!
Nu vet hon vad som gäller, och nu ska ramsan ta över - helt och fullt!
Har du läst den här tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Jag tror du hittar mycket bra i den! Sen tycker jag absolut du ska skära ner på dagsömnen, till max 45 minuter! Och absolut inte så sent som 14.30!
Om hon tar en timme på sig att somna, så ge henne bara en tjugominutare!
Jag sköter middagssömnen efter klockan, räknar tiden från det att barnet somnar, och vad hon sen gör i sängen bryr inte jag mig om Men när sovtiden är slut, väcks barnet!
Så nu ska du absolut ta bort solfjädern, bara att tilldela vid nödkris, ge dig inte med mindre än att ramsan går in!
Så tycker jag
Kram Mia
http://www.123minsida.se/sexbarnsmamma
tack
tack mia!
Då är det alltså bäst att jag fortsätter skriva under denna rubrik. Jag läste på din bifogade länk där AW svarar om ett liknade tillfälle. Bra hjälp! Stämmer precis!
Enl AW förra tips till mig skulle vi solfjädra i ca 3 nätter och mornar. Nu har vi gjort det, men hennes insomningstid blir inte kortare. däremot blir hon väldigt arg, så idag fick jag lyfta in henne hlea tiden i sängen, och det stämde bra med länken jag läste.
Nu ska vi försöka med bara ramsan och endast ta till solfjädern i krislägen. Men det kommer ta tid innan hon somnar. kommer det gå över med tiden tror du? Och så kortar vi ner dagsluren till 45 min.
MVH Anna-Carin
Enl AW förra tips till mig skulle vi solfjädra i ca 3 nätter och mornar. Nu har vi gjort det, men hennes insomningstid blir inte kortare. däremot blir hon väldigt arg, så idag fick jag lyfta in henne hlea tiden i sängen, och det stämde bra med länken jag läste.
Nu ska vi försöka med bara ramsan och endast ta till solfjädern i krislägen. Men det kommer ta tid innan hon somnar. kommer det gå över med tiden tror du? Och så kortar vi ner dagsluren till 45 min.
MVH Anna-Carin
Ja, nu vet er tös vad som gäller, och insomningstiden kommer att minska markant när hon ser att ni menar allvar med att det ska sovas, och somnas själv på kvällen! Ha hela tiden målet för ögonen, och drabbas inte av panik för att hon tar god tid på sig att somna - en del barn kan ligga och dona på ett bra tag innan de somnar, att likna vid att vi vuxna också många gånger ligger ett tag innan VI somnar! Själv måste jag läsa ett bra tag på kvällen
Glöm inte utevistelse, social delaktighet, redigt med mat och härligt skratt innan gonattet för att borga för bra sömn! Och kolsvart i rummet, och svalt!
Kram!
Ja, nu vet er tös vad som gäller, och insomningstiden kommer att minska markant när hon ser att ni menar allvar med att det ska sovas, och somnas själv på kvällen! Ha hela tiden målet för ögonen, och drabbas inte av panik för att hon tar god tid på sig att somna - en del barn kan ligga och dona på ett bra tag innan de somnar, att likna vid att vi vuxna också många gånger ligger ett tag innan VI somnar! Själv måste jag läsa ett bra tag på kvällen
Glöm inte utevistelse, social delaktighet, redigt med mat och härligt skratt innan gonattet för att borga för bra sömn! Och kolsvart i rummet, och svalt!
Kram!
jätte-tack Mia!
Ja, jätte-tack verkligen. Man får ju njästan panik när man inte vet om man är på rätt väg. Det är så skönt att kunna fråga någon och få svar!!!
Nu orkar vi kämpa lite till!!!!
MVH Anna-Carin
Nu orkar vi kämpa lite till!!!!
MVH Anna-Carin
Emmas och Sofias mamma
Hej!
Vad roligt att nätterna funkar bra, daglurarna, eller i ditt fall luren, är det som brukar krångla längst!
Nu är din tös stora damen, och ska inte sova flera timmar på en dag, utan max 45 minuter (tror jag skrev det nånstans :-k till dig!) och då lägge du henne i sängen, ramsar dig ut och somnar hon inte tar du helt enkelt upp henne efter 45 minuter! Du ska ge henne möjlighetern till att sova, men sova måste hon göra själv
OM hon somnar nära inpå väckning, ge henne en tjugominutare, och väck sen!
Gör inte så stor affär av det - en vilostund behöver hon i vlket fall, väljer hon att inte sova är det ingen katastrof!
Kram Mia
Vad roligt att nätterna funkar bra, daglurarna, eller i ditt fall luren, är det som brukar krångla längst!
Nu är din tös stora damen, och ska inte sova flera timmar på en dag, utan max 45 minuter (tror jag skrev det nånstans :-k till dig!) och då lägge du henne i sängen, ramsar dig ut och somnar hon inte tar du helt enkelt upp henne efter 45 minuter! Du ska ge henne möjlighetern till att sova, men sova måste hon göra själv
OM hon somnar nära inpå väckning, ge henne en tjugominutare, och väck sen!
Gör inte så stor affär av det - en vilostund behöver hon i vlket fall, väljer hon att inte sova är det ingen katastrof!
Kram Mia