Kurmammornas tråd (SHN-kurs 2007)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Pimm

Inlägg av Pimm »

vad kul att höra hur det går för lilla L.
Busan här hemma har ju flyttat till spjälis och eget rum för ett tag sedan. Det är jätteskönt för oss alla.
Nu har även mornarna börjat falla på plats och hon somnar om trots att klockan ibland är över sex.
Hon vaknar ibland på nätterna men somnar om själv för jag sover gott.
Vi har också börjat med mat. Så nu äter hon mat till alla mål utom nattslurken. Först ammar jag henne på ett bröst eller på båda en omgång och sedan äter hon gröt till frukost, mat med pot samt kött eller likande och frukt till lunch och middag och lite gröt däremellan. Sedan bm som nattslurk. Hon gillar verkligen maten och vill bara ha lite bm så därför får hon den först.
E har ju också strulat lite med ätat så därför fick hon vanlig mat allt mer. Men förra veckan hade vi magsjuka så då blev det mer bm. Antar att maten inte riktigt smakade då.
Det är iallafall full sprutt på henne och hon står på alla fyra och gungar men har inte börjat krypa än - men hon är ju inte 6 månader än så.....
Hon kommer iallafall bakåt och kan ta sig runt på golvet. Men roligast är då syrrorna leker pippi med käpphästarna och galopperar omkring, då är det livat!
Kramar Pimm
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Det är så häftigt att läsa lite uppdateringar! Tänka sig, att de små små små liven har blivit så stora! Att lilla fröken E står på alla fyra - är det möjligt??? :shock: :D

Waldemar sover lite oroligt på nätterna nu, men sköter det för det mesta själv. Ikväll har vi gäster och han har vaknat tre gånger redan (klockan är tio över tio). Men varje gång somnar han själv, nemas problemas. Han känner vargarna ute i vardagsrummet, men kommer på att det bara är fabbro F och fabbro D!!! Så då somnar han lugnt och stilla, utan att åbäka sig alls.

Övriga nätter, när fabbro F & D inte sitter i vardagsrummet och häckar, då tror jag att det är gåendet som spökar i huvudet på honom. Han står mer och mer utan stöd, lyfter en fot ibland, men har inte tagit det första riktiga steget. Det är nog det som stökar, det är jag övertygad om (även om orsaken till sömnfnurran faktiskt är ganska oviktig :wink: ). Så han får småstöka lite, det går över. Någon gång är uppvaken stora och kräver mammas insats, men för det mesta kommer han utan vidare till ro själv.

Dagarna går för det mesta bra. Han sover 1,5 inne och sedan 20 i vagnen. Det kan ta tid att somna i vagnen och då kan det bli korta lurar - hellre det än att riskera nattsömnen. Dagarna fungerar bra för det mesta, men stökar natten, så stökar dagen. Men vi har oftare fungerande daglurar än icke fungerande, så det är kanon! Men jag MÅSTE hålla mig SUPERUPPTAGEN när han sover, annars går det inte. Han måste känna att morsan inte har en SEKUND över att hantera barn på, då somnar han ganska fort. Tyvärr sover han sällan hela luren utan att vakna, men det händer. Väcka får jag göra allt oftare.

Kramar till er allihop!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Nu är det spjälis som gäller sedan igår kväll. Allt gick bra till 06.15 då det blev ett litet uppvak med lite gnöl. Jag ramsade efter ett tag och tyst blev det - nog mest av förvåning. Efter ett tag blev det åter gnöl, en ny ramsa och sedan tyst fram tills väckning. Hoppas att det funkar även i natt!

Maten har det blivit mer ordning på nu när L äter riktig mat som komplement. Det gick från 0 till 100 på några dagar så det känns skönt att inte behöva trixa med amningen hela tiden. Jag tror jag har provat allt utom att stå på huvudet :wink: ! Nu kan hon dessutom titta på mig under amningen och ibland rent av le.

Hur gör du Åsa nu med daglurarna inne? Jag har ingen riktig koll på vad man gör då om de ligger och skriker, gnölar, ja allmänt protesterar?! Sonen har ju alltid tagit daglurarna ute i vagnen, så det är nytt för mig. Några erfarna tips?
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Hönsmamma!

Jösses, lilla fröken L äter riktig mat... I mina tankar är hon fortfarande 2,5 månader och har ENORMA VAKNA ÖGON efter att ha SOVIT ordentligt! Jag glömmer aldrig den synen! Skulle kunna frälsa den mest ifrågasättande motståndare!

Vi har just nu stök med insomningen på daglurarna, så det var synd att du frågade nu. :wink: Fast det går säkert över. Vi har haft lite haltande sömn i veckan, så det kan vara därför. När han sedan väl sover är det ok, även om han fortfarande för sällan sover hela luren utan att vakna i skarvar.

Nåväl. Jag skojar och stökar som tills kvällsläggningen, men eftersom jag är ensam dagtid (inte helgerna då, så klart) så blir det inte lika dramatiskt. Så ner i sängen, gosa med filten, krama nallen och så ut. Jag ramsar lite bryskt, nu skall vi ha ordning och reda, fyra verser. Så två gosiga verser på det, godnatt goseklimpen min... Han brukar vara lugn ett tag, men sätter sedan igång och gnöla (även vid de bästa läggningarna). Han klagar och vill inte alls somna nu, det var ju så kul uppe! Jag har radion på, sjunger med och diskar. Jag går med lite halvhårda steg, så att han hör mig, och brukar lämna honom helt själv. Det är jobbigt att höra, men kompisen JennyH hörde honom en gång och sade att hennes Anton också låter så, så då är det ju inte något onormalt. Tyvärr stökar han som bara den just nu, protesterar HÖGT och blir ledsen, vilket han inte brukar bli. Han gnölar och klagar, men är normalt inte ledsen.

Man får bygga upp lite tolerans, bara. Lite skinn på näsan. 10-15 minuter tar det för Walle att somna i normala fall. Ganska länge tycker jag, men jag kan ju inte trolla med knäna. Jag försöker att fokusera på radion och disken och att utestänga hans gnöl. Inte lätt, men man tränar upp sig. Blir han ledsen blir det ju jobbigt, eftersom han VET vad som gäller och man ändå känner att man vill hjälpa till. Risken är att man förstorar upp det (jag är lite där och trampar just nu) och oroar mer än något annat.

Lycka till och kramar! // Åsa
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej på er alla!

Vill bara passa på att önska er en fantastisk jul och ett gott nytt år!!

En liten uppdatering: Laura sover nu i spjälsäng, nätterna går som en dans, hon svarar direkt på ramsan och hon äter helt fantastiskt. Uppe på alla fyra och gungar, drar sig fram runt i rummet och vill vara med överallt :D .

I natt ska vi sova alla fyra i samma sovrum hos mormor och morfar, spännande! Speciellt med en snarkande man och en son som pratar i sömnen... :wink:

Kram på er alla!
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad kul att höra från dig! Härligt att det går så bra!

Vi mår också bra, har så roligt här hemma tillsammans. Emil ålar och står och gungar han med, men kan inte krypa ännu. Äter gör han med god aptit och sover - ja - det behöver jag väl knappt gå in på :sleep: :sleep: :heart:

God jul :santa:
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härliga nyheter (eller ska vi säga fakta :lol: ) :sleep: :heart: :-({|=

GOD JUL på er alla :santa:

ÅsaB - det låter en liiiten aning som självmedlidandeorgier :roll: (givetvis fullkomligt obefogade) =; Så dra en riktigt superglad, hurtig, vaansinnigt skojsig ramsa x4 som omväxling mot den bestämda, framhärda en tre dagar och se vad som händer :wink: :lol:

:heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Anna!

Visst har det varit självmedlidandeorgier! Men sedan några veckor tillbaka är de borta! Han pratar lite, stökar runt och somnar snabbt. Ingen kvart lång insomningsperiod längre. Han som ALLTID låtit och klagat! Det är UNDERBART! Och samma på kvällarna. Inget gnäll alls. Skönt att komma ner i sängen bara. Jag kan lugnt säga att vi GILLAR vårt nya schema med en lur! Så vaninnigt skönt! Inte för att den sitter alla gånger, men för det mesta. Två timmars sömn mitt på dagen får vi nästan alltid. :)

Jag har en glad och ständigt babblande (inga riktiga ord ännu) pojke hemma, som målmedvetet tränar på balans och några ynka promenadsteg. Snart springer han! :D

God jul på er alla!!! :heart: :santa:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning! Många julpussar till Ms L, Mr E och Mr W :heart:

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Natten gick sisådär. Ms L sov oroligt och jag fick ramsa och rent av gå in och solfjädra efter ca 2 timmars sömn :shock: . Några ramsningar blev det också i vargtimmen, och tyvärr också en försovning :( - Vi vaknade 07.36!! istället för 07.00. Det har gjort att hela dagen har varit tokig, mycket gnöl inför insomning och uppvaknanden i 45-minutersskarven :roll: . Inte mycket annat att göra än att köra stenhårt från och med ikväll, inte en minut innan eller efter :x nu är det bara att vi skärper oss! Nåväl, strulet inatt och idag är nog efterdyningar efter resdagen igår med något för korta daglurar (man får ju inte gå igenom säkerhetskontrollen på flyget med ett sovande barn i bilbarnstol eller vagn...).

För sonen gick det ypperligt, han sover som en stock och hör ingenting utan pratar bara lite då och då i sömnen ("nej, inte ta pucken!" o dyl).

Kram!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Underbara små barn, säger jag bara =D> \:D/ :mrgreen: =D>
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å vad underbart att höra. Och lilla Laura och lilla Lauras lilla mamma, ni klarar ju er så fint. Det värmer extra i mitt lärlings- :heart: .

En riktig god jul till alla goa mammor!!!
Och prata i sömnen, visst är det för fint? K säger dä, Dä, DÄÄ, allt mer bestämt. Någon natt måste jag smyga in och se om hon domderar med handen också!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det gör hon säkert :wink: :lol: Bedårande \:D/

:santa: GOD JUL :santa: alla ni kära :santa: I morgon bär det av till barn och barnbarn i Italien :heart:
Pimm

hälsning från Elsa

Inlägg av Pimm »

Hej
Här kommer tyvärr lite nedslående läsning.
Vi har lyckats med att få två omgångar med öroninflammation på en månad så nätterna är verkligen inte bra!!!
Först omgången hade vi 6 nätter(!!!!) med mellan 40 och 41 grader i feber och E vägrade äta! För att hon inte skulle torka ut ( ville inbte dricka heler ) ammande jag sådär varanna timme för att hon skulle var något pigg. *ndå gick hon ned 1,5 kg. Först visade inte crp ngt men tredje gången på barnkliniken hade hon både dubbelsidig öroninflammation och lite lunginflammation!
Sedan blev det penicillinkur med dålig mage på köpte= massor med bajs som verkligen frätte så vi var tvugna att byta direkt. Och det var ofta!!
Efter det var vi friska ca en vecka och sedan var det dags igen!
Trots detta kämpar E på och har ett ganska trevligt humör men har svårt att somna om på natten och vill äte 1-2 ggr på natten.Men hon somnar direkt på kvällen så det är ju bra.
Nu har vi avslutat denna penicillinkur och frågan är om det är ngn idé att kura om innan nästa omgång kommer. Har ju två öronbarn sedan tidigare som fick rör efter 16 resp 22 öroninflammationer på 8 månader. Hu, jag orkar inte mer örontjafs!!!
GE OSS RÖR NU!! Problemet är ju att det gör ont att ligga ned samt att buffande inte fungerar då det bara gör ondare då.
Annars kryper hon med sin egen stil som är blandning mellan krypa och åla. Fast det går rasande fort och hon hittar alla roliga ställen att pilla på.
Nåja inte ska jag klaga men nu vill jag att vi ska få vara friska så det kan bli lite ordning igen. Det som är bra är att vårdnadsbidraget har gått igenom här så vi har bestämt att vi ska låta Elsa vara hemma tills hon blir 3 år.Det känns jätteskönt.
God fortsättning på er alla och håll er friska.
Kramar Pimm
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Nä fy vad tråkigt att höra! Stackars er! Hoppas ni att ni får vara friska efter detta så ni orkar återhämta er. Även om allt kommit i olag så vet du ju nu vad du ska göra för att vända tillbaks allt - alltid något :)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"