dagsova i vagn under kur?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Olles mamma

dagsova i vagn under kur?

Inlägg av Olles mamma »

Hej! Ni måste väl undra om jag är riktigt klok, för jag frågar om kuren stup i kvarten men påbörjar den ju aldrig... Jag har dock använt "solfjädern" ett par gånger nu - den som jag varit allra oroligast inför, och åstadkommit lugn (och därpå följande insomning) med den. Därmed är jag ett steg närmare kuren, mentalt. Jag tänker inte börja utan Attityden. En praktisk fråga till, nu: Kan jag fortsätta daglurarna i vagnen under kuren, eller "måste" jag lägga inomhus med ramsa? Sen undrar jag också: nu när vår son ofta, men inte alltid, vaknar vid fyratiden och inte kan somna om fastän han är dödstrött, har vi dessa dagar lagt honom att sova igen en gång på förmiddagen, mellan halvsju och åtta ungefär. Sen sover han som vanligt efter lunch. Är detta ett misstag? Om vi kör kuren och han i början är vaken från fyra, ska vi hålla den stackarn vaken ända till efter lunch? Han sover vanligen mellan 12 och 14. Om han bara sover mellan ca 20.00 och 04.00 på natten blir det ju vansinnigt lite sömn per dygn.
Till sist en räddhågsen fråga: Händer det inte att barrnen gör sig illa i spjälsängen när man lämnar dem där? Trillar med benen mellan spjälorna eller nåt? Det känns lite otäckt med spjälorna när man inte kan se vad som händer, tycker jag!
Ollesmamma
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

... och Olle är 14 månader, förresten.
Ollesmamma
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Några betryggande ord från ett snöigt norrbotten:

Du skriver "dagslurarna" - flertal. Men han ska nog bara ha 1 lur. Han är ju en gammal man :wink: Hur som helst så väljer du var han ska sova och sen genomför du. Många sover i vagn men mina barn har varit så långa att de inte kunnat sova bekvämt längre stunder i vagnen.

Du ska inte kompensera utebliven sömn. Det är som att försöka lära någon klockan och sedan flytta om visarna lite hipp som happ - inte lätt alltså! Det du kan bjussa på är 5 minuter, exakt, det stör inte schemat. Alla knep är tillåtna för att hålla honom vaken och hyfsat nöjd: baka chokladbollar, bada, gå ut och åk pulka.... När du kurar lär ni er att använda verktyg så att han INTE ska vara vaken i vargtimmen.

Jag har aldrig hört att någon gjort illa sig på spjälorna. Igen: din Olle är en mogen man och han kan alldeles säkert hantera spjälorna. Lite mer förtroende för lilla barnet här, tycker jag :wink:

Bra att du bygger upp din attityd av självklarhet! Det kommer du att ha igen när du kurar.

Kram :heart: från Lua.
Olles mamma

Inlägg av Olles mamma »

Hej och tack för svar! Med dagslurarna skrev jag nog lite missvisande. Normalt sover Olle bara en gång sedan ett års ålder; mellan 12 och 14. Men som sagt så har vi låtit honom sova en gång på morgonen när natten varit så kort. Du skriver att kuren fixar detta med vargtimmen, och det är ju förhoppningsvis sant, men vad jag sett här på forumet så kan den krångla rätt länge. Och det blir tuffa tider då; med kanske inte mer än tio timmars sömn totalt per dygn.
Angående spjälsängen har du säkert rätt.
Kram!
Ollesmamma
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jo, vargtimmen kan spöka nån eller ett par veckor om det vill sig illa, men det är nog väldigt ovanligt att barnet är vaket i timtal. Han kan ju också sova sina 12 timmar prickfritt från natt 2 :wink: Och om man kompenseras under dagen finns det ju ingen anledning att sova under vargtimmen.

Om det bara blir 10 timmars sömn under flera dygn då måste det göras något. Jag tror dock inte att det kommer att hända. I så fall ropar du här så fixar vi det!

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "