När söker man läkare?
-
Gäst
När söker man läkare?
Hej!
Lilltjejen, 7 månader, är sjuk. Snoret är grönt och det hostas slemmigt och jobbigt. Febern ligger närmare 40 grader och går bara ner till 38,8 med Alvedon. Vad tror ni? Kan det handla om något penicillinkrävande? Vilka tecken ska man reagera på? När söker ni andra läkare för era små?
/Tinis
Lilltjejen, 7 månader, är sjuk. Snoret är grönt och det hostas slemmigt och jobbigt. Febern ligger närmare 40 grader och går bara ner till 38,8 med Alvedon. Vad tror ni? Kan det handla om något penicillinkrävande? Vilka tecken ska man reagera på? När söker ni andra läkare för era små?
/Tinis
Hejsan!
Svårt att säga. Med tanke på att hon är rätt liten tycker jag åtminstone att du ska ringa sjukvårdsupplysninge. Men mest av allt tycker jag att du ska gå på din magkänsla, oavsett vad de råder dig till. Lita till din mamma-känsla
Hoppas hon kryar på sig.
Susanne
Svårt att säga. Med tanke på att hon är rätt liten tycker jag åtminstone att du ska ringa sjukvårdsupplysninge. Men mest av allt tycker jag att du ska gå på din magkänsla, oavsett vad de råder dig till. Lita till din mamma-känsla
Hoppas hon kryar på sig.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Olles mamma
Hej! Jag tror att rekommmendationen är att man kontarktar läkare för rådgivning om barnet har feber mer äm tre dygn utan att temperaturen vänder nedåt. När det är grönt snort betyder det bakterier, men det behöver inte innebära att man måste ha penicillin. Man är ganska restriktiv med det till barn. Men det finns en risk att det sätter sig på öronen. Jag skulle höja huvudänden på sängen redan nu för att undvika smärta mot öronen. Och var lite uppmärksam ifall han skulle börja skirka på nätterna men lugnar sig varje gång ni tar upp honom.
Skölj näsan med koksaltlösning (pipetter eller renässans nässpray) flera gånger om dagen för att underlätta för snoret att komma ut. Ge mycket att dricka.
Hoppas han kryar på sig snart!
Skölj näsan med koksaltlösning (pipetter eller renässans nässpray) flera gånger om dagen för att underlätta för snoret att komma ut. Ge mycket att dricka.
Hoppas han kryar på sig snart!
Ollesmamma
-
Olles mamma
-
Olles mamma
-
Gäst
Lägg tjocka böcker eller liknande under sängens ben vid huvudändan, så får du automatiskt lite lutning. När mina hostar som värst brukar jag därtill lägga något under madrassen (filt eller liknande) för att höja ytterligare.Nu har ju jag en magsovare då.... Kan man ändå höja sängen? Eller blir inte det tokigt?
Krya-på-sig kram!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Gäst
Usch, natten var jobbig. Vi fick knappt ner febern alls och hon andades tungt och hade hög puls. Så idag bar det iväg till vårdcentralen och visst, öroninflammation!
Och penicillin på det. Inte roligt att behöva ge det till så liten...och vår stora grabb som aldrig haft något öronstrul på 4 år
Öronen misstänkte vi inte alls eftersom hon inte varit ledsen av att ligga ner. Tappra lilla tjej! Inatt har hon visserligen vaknat många gånger, men aldrig mer än gnytt lite och satt sig upp. Trygg sovare som hon är tycker hon att saker är i sin ordning i sin egen säng.
Men mamma tyckte ändå att det behövdes bröstmjölk flera gånger inatt, för vätskans skull. Så nu har det tuttats igång massa mjölproduktion igen, men förhoppningsvis har vi inte etablerat någon dum äta-på-natten-vana...
Fast visst är det gosigt med en liten varm och rosslig sjukling också... Det är inte ofta vår lilla krypål ligger still och låter sig kelas med
.
Kram på er!
Öronen misstänkte vi inte alls eftersom hon inte varit ledsen av att ligga ner. Tappra lilla tjej! Inatt har hon visserligen vaknat många gånger, men aldrig mer än gnytt lite och satt sig upp. Trygg sovare som hon är tycker hon att saker är i sin ordning i sin egen säng.
Fast visst är det gosigt med en liten varm och rosslig sjukling också... Det är inte ofta vår lilla krypål ligger still och låter sig kelas med
Kram på er!
-
TorpSara
Ett tips: Edvard fick sin öroninflammation när han var fem månader.
Och för att inte magen skulle falla ihop helt av antibiotikan så fick han probiotika. Köp Sempers magdroppar och ge med AD-dropparna, eller Lactiplus kapslar som du blandar i maten. Det är jättebra.
Tydligen kan man se en antibiotikakur i tarmfloran hela fem år efter avslutad kur. Det säger en del om DET känsliga systemet...
Tydligen kan man se en antibiotikakur i tarmfloran hela fem år efter avslutad kur. Det säger en del om DET känsliga systemet...
-
Gäst
-
Gäst
Alla är på bättringsvägen tack och lov.
Har nu inhandlat Sempers magdroppar (gulp så dyra, men det är det förstås värt om det ger effekt!)
Är detta något man har nytta av att få kontinuerligt som barn? Kanske t o m som vuxen? Tänker på min 4-åring också. Annars, hur länge bör man ge dropparna efter en antibiotika-kur?
Har nu inhandlat Sempers magdroppar (gulp så dyra, men det är det förstås värt om det ger effekt!)
Är detta något man har nytta av att få kontinuerligt som barn? Kanske t o m som vuxen? Tänker på min 4-åring också. Annars, hur länge bör man ge dropparna efter en antibiotika-kur?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag ger Lactiplus till Tor, inte mycket billigare men han får 1 kapsel/dag (hela livet!!!) och ökar till 2/dag vid behov. Tycker detta är lättare och fungerar bra!
Lactiplus innehåller något som heter "inulin" som är mat för just dessa bakterier också och detta gör att de lättare överlever och frodas i magen. Så 4-åringen kanske kan få dessa isärplockade utrörda i lite mjölk, fisljumen välling eller med sylten på gröt.
Helst inte på VARM mat som är över 37 grader för då dör dessa bakterier som lättast. (man vill ju ha valuta för sina pengar
)
Ps. Lactiplus finna på de flesta hälsokoster Ds.
Lactiplus innehåller något som heter "inulin" som är mat för just dessa bakterier också och detta gör att de lättare överlever och frodas i magen. Så 4-åringen kanske kan få dessa isärplockade utrörda i lite mjölk, fisljumen välling eller med sylten på gröt.
Helst inte på VARM mat som är över 37 grader för då dör dessa bakterier som lättast. (man vill ju ha valuta för sina pengar
Ps. Lactiplus finna på de flesta hälsokoster Ds.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Gäst
Probiotika har det forskats på i Italien, Finland och Sverige (det är de rapporter jag läst om än så länge). Vad man kommit fram till är följande.
Följande effekter är säkerställda:
Ger mindre diarréer hos späda och små barn
Lindrar eksem hos spädbarn
Lindrar laktosintolerans
Förebygger diarré vid antibiotikabehandling med brett spektrum
Miniskar besvären vid "orolig mage"
Följande effekter är möjliga, men ej säkerställda:
Lindrigare symtom vid kroniska tarmsjukdomar
Sänkning av blodtrycket
Sänkning av kolesterolhalten i blodet
Förebygger eksem hos småbarn - färre drabbas, lindrigare symtom
Förebygger turistdiarré