MATPROBLEM

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
karinpatring

MATPROBLEM

Inlägg av karinpatring »

Sedan förra veckan så vägrar lillan att bli matad. ok, tänkte jag, hon får äta själv, så jag har serverat skuren mat i stor tallrik till henne och hon plockar i sig det godaste, jag försökte sedan mata henne för att hon skulle få i sig lite mer men icke. Resultatet är nu följande:
7,15 - Välling - slukar 320 ml
11,15 - Lunch - sitter och pillar och får inte i sig så mycket
14,00 - Suger på fingrarna och börjar grina - serverar mellis - idag fick hon 200 ml nyponsoppa och en riskaka som hon båda slukade - hon hade nog velat ha mer, det känns som att det är här hon vill äta mycket men jag vill ju att hon ska vara hungrig till middag för att få någon balans i det hela. Jag upplever nämligen att anledningen till att hon inte äter så bra på lunchen är att hon dricker så mycket välling på morgonen.
17,30-18,00 - Middag - sitter och pillar och äter inte speciellt mycket
19,15 - Välling - slukar 320 ml.
Summa summarum är att hon bara äter mer och mer välling och mindre mat sedan hon fick börja äta själv och dessutom är hon rätt grinig från 13,00 på dagen. Hur hanterar man det här :?: Fattar hon snart att hon ska äta mer (och kasta mindre) vid lunch och middag eller måste jag minska ner på välling morgon och kväll för att hon ska börja äta mer mat :?: Eller måste jag fortsätta försöka mata henne :?: Vad tycker ni kloka forumister :?:
Tack¨på förhand :!:
Karin
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, vid ett års ålder minskar aptiten ganska rejält. Tycker därför det ser ganska normalt ut. Däremot hade jag nog sett över mattiderna lite. Det är lite långt mellan mellis och middag. Hade nog serverat en smörgås och ev mjölk vid 14.00 och sedan middag 17-17.30 istället. I övrigt behållt tiderna.

Vega har alltid druckit över 300 ml välling både morgon och kväll. Om du vill att hon ska äta mer lunch kan du ju minska lite på morgonen, men jag hade nog behållt mängden.

Mina barn har båda vägrat att bli matade från de var runt 10 mån. Nu äter Malte (10 mån imorgon) enbart plockmat till lunch och middag. Det är inte lönt att närma sig med skeden då. Däremot funkar gröt och turkisk yoghurt ( mellis) fortfarande.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej :D

Jag vågar mig på ett svar med tanke på hur komplicerad och svår vår egen mathistoria varit. Mina tips:

:arrow: Hon är alltså ett år nu? Då tycker jag inte du ska servera plockmat i bitform utan helt enkelt lägga fram en tallrik av er egen, vanliga mat åt henne. Makaroner med köttfärs, fisksoppa eller köttfärssoppa som mosats sönder lite, olika risrätter, pasta och olika såser till, lax och potatis osv fungerar hur bra som helst. Ge henne förutsättningarna att äta er mat, med egen sked och gaffel.

:arrow: Äter hon ändå inte, försök avleda med någon lite muta och mata i förbifarten då hon sas inte tänker på att hon gapar.

:arrow: Jag skulle inte minska på vällingen, men liksom LindaVega skrev så är det för långt mellan mellis och middag. Mellis är inte längre ett helt stort mål, som när hon var liten, utan som sagt bara ett mellanmål. Min egen erfarenhet är att det t.o.m kan vara mindre än 3 h mellan mellis och middag.

:arrow: Spetsa maten med smör/olja så får hon i sig xtra fett under den tid som matmängden är mindre pga att motoriken inte är fullt utvecklad än och om du inte får mata.

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vår tös var likadan med den enda och ganska jobbiga skillnaden att hon inte drack eller dricker välling. Alls.
Det vill säga det hon fick i sig som plock var det hon fick i sig!
Vi gjorde energirika omeletter, hon har alltid ätit ägg. Stoppade i lite av varje i omeletterna.
Mjuka köttbullar av fläskfärs och lite lite morot.
Grönsaksbiffar med kikärtor.
Smör i och på allt.
Ändå gick hon inte upp så mycket alls, om något, mellan 10-14 månader. (Efter jag slutat amma helt.)

Nu när hon blivit bättre med skeden och gaffeln och vi blivit bättre på att inte överkoncentrera, äter hon mer (Alltså alla behöver inte börja äta sämre efter 1).
MEN vi har en sen middagstid, likt er, om inte lite senare, för att det är det sista hon äter. Det kommer ju ingen välling som backup i vårt fall.
Så det går ganska länge mellan mellis och middag här med.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"