5-årig sängvätare
5-årig sängvätare
Våran 5-åring har varit torr dagtid sen han var 3 år men är det inte på natten än. Han vill inte ha blöja, han tycker att han är för stor för det så vi har pratat med honom och sagt att när blöjan är torr på morgonen så behöver du den inte mer. Men den blir inte torr - den är dyblöt varje morgon! De senaste veckorna har vi provat ändå och låtit han sovit utan, tar upp honom vid 23-tiden och han kissar och somnar om men sen blir det ialla fall kiss i sängen på natten!
Är han inte för stor för att kissa i sängen och är det nån som har nåt råd???
Är han inte för stor för att kissa i sängen och är det nån som har nåt råd???
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Dricker han mycket på kvällen?
Det vi körde med Jacob var ramsan "kissa på pottan inte i sängen" osv.Det kom kiss i sängen ett tag men jag tror att han omedvetet började ta in ramsan för helt plötsligt började han kissa på pottan vi hadde då i hans rum.
Nu kissar han toa när han behöver.
Att reducera drickandet på kvällen,kissa innan sänggåendet samt ramsan är vad jag kan tipsa om.
ulrika
Det vi körde med Jacob var ramsan "kissa på pottan inte i sängen" osv.Det kom kiss i sängen ett tag men jag tror att han omedvetet började ta in ramsan för helt plötsligt började han kissa på pottan vi hadde då i hans rum.
Nu kissar han toa när han behöver.
Att reducera drickandet på kvällen,kissa innan sänggåendet samt ramsan är vad jag kan tipsa om.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hej Ciri!
Ville bara berätta om en kompis till mig som har samma problem: hennes pojke är 6 år och inte heller torr på nätterna. De försökte också att gå upp och kissa på nätterna, samt minimera vätskeintaget, men utan resultat. Vid 5-årskollen pratade hon med bvc-sköterskan och hon förklarade att det inte är ovanligt att det är så här, och att det kan behövas medicinering(jag tror att det beror på att det saknas ett hormon hos dessa barn). Nu har jag inte pratat med min väninna om detta på ett tag men jag ska ta och fråga henne hur det har gått och sen kan jag rapportera..
Jag tror även att detta kan vara ärftligt, jag har för mig att hon nämnde att pojkens farfar haft det likadant. Återkommer, kramar Mariapia
Ville bara berätta om en kompis till mig som har samma problem: hennes pojke är 6 år och inte heller torr på nätterna. De försökte också att gå upp och kissa på nätterna, samt minimera vätskeintaget, men utan resultat. Vid 5-årskollen pratade hon med bvc-sköterskan och hon förklarade att det inte är ovanligt att det är så här, och att det kan behövas medicinering(jag tror att det beror på att det saknas ett hormon hos dessa barn). Nu har jag inte pratat med min väninna om detta på ett tag men jag ska ta och fråga henne hur det har gått och sen kan jag rapportera..
Mamma till tre älskade trollungar f. -98, -02 och
-04
-04
Och är jag inte helt ute och cyklar så har jag för mig att det finns ett slags larm oxå.
Det kanske är som mariapia skriver att det är bäst att höra efter på BVC.
Eftersom han är torr dagtid verkar han iallafall känna när han behöver gå på toa.
ulrika
Det kanske är som mariapia skriver att det är bäst att höra efter på BVC.
Eftersom han är torr dagtid verkar han iallafall känna när han behöver gå på toa.
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
-
lena landström
Att kissa i sängen trots att man är äldre är inte ovanligt. tyvärr pratas det för lite om det. Fler pojkar än flickor kissar i sängen. För vissa håller då på ända upp till 18 årsålderna. När barnet är 5 och kissar i sängen kallas det för att man är sängvätare och får därmed skyddslakan via vårdcentralen gratis. ni ska docjk uppsöka bvc för att göra en undersökning. Det stämmer att ett horman kan saknas men det kan också vara en liten urinblåsa som är orsaken. Vi har testan minirin som är den medicn som ska minska urinmängden tyvärr utan resultat. Inget att dricka efter 18.00 samt att ta upp barnet då man går och lägger sig själv samt en gång under natten. Det viktigaste är att inte skuldbelägga barnet.
Hej igen Ciri!
Min väninnas pojke fick först prova ngn form av nässpray, det hjälpte dock inte. Sedan fick han ett slags larm som man sätter fast i en del av ett trosskydd,detta larm fungerar så att så fort minsta kissdroppe kommer ut så tjuter detsom en veckarklocka ungefär. Larmethar hjälpt honom,ochnu har han varit torr i överen vecka. Detvar iallafall bvc som hjälptetill med detta. Hoppas det ordnar sig. Kram Mariapia
Min väninnas pojke fick först prova ngn form av nässpray, det hjälpte dock inte. Sedan fick han ett slags larm som man sätter fast i en del av ett trosskydd,detta larm fungerar så att så fort minsta kissdroppe kommer ut så tjuter detsom en veckarklocka ungefär. Larmethar hjälpt honom,ochnu har han varit torr i överen vecka. Detvar iallafall bvc som hjälptetill med detta. Hoppas det ordnar sig. Kram Mariapia
-04
-04
-
Linnéa med två barn
Hej! Jag tycker det blir lite för mycket prat om medicinering och utredningar nu, det är risk att föräldrar oroar sig i onödan. Enl den medicinska kunskap jag har är det inte ovanligt att barnen har natt-blöja i femårsåldern idag. Enl urolog-expertis gör det ingen skillnad att ta upp barnet vid föräldrarnas sänggående.När kroppen är mogen så klarar den detta ändå. Att barnen blir torra senare nu för tiden är till stor del de effektiva blöjornas "fel". De känns inte blöta och obehagliga.
Ta det lugnt ett tag till, tycker sjuksköterskan.
Ta det lugnt ett tag till, tycker sjuksköterskan.
Kramar!
Hallå igen!
Håller helt med dig Linnéa, men det beror ju också mycket på hur barnet det gäller tänker/tycker och känner kring detta. I min väninnas fall så hade sonen själv börjat tycka att detta var jobbigt. Han såg hur hans kusiner som var mycket yngre än han sov utan blöja på natten, och kände sig generad kring detta, ville inte att de skulle se att han hade blöja... Han är nu jätteglad att han är blöjfri
Kram Mariapia
Håller helt med dig Linnéa, men det beror ju också mycket på hur barnet det gäller tänker/tycker och känner kring detta. I min väninnas fall så hade sonen själv börjat tycka att detta var jobbigt. Han såg hur hans kusiner som var mycket yngre än han sov utan blöja på natten, och kände sig generad kring detta, ville inte att de skulle se att han hade blöja... Han är nu jätteglad att han är blöjfri
Kram Mariapia
-04
-04
tackar!
Tack för svaren! Han ska ju snart på 5-årskoll och då skulle hon höra med bvc-sköterskan om alla tips härifrån! Det är ju skönt att höra att det inte är helt ovanligt i allafall!
Vi kände igen det där med att han skäms för sina äldre kusiner, det är ju precis samma här! Han vill helst slippa blöjan när han sover över här!
Vi kände igen det där med att han skäms för sina äldre kusiner, det är ju precis samma här! Han vill helst slippa blöjan när han sover över här!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06