Hur få till standardmodell på ett barn som kräks mycket?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Novas mamma

Hur få till standardmodell på ett barn som kräks mycket?

Inlägg av Novas mamma »

Jag undrar hur man får till standardmodellen på ett bra sätt när man har ett "kräkbarn" :?:
Jag ammade endast de två första veckorna och har nu övergått till ersättning då det inte fungerade att amma denna gång heller.
Nu är sonen 4 veckor och jag har senaste veckan försökt hålla honom vaken mellen sovpassen - först i 1 timme och numera oftast i 1,5 ibland två timmar. Mycket jobb krävs vill jag lova då den lille oftast vill sova på dagarna....
Mitt problem är att han kräks väldigt mycket. Han äter fort och ofta får jag avbryta matningen för att han ska ta det lugnt. Han rapas ofta , så den biten fungerar. Problemet är att han äter , kräks och sedan får man börja om. Ibland kan matningen ta upp till en timme (120-150ml) sedan blir han jättetrött och sover för att sedan vakna efter 1,5 timme då han ju är jättehungrig igen eftersom han kräktes så mycket innan. Hur får man ordning på detta? Han äter ju med god aptit, han går upp i vikt (väger 4kg nu), har provat olika sorter och Bifidus är det enda som fungerar pga av hård mage.
Jag har inte börjat med "fasta tider" ännu men han sover ganska bra på nätterna - äter just nu 2ggr per natt och sover bra däremellan.
Just nu skriver jag upp alla tider för att ha som "underlag "till schema. Det varierar dock ganska mycket från dag till dag.
Han sover på mage - har napp då han har stort snuttbehov. Egentligen är jag emot napp och min stora tjej hade det aldrig men Kelwin är jättesnuttig.
Bör jag "ta det lugnt " ett tag eller ska jag försöka struktuerar mat och sovtiderna redan?
Han är född 2 veckor för tidigt - har det någon betydelse?
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Novas mamma,

oj vad jag känner igen mig/oss, Mio var en kräkbebis LÄNGE (jag låter dig vara oventande om hur länge :lol: ) vi provade verkligen allt, alla olika tillägg som finns, något som skulle stelna i magen t.ex. men inget funkade. Hon var helt enkelt sån. när vi här på forumen hörde talas om DR brown flaska, så blev det lite lungnare. Vi fick också rådet att ta en tesked vatten eller hällre vanlig mjölk och hälla ut på en filt för att få en bättre uppfattning om hur mycket/lite hon kräktes. Matvargarna försvann och vi förlikade oss med att allting luktade kräks under en tid.

hoppas du får fler synpunkter

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

oj då lite snabb där :?

Ang SM så skulle jag bara köra på så gott det går, du känner ju hur mycket han orkar, jag har för mig att vi körde 1,5 + 1,5 första tiden innan poletten liksom trillade ner (dom har koll på det här) Mio fick trugas ordentligt för att få ner rekomenderat matintag så där kom flera vargar. Men du har ju 2 timmar på dig så låt honom pausa ordentligt.

ja du får säkert fler svar
kram igen
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Min fundering är ju hur mycket han kräks egentligen? Har du testat att kolla. Det kan se förfärligt mycket ut, men det är ytterst sällan mer än ett par matskedar. Häll ut lite ersättning och jämför. SM går jättebra även på kräkbebisar. Det är ju absolut inte bara tiderna som är SM utan även förutsägbarheten! Om det blir lite tätare mål när de är små så glesar man ut det sen.
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Jag känner också igen mig, har en liten kräkis på 2 mån. Men jag tror ändå att han får i sig bra! Ibland vaknar han för tidigt på lurarna, men somnar alltid om efter lite vagning. Sover som din son jättebra på nätterna, och för att klara god nattsömn så måste de ju ha fått i sig bra under dagen, eller hur? Kräkning beror väl också på att det kommit in ett överskott? Min äldre son var ännu värre kräkare blev rund som ett klot som bebis och sov jättefint. Så jag tror att det bara är att köra på med SM och den självklara attityden! :)
Mamma till A -05 och V -07
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"