Walle - nattfnurra!

Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Walle - nattfnurra!

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Flera av er känner oss sedan tidigare. Waldemar kurades i maj och fick sedan äran att vara med och "flinslipas" i Gastsjön i augusti. Vi har inte haft så mycket nattstrul, mest dagar. Och sedan vi var hos Anna har nätterna i princip varit perfekta, med något enstaka undantag.

Men nu... Sedan någon dryg vecka tillbaka har vi nattstrul. Inte varje natt, men rätt ofta. Och nu sitter jag här, klockan är snart tre på natten och jag har varit uppe i snart två timmar! :(

Waldemar har börjat vakna på natten. Jag ramsar direkt och följer sedan upp min ramsa med att andas tungt. Vi har ingen annan möjlighet än att dela rum, därav andningen.
Det funkar dåligt. Ger honom ett tag, men har flera nätter fått gå upp. Då slänger jag mig över något att diska och han brukar somna efter en del klagande. Så dock inte nu. Han hade många frågor och fick svar via ramsa och diskande ("Hör du inte, här finns inga vargar! Mamma diskar, du kan lugnt ta och somna om".) Så småningom lugnar han sig, men då sätter gnölet igång. Typ "Usch, det är så synd om mig. Jag vill bara sova, men kan inte"

Det bara fortsätter. Smågnöl, som går över till mer storgnöl under perioder. Fler ramsor och badrummet får sig en städomgång. Gillar inte riktigt det där, att stå och städa mitt i natten. Vill inte vänja honom vid hur mycket ljud som helst nattetid.

Nåväl. Det bara fortsätter. Gnöl och klagan. Inte så mycket frågor, mer tycka synd om. Jag ligger lite rams-lågt och hoppas att hans klagan skall tystna. Så blir det dock inte. Till slut går jag in och kollar blöjan. Vi har haft en hysterisk mängd bajsblöjor och även några enstaka nattbajsar. Inget bajs, men jag vill BRYTA det här, så jag byter på honom ändå. Då blir han helt klart arg, vill inte över på rygg och han öppnar inte ens ögonen. Han vill sova! Men kan inte?

Blöjbyte resulterar i mer liv, men så småningom lugnar han sig. Ligger och gnäller och pratar, men tystnar och somnar. Efter några minuter smyger hans ömma föräldrar in igen - och han vaknar.

Och där är vi nu. Jag har solfjädrat - han lugnade sig, låg och pratade och har sedan gått igång på gnälltoner igen. Nu har jag på Palestrina, men gnället bara fortsätter. Börjar luta åt en ny solfjäder.

Nu börjar det bli jobbigt. Vad göra? Det är en sak när han är ledsen, då kan jag ramsa och göra ljud hemma, men när han bara gnölar! En mycket stor del av den här natten har han ägnat åt GNÖL!

Suck// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Kort uppdatering:

Det bidde ingen mer solfjäder. Han somnade ganska snart efter att jag publicerat, men vakentid på drygt två timmar blev det totalt. Sedan sov han till halv åtta, vilket är en halvtimme för väckning. Mörkläggningen var inte total, men jag klagar inte. Tidigare i veckan har han vaknat tjugo över sex, så halv åtta är med nöd godkänt. :wink:

Min Attityd svajar. Fattar inte vad det här kommer sig av. Han lyssnar på ramsan, blir arg eller frågar mer, för att sedan sätta igång och gnöla. Inatt gnölade han mer än frågade. Jag har fräst med ramsan flera gånger, men försöker verkligen att backa. Hade han haft eget rum hade han kanske fått hållas, men bra är det inte.

Känns som att stånga pannan blodig mot väggen. Någon som har några tips? Så här kan man inte hålla på!

Så undrar jag hur dagen blir. Skall jag hålla igång, utsätta honom för massor av intryck eller ta en lugn dag, som inte alltför mycket behöver bearbetas inatt?? Gårdagen var lugn, inga konstigheter. Fattar inte.. (måste inte göra det heller, men det är frustrerande :? ).
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Okej, här var det visst dåligt med respons. :?

Men jag har pratat med kompisen och diplomerad kurare Lua (:heart:), som sade ungefär vad jag ville. Nämligen: Låt honom sköta det själv. Hade han haft eget sovrum hade han fått göra precis just det. En ramsa möjligtvis, men bara i nödfall. Ha en cd/mp3-spelare i närheten att ta till om uppvaken blir långt. Då kanske man behöver lite distraktion (alltså för mamma/pappa) i form av musik (som då inte skall höras ut ur lurarna) eller en trevlig ljudbok. Så jag har laddat spelaren och har den under kudden, plus nya öronproppar.

Naturligtvis störde vi honom härom natten, vilket vi väl också visste, men till slut inte kom ur. Så nu är det nya "tag" som gäller.

// Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Uj, felåt den taskiga responsen :oops: :cry: :shock: Sussi uppmärksammade mig och nu har ju också Lua tagit dig ömt i hampan, men jag är ledsen att du fått vänta 8-[

Ni KAN inte vara så trångbodda att det inte går att ge honom en egen vrå där han slipper er störande närvaro :shock: :!: För det här går inte längre - alla människor behöver sitt eget sovutrymme, och där ska man få både snarka och stånka och gnälldrömma och låta, utan att störa andra. Det gäller verkligen Walle också. Han är en gammal man nu och måste få vara i fred - från att störa mamma :!:

Han är inte olycklig, ledsen eller ber om hjälp. Då är problemet bara ditt.

När du går uop och diskar etc bär du dig åt som om du höll på med brinnande kur och skulle lära honom att han kunde vara trygg och säker på natten. Men det vet han ju sedan evigheten :!: Och du också. Så gå och lägg dig :!: Du måste inse att du STÖR. Precis som du blir störd av honom.

Granska nu lokalerna, fixa en skena i taket med mörkläggningsdraperi och ge honom ett eget HEM, om man säger :wink: :lol:

Och sedan rafsar du fram Attityden ur gömmorna, den som säger att det är fullkomligt självklart att alla människor sover som grisar på nätterna. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet :!:

Så se till att det inte gör det :idea:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

ÅsaB skrev:Skall jag hålla igång, utsätta honom för massor av intryck eller ta en lugn dag, som inte alltför mycket behöver bearbetas inatt??
:D PS :wink: Det här, min kära, kallas överkoncentration.

LUGN LUNK, vill vi ha :lol:

Fasta tider, stabila rutiner, ute samma tid varje dag minst 1,5 tim med barnet i mesta möjliga frihet, social delaktighet 2x20 min varje dag (med stort tack för hjälpen, skak i hand och det hela) och minst ett synnerligen gott skratt om dagen plus ett extra intensivt till kvällen :lol:

Resten är Walles "problem". Det löser han galant om han får förtroendet \:D/

:heart:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej Åsa

Jag blir nyfiken på schemat då jag läser din tråd? Och när i januari föddes Walle?
Dylika problem förekom nämligen hos oss också då A började närma sig 11 månader och vi hade två lurar på schemat än... Så vi bytte till en lur vid 11½ månad (redan, kan tyckas). Men problemen löste sig.

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!
Tack för lite svar! Nu var paniken inte så stor som det kunde verka - nackdelen med att känna sig trött och tröstlös mitt i natten... Då såg jag väl inte skogen för alla träd, men det är bättre nu. Att ringa Lua och få ur sig tankar och funderingar direkt var inte dumt alls. Plus att jag kände att jag själv var på rätt spår - även om jag inte agerade så på natten. Hur puckad får man egentligen lov att vara???

Vi skall se vad vi kan göra för att ge sonen mer "eget". Det skall gå, på något sätt. Plus ett besök på banken kanske, för att kolla förutsättningar för mer EGET, om ni förstår! :wink:

Annars har det varit snurrigt med uppvak och så, men lugnt och stilla ändå. Han har vaknat ett par gånger varje natt, men vi låter honom hållas. Han är tyst och lugn, knorrar mest och uppvaken är helt klart att jämföra med när vi själva vaknar och vänder oss och vrider oss femtioåtta tusen gånger innan vi kan somna om igen. Vi sover med öronproppar och jag har mp3-spelaren under kudden, men där har den lugnt legat hittills. Imorse vaknade han tiiiidigt, men somnade om, trots förorening i blöjan. Dagens långlur har naturligtvis stökat, men jag låter honom hållas. Helgerna blir ofta lite oroligare än vardagen, dessutom, även om man följer sina rutiner så exakt det bara går.

Visst lurar överkoncentrationen om hörnet, men jag jobbar verkligen på att hålla den där - kvar runt hörnet. Det är där den hör hemma!!! :wink:

Antonias mamma - en lur är för tidigt, helt klart. Vi har inte haft två lurar så länge och håller oss kvar där. Fast jag kortar långluren till 90 minuter (har haft ca 1 tim 45 min), för bättre balans. Eftermiddagsluren i vagn (20 min) har haltat lite med den längre luren, men verkar kunna komma på plats nu. Fast nu har han sovit väldigt korta långlurar ett par dagar, men det ordnar sig säkert i veckan. Vi har faktiskt oftare bra lurar nu, än för korta!

Anna - fördelningen av dagsaktiviteter skulle kunna vara taget från vår vardag! Vi är vansinnigt tråkigt regelbundna (i andras ögon), men har också en kille som sällan är olycklig, som skrattar mycket, som älskar att diska och trycka på knappar och som tycker att en drejskiva nog var den häftigaste sak han någonsin sett!! Han står mer och mer utan stöd för varje dag och har börjat bli rejält högljudd, även om vi inte får några ord ännu. Han tar i hand (goddag goddag), gör Hi-five, kör vagnen, älskar att leka tack-varsågod och räddar mamma från att äta för mycket kakor, genom att plocka dem av plåten och mosa dem mot golvet.

Sömnstrul eller inte, vår kille går inte av för hackor!

Kramar till er, allihop!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"