Vart tar tiden vägen...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma Tesked

Vart tar tiden vägen...

Inlägg av Mamma Tesked »

Jag vet inte ens om ni kommer ihåg mig?!?!?

Jag började jobba i december och maken tog över sonens dagliga omvårdnad. Helt plötsligt har drygt 3 månader gått!

Sonen har fyllt ett år lärt sig gå och fått 2 tänder!! :D Dessutom har vi åter skördat vinst i ägg/spermielotteriet och jag går in i vecka 15 på måndag...

Nu över till det som egentligen var på tapeten:

Sonen började på dagis för 3 veckor sedan och har haft en lugn inskolning på 3 veckor och gått sin första fulla dag idag. På måndag kör vi "skarpt" så att säga...
Det går jättebra på dagis och han både ätre bra och sover bra och leker bra med de andra barnen. Mitt dilemma är att han är så ledsen när jag går, visst jag vet att närmast alla barn gråter, men det skär ju i hjärtat och man vill verkligen göra just den biten så enkel för honom som möjligt eftersom allt annat går så lysande!

Är det bara att fortsätta göra pinan kort och gå in och lämna honom, gosa ett par minuter om han vill det och sedan bestämt gå??

Har ni något universalknep?? :wink:

Förövrigt är han verkligen den underbaraste av de underbaraste!!! Trots kinkiga dagar pga sjukdom och tänder och man bara vill spika upp honom på väggen :oops: så smälter ju hjärtat bara han ler åt en :D Och när han kommer för att ge mig en snorig puss som skapar slemmiga trådar mellan oss :wink: så är min dag fullkomlig!!!!
/Magdalena

????????????? ???????????????? ?????
F.d TeaSpoon, mamma till Totte-0402 och Ian-0510, bonus till F-9509 och J-9705

Bes?k oss g?rna p? www.hjelm.info
Bes?k g?rna Totte p? www.hjelm.info/ludvig
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Mamma Tesked :D Long time no see! Välkommen tillbaka! :D

Ja du... kämpigt att vara tvungen att lämna sin lille plutt så där. Jag har inte varit med om det än, den korta period Emil gick hos dagmamma gick jätebra. Han vinkande glatt hej då varje morgon. Det var snarare tvärt om, vissa dagar krävdes det en hel del övertalning för att få med mig grabben hem :roll:

Jag vet inte om det finns ngt universalknep mot denna ganska naturliga reaktion. Om jag vore i din sits så skulle jag ha klätt av sonen och följt med in. Kikat på lite saker och varit med ett par minuter. När jag sen hade bestämt mig för att gå skulle jag ha gjort det utan tvekan i stegen och med en glad självklar min. Vinka och säg hej då med ett stort leende på läpparna. Han vill veta att allt är OK och det talar du om för honom i handling genom att inte tveka.

Ja så här tror jag... du får säkert en massa andra bra svar.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mamma Tesked

Inlägg av Mamma Tesked »

Låter skönt.... Det är precis så jag gör :D

Vi kommer dit och så klär jag av honom, tar av mig skorna och går med in. När han börjar intressera sig för leksakerna efter ett par minuter så reser jag på mig och säger nu ska mamma gå. Då illvrålar han, får en puss på pannan och så går jag ut och tar på mig skorna medan fröken Carolina lyfter upp honom, ger honom nappen och så vinkar vi när jag öppnar dörren och går... Hela veckan kör vi stenhårt samma rutin så det kommer ju inte som en överraskning precis...

Så kommer vi fortsätta tills han visar att det är dags att ändra rutinen...

Nu känns det genast lite lättare att lämna honom... att det inte bara är jag som gör så...
/Magdalena

liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Mamma Tesked skrev:Nu känns det genast lite lättare att lämna honom... att det inte bara är jag som gör så...
Nu gör ju jag iofs inte så eftersom mina inte är på dagis... men jag tycker att du gör helt rätt. Och inte minst så tycker jag att det är bra att du gör lika varje morgon så att han får en chans att komma in i en lämningsrutin.

När Emil gick hos dagmamman försökte jag göra så här. Jag gick med in en liten stund, kikade lite på det han började med och pratade med dagmamman lite. Efter det så klädde jag på mig och skulle säga hej då... till vem då??? Emil var redan helt inne i leken, säga hej då till mamma - löjligt :? Ganska ofta fick jag verkligen gå fram till honom och tala om att nu går jag, vi syns i em :D
Kunde ibland kännas lite tufft att bli nästintill nonchad men samtidigt är det väl ett gott betyg till dagmamman... :D
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Mamma Tesked

Inlägg av Mamma Tesked »

:lol: Tänk, aldrig är det bra!!! Antingen skriker de som om någon höll på att flå dem eller så totalignoreras man... föräldrar blir nog aldrig nöjda :wink:
/Magdalena

liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

:lol: :lol:
Linda
cillamamman

Inlägg av cillamamman »

du gör helt rätt.
för att morgongråten ska gå över så nabbt som möjligt gäller att
1.Välj en lämningsrutin (Inte för lång och omständig. Den ska fungera även när du har bråttom till jobbet. Vinka i fönstret brukar vara populär avslutning)
2. Håll fast vid rutinen. Tveka ALDRIG i dörröppningen, även om det skär i dig. Ring hellre upp dagis fem minuter snare så ska du se att allt är OK.

Börjar man tveka så överför man sin oro till barnet. Jämför SHN konceptet och vargarna.

Lycka till!
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Mamma Tesked

Inlägg av Mamma Tesked »

Imorse började han redan gråta när jag klädde av honom, men så kom han upp i Carolinas famn och fick nappen och vi småpratade i ca 1 minut, så fick han en puss och jag gick... *huvva*

Men det släpper snart... både för honom och mig... jag får mina lugna 15 min i bilen till jobbet och han hittar snart på andra saker och när jag väl kommer till jobbet hinner jag inte oroa mig för honom... Jag vet ju att de ringer om det är något... och jag har fullt förtroende för dagispersonalen!

Tottes storasyster hade en av dem som Totte har idag så maken känner till dem ganska väl och det gör att man slappnar av...

Tack för allt stöd ni ger!!!!!!!!!!
/Magdalena

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"