Utan mamma i tre dygn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Camilla G

Utan mamma i tre dygn?

Inlägg av Camilla G »

Hej alla erfarna föräldrar!

jag planerade för evigheter sedan en utlandsresa med vänner tors-söndag avresa nu i november. Då, vid bokningen, kändes det som att Anton skulle vara så stor då att det inte skulle vara något problem att lämna honom hemma med pappa och storasyster. Men nu, när tidpunkten är kommen, känns det som att 7 månader är väldigt litet för att mamma (föräldraledig och huvudsaklig vårdare) med gott samvete ska kunna lämna honom hemma.

Han ammar fortfarande på morgon och kväll men tar flaskan bra. Vad tror ni andra erfarna föräldrar - är det ok att lämna honom till den som står honom näst närmast? Hur upplever en bebis i denna ålder en separation från den som är med honom mest? Det är ju så svårt att veta hur en så liten kan uppleva en sådan sak. Pappa är mycket med honom på mornar och kvällar men hela dagarna är han ju van att vara med mig.

Vad tror ni?

:?
Mamma till Signe feb 05 och Anton april 07
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag tror det går jättebra! Din son är ju kvar i hemmet, med människor han känner väl. Och det gäller bara tre dygn. Det blir nog jobbigast för mamman ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
karinpatring

Inlägg av karinpatring »

Inga som helst problem, mer än möjligtvis för dig 8). Vi har lämnat vår tjej både till mormor, moster, morbror sedan hon var 7 månader och idag (snart 1 år gammal) tjuter hon av glädje så fort någon av dessa uppenbarar sig :!: :!: :!: Att hon ska vara hos pappa och syster kommer hon förmodligen bara tycka är kul, det blir tveklöst jobbigast för dig, framför allt när du kommer hem om hon hellre är med pappa (för det har ju varit såå roligt med lite oväxling). Se bara till att pappa håller på rutinerna så går det fin fint :!:
Ha en skön resa :!:
Mamma till Linnéa 061113 och Elsa 091103
Camilla G

Inlägg av Camilla G »

Tack Sussi och Karinpatring! Ni har nog helt rätt - det kommer att vara jobbigast för mig :) :) Jag åker och pappa kommer att fixa allt galant (det kanske inte blir exakt som jag gör det men det funkar nog ändå...). Tänk man är kanske inte oumbärlig trots allt :wink:
Mamma till Signe feb 05 och Anton april 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag var iväg i Gastsjön och kurade bebisar när Sofia var så där liten. Abstinensen var besvärlig (för mig... :lol: ) men hon hade inga åsikter om detta i och med att pappa och storebror fanns kvar på kartan. :wink:

Sedan ett par dagar efter att jag kommit hem var det mycket mammigt där, om jag lämnade rummet blev det ledset :( så jag bodde i hängmattan med tjejen på magen :heart: ett tag efter hemkomsten :lol: mest för att JAG hade saknat henne så... :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"