MAGEN!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Livans mamma

MAGEN!

Inlägg av Livans mamma »

På väg hem från förskolan i fredags kräktes min tvååriga tjej i bilen. Sen fem attacker till på kvällen innan hon utmattad somnade i knät. :sleep:

Morgonen därpå var hon pigg, drack, jättetörstig, ville ha mer hela tiden. :?

På eftermiddagen bajsade hon en jättehård korv som gjorde så ont att hon stod och höll i mig och skrek, högröd i fejan :oops:
En till sen men sen var det annan konsistens, löst! Bajsade alltså tre gånger den dagen.

Sen dess har inte aptiten varit på topp alltså. Hon säger att hon vill ha och hon äter litegrann. Men inte jättemycket. Inte ens välling är särskilt attraktivt, vilket det verkligen varit tidigare...

Idag var det lite blod med i bajset. Inte mycket. Bajset var hyfsat löst.

Nu tror ju jag såklart att det är tusen och allt som är fel...
Vad tror ni :?:
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det låter som hon har haft en släng av magsjuka, Att aptiten är lite dålig efter det är vanligt. Ge skonsam mat.
Blodet i bajset är nog efter den där betongkorven. Det kan lätt bli lite sår av en sån. Det kan vara löst bajs bakom. Inget konstigt. Lite jobbigt förstås.

Hon återhämtar sig nog snart. Om magen är ur balans länge kan du ju ge lite probiotika. Goda bakterier alltså. Finns droppar eller kapsar. Eller Pro-viva och sånt.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

PS: Hon kanske behöver lite mer lösande saker i kosten så hon inte blir så hård igen. När magsjukan är borta.
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Men hade inte vi blivit smittade om det var magsjuka :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nej, man måste inte bli sjuk! jag har inte haft magsjuka sen -91, trots att ungarna har det med jämna mellanrum - och det har aldrig hänt att alla barn blivit smittade med samma magsjuka (TACK o lov :lol: )!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Gott att höra! :heart:
Då kanske jag kan lugna ner mig lite nu och inte tro det värsta... :evil:

Thankyou :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det kan vara så att man kräks och har dålig aptit om man är väldigt förstoppad. Men då borde det finnas mer än två korvar tror jag. Och ¨då borde hon inte ha blivit pigg förrän det kom ut. Så jag tror inte det är det. Antagligen magsjuka.
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Idag ville hon inte ha någon middag, bara gurka, där hon enbart äter kärnhuset :?
Gröt fick hon på kvällen, men vägrade äta.
Välling brukar hon få i sig 300 ml minst, de senaste dagarna har hon inte ens druckit 200 ml...
Hon ser lite "glåmig" ut... hon har änna svart under ögonen.

Orolig igen :cry:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det viktigaste är vätskan. Gurka är smart, mycket vätska i den. Du kan ge välling oftare om det går bra eller något annat hon gillar att dricka. Önskekost, finns det något hon gillar mycket? Men det måste ju vara någotlunda milt för magen, ingen vrålstark chili. :)

Kolla så att hon kissar. Är det mörkt gult och luktar mycket kiss är det ett tecken på att hon börjar få lite för lite vätska i kroppen. Då behövs det fyllas på några glas extra. Det är lättare att ge ofta och lite än mycket på en gång. Lättare att behålla också om man mår illa. Men hon verkar inte må illa mer?
Det kan ofta ta ett tag att bli pigg efter en magsjuka. När jag hade vinterkräksjuka fick jag upp allt i två dagar och kunde inte äta ordenligt förrän efter fyra. Gravid var jag också, inte kul. :x
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!!
Emma hade ett par rejält jobbiga magsjukor när hon var mindre. Väldigt jobbigt och hon åt inte ordentligt på en ca tio dagar.
Gurkstavar, kokt potatis med mycket smör i, vätska HELA tiden så kommer aptiten tillbaka, lovar :heart:

OM du är orolig för att det är en rejäl förstoppning tycker jag du ska ringa till sjukvårdsrådgivningen och kolla med dem om du kan ge lavemang själv :?:
Det gjorde jag på Emma vid ett par tillfällen också när hon var riktigt dålig. Inte så kul men är inte farligt på något sätt.

Lycka till,
//Tessan

p.s Det går över, men jag förstår att du upplever att det nu är jobbigt :D
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ett kanske lite långsökt tips, men kolla i munnen. Våran tjej fick dålig aptit och var väldigt kinkig i flera dagar. Feber fick hon också. En gång spydde hon rakt ut, det verkade inte ens som hon märkte det själv, hon bara fortsatte med det hon höll på med :? . Det visade sig att hon hade höstblåsor. Massa blåsor i munnen och på tungan. Man kan även få på händer och fötter, men våran tjej fick bara ett par, så vi tänkte inte på dem.

I alla fall så var det ju väldigt obekvämt med blåsor i munnen när hon skulle äta, så hon åt väldigt dåligt i en vecka. Glass gick inte ens ner mer än ett par skedar. Panodil hjälpte lite.

Förstoppningen skulle i så fall var en "bonus". Det kan man ju få ändå... :?
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"