Min ettåring vaknar på natten och gråter

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Angie
Kontakt:

Min ettåring vaknar på natten och gråter

Inlägg av Angie »

Hej! Just fixat användare här för vi behöver tips.

Vår 1 åriga son har sovit som en ängel, men har nu börjat vakna varje natt. Vi har inte använt napp förut. Vi följde "sova hela natten kuren" och OM han vaknade på natten sa vi bara ramsan igen. Men nu FUNKAR det inte! Han blir helt ifrån sig och för att jag inte ska bli galen så ger jag honom nappen. Har provat att gå in och lugna utan att ge napp, men han blir hysterisk när jag går ut. Han har vaknat VARJE natt (ibland flera gånger) i snart två veckor. Jag vet att det inte är FEL att använda napp, men snart ska han flytta till eget rum och då blir det jobbigt att springa över från vårat rum när han tappat den.

Några tips?

/Angie
Lua

Inlägg av Lua »

Varmt välkommen :!:

Jag rekommenderar er en komplett kur. Det ger er alla verktyg ni behöver för att hjälpa honom till trygg sömn, hela barndomen.

Hur ser hans mat- och sovtider ut i dagsläget?

Kram Lua. :heart:
Angie
Kontakt:

Mat och sovtider

Inlägg av Angie »

Han vaknar/väcks vid 07. Välling och ensamlek. Efter frukost med oss och fruktstund vid 10.30 sover han sin enda sovstund klockan 11.30. Då sover han (oftast) 1h-1,5h. Lunch 13.00, fruktstund vid 14.30 och middag 16.00. Välling 18.00 och läggning innan 19.00.

Vi får bestämma en dag då vi ska åter ta nattlugnet. Som jag förstått det så ska man första natten gå in så fort barnet skriker. Lugna med ramsan, puss på kinden och sedan gå ut. Om han fortsätter skrika/börjar igen ska man lugna utanför dörren. Men hur länge?! Om han gråter som besatt då?

Andra natten ska man inte gå in på en gång utan ställa sig utanför dörren och säga ramsan. Stämmer det måntro?

Vi får kanske börjar imorgon.. återkommer med rapport :)
Lua

Inlägg av Lua »

Bra, bra :!: Men läs på innan ni startar :!: Det är superviktigt att veta exakt vad man gör och varför. Börja med de här två trådarna, tycker jag:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076 Om vikten att vara ordentligt påläst!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21 Lathund för hur kurnätter och uppföljningsvecka ska se ut!

Stor kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

...och sen måste jag bara tillägga att en del barn som håller på att lära sig gå, börjar sova oroligt i den perioden. Kan det vara något sånnt på G?

Men en kurning är endå helt på sin plats :!:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "