Hur hantera "Dumma NN" och "BajskorvNN"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lillith

Hur hantera "Dumma NN" och "BajskorvNN"

Inlägg av lillith »

Hej

Vår 3,5åring är mitt i "humoristens" fas och älskar att springa runt hemma och säga "bajskorv", "prutt", "kiss" m.m. Barnafadern säger ibland att man inte bör säga så medan mor i huset :oops: :roll: ibland skarvar på med "snorkråka" och "öronvax". Far rullar med ögonen, mor + son kiknar av skratt. Så långt är allt frid och fröjd.
Sonen har dock börjat på storbarnsavdelning och det är en helt annan kultur som råder än på den beskedliga småttingavdelning han har varit på ett år. På de allra flesta sätt är det en bra stimulans för honom men en sak som han har börjat säga är "Kissmamma" och "Bajskorvsmamma". Då brukar jag säga att jag inte tycker om att bli kallad bajskorvsmamma och berättar vad jag vill kallas istället. Vid hämtningen igår började en tjej ropa "Dumma DD" och "BajskorvsDD" till min son som svarade glatt med samma mynt (ordragrant, med hennes namn istället). Jag funderar nu på hur jag ska hantera det - är det något att bry sig om eller tillhör det åldern? Jag gillar inte glåpord och känner hur jag ilsknar till å bådas barns vägnar - INGEN ska kalla min son detta :evil: men inte heller ska han kalla någon annan det.
Vad tycks? Jag ska också prata med personalen, som jag tycker är väldigt bra, för att höra vad de har för tankar och ev. strategi.
Tack!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Lillith :D
Bajskorvar har vi många här hemma... 8) Lillebror går under "smeknamnet" "det lilla äcklet" - vilket förfärar både mormor och grannar. Det är dock sagt med allra största humor och kärlek. :heart:

Jag hade lyssnat på deras ton. Är det sagt som öknamn :?: eller sagt för att skämta :?: Om det helt klart var för att skämta så hade jag låtit det vara. Det går över - jag lovar. Sägs det, även till dig hemma, för att vara otrevlig eller provokativ så är det ju en annan femma. Då krävs en annan hantering för felaktigt beteende. Dock kan man ju alltid försöka implementera trevliga ord istället, precis som du ju gör. "Kalla henne "solöga" istället så blir hon ännu gladare...prova...".

Men jag hade ändå pratat med personalen om hur de ser på det samt hanterar det.

Kram :D
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
lillith

Inlägg av lillith »

Hej igen

Personalen föreslog att vi skulle i princip bara låta det vara, så länge barnen såg ut att ha roligt. De såg det mer som ett led i språkutvecklingen, som är "explosionsartad" i den här åldern. Det hela klingar av av sig självt. I den mån man reagerade skulle det vara väldigt finkänsligt och utan överfokus för då kunde det bli en "grej" av det hela.
Så jag håller god min ett tag till, det är mycket med att vara förälder där man inte bara ska följa ryggmärgsreflexen
/Lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Ewa

Inlägg av Ewa »

det är mycket med att vara förälder där man inte bara ska följa ryggmärgsreflexen
:lol: 8) Omprogrammering av ryggmärgsreflexen vore något!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
NordicAngel

Inlägg av NordicAngel »

Hallå...

Känner att jag måste få dela med mig över hur vi har gjort här..

Min femåring fick återigen en period av "bajsprat". Vi började helt sonika med att säga "bajsaker" som "skrattet till godnattet". Vi bestämde oss för att säga typ 3 saker (måste hållas annars går det överstyr).

Vi kröp under täcket i vår säng och så började han...: "BAJSGLASÖGON!!!" Varpå jag med en sååååååååååå äcklad min rynkade på näsan och tog av mina brillor och spelade en sådan teater så att vi båda kiknade av skratt. Sedan min tur...: "BAJSTUNNA!!!" (eller nått)..

Så höll vi på ett tag tills perioden var över och intresset falnade. När han ngn enstaka gång pratade "bajs" utanför denna heliga stund så påminde vi med ett litet fniss och en blinkning.."VAR säger vi bajs saker och NÄR??" Varpå han lyckligt fnissade tillbaka och med en teater visk viskade.." På kvällen under ditt täcke!!"

Nu kanske det måste tilläggas att vi är lite tokiga och teatriska i vår familj... :roll: :lol:
"I am nurtured by the love, truth, and wisdom"
Mamma till 3 underbara. Flicka -9504 Pojke -9309 Pojke -0209
kokos

Inlägg av kokos »

Bajsharangerna har vi helt enkelt struntat i men däremot satte vi punkt för "dumma" som var på modet för 3-åringen ett tag. Jag sa helt enkelt:
- Jag säger inte dumma till dig - då säger inte du det till mig.

Och sen har jag raskt haft något otroligt roligt eller viktigt vi ska göra till hands så att det helt enkelt inte har blivit någon diskussion. Det var länge sen jag hörde "dumma". Men bajskorvarna bor kvar... :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"