social gemenskap, 5 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
annea

social gemenskap, 5 månader

Inlägg av annea »

Hej,
önskar tips på social gemenskap för 5-månaders!
Sonen verkar inte så intresserad av världen omkring, vill ofta inte leka själv mer än 10 minuter.

MAT:
han får mycket mat, kräks fortfarande ofta. Kan han bli ointresserad pga att han har ont i magen för att han ätit för mycket (vet att det inte är troligt, men han kan äta masssssor för att sedan kräkas massssssor!)

SÖMN:
Efter att han sover på mage och buffas har det gått mycket bättre med sömn. Han är dock fortfarande trött, tar inte riktigt ramsan, sover 2-3 timmar i sträck på natten (men somnar om vid buff). Gnuggar sig i ögonen efter 1,5 timmars vakentid OAVSETT dagtid hur länge han sovit innan.
Sedan de senaste dagarna har dock läggning dragit ut på tiden igen. Jag som trodde att jag fattat...

SCHEMA:
Funkar ganska bra, 12-45-2-45. Men vi hade nog tänkt "Kura" för att få honom att sova hel natt (för hans skull).

TJUT:
de senaste dagarna har han börjat tjuta, fär att han är trött? Saknar social gemenskap? Det låter som om han försöker bajsa... Kanske behövs katrinplommonpure?
Carl, 17/5 2007
annea

Inlägg av annea »

En fråga till:
händer det något speciellt vid 5 månader, förutom mer social gemenskap vill säga. Tänder har ej ännu kommit, har ej börjat krypa.
Carl, 17/5 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :!:
Att han inte leker själv, längre än 10 minuter, tycker jag låter helt normalt.
Jag har en 13 åring som ännu har svårt att leka själv längre stunder :lol:
Han är svårt sällskapssjuk :shock:
Och har alltid varit. Han ska var i händelsernas centrum, fortfarande :lol:
(men han har ju i det närmaste varit ensambarn i 13 år)
Men hur som helst, antagligen blir det mer och mer, att vilja utforska världen på egen hand när krypning tar fart :wink: .

Du kanske skulle börja backa :?: med buffandet :?: och kanske ge en solfjäder, och se gå ut med ramsa, när han sova :?:
Nöt in, bekräftelseramsan, varje gång han ska sova.

Social delaktighet, är egentligen allt som du måste göra. Allt som du behöver/måste göra kan han delta i.

:arrow: Ligga på mage på diskbänken, medans du diskar, skalar potatis, etc
under uppsikt och en hand beredd.
:arrow: Du kan laga mat på golvet, han ligger brevid på mage
:arrow: Du står vid spisen, han sitter brevid i en upppallad matstol, kanske med en morotsstav i handen.

Ett tips som verkligen insprirerar till att krypa är att lägga honom på diskbänken på mage, ta av sockarna :shock: och sätt på kranen.
Han kommer att göra gedigna försök att nå fram.

Jag vet inte om det är något speciellt som händer jusst vid 5 månader.
Jag tror att de möjligen börjar vara intresserad av att ta sig framåt i utvecklingen i den åldern.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"