"Matvägrande" 6-åring - hjälp önskas!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Agneta 41

"Matvägrande" 6-åring - hjälp önskas!

Inlägg av Agneta 41 »

Ok, matvägrande var kanske att ta i men låt oss kalla det "kräsen" istället, då.
Vår 6,5-årige pojke hade som mindre en mycket god aptit. Han åt allt som serverades med några få undantag. Som 3-åring var han till och med lite krallig och stadig men idag är han lång och faktiskt mager. (129 cm/24 kg)
Vi har som princip att inte laga extra mat eller erbjuda något annat istället för det som serveras utan det som ställs fram är det som finns.
Det sista året har han dock blivit mer och mer kräsen- han ratar numera allt kött, inkl. kyckling och all fisk utom fiskpinnar där iallafall paneringen :wink: går ner. Man kan räkna upp det han äter med glädje på ena handens fingrar- det är pannkaka, hamburgare, spaghetti och möjligen korv!
En gång i veckan äter vi pannkaka och det övriga ganska ofta men i övrigt lagar jag vanlig husmanskost. Jag har full förståelse för att alla inte tycker om lever eller korngryn eller paltbröd men ALLT utom det ovan uppräknade kan man väl inte rata!? :x
Det börjar bli skittråkigt vid matbordet. Vi har som föresats att inte börja tjata om maten, hur viktigt det är att få i sig osv. men när man ser honom sitta där och se ut som om hela världens bördor låg på hans axlar samtidigt som han petar i maten eller suckar så är det snart igång iallafall! :roll:
Idag sa pappan, i vanlig samtalston, att nu äter du upp maten annars så blir det inget lördagsgodis varpå pojken gråtande och hulkande tar några pyttetuggor av maten. :cry: Där går min gräns- jag tycker inte att man skall tvingas att äta mat- det är något som man skall göra för att man är hungrig och ännu hellre för att man är hungrig och tycker att det är gott!
Andra gånger har vi bara torrt konstaterat att "det blir inget mer/annat att äta ikväll, bara så att du vet det" Någon timme senare klagar pojken över att han är hungrig och vädjar "Snälla, jag vet att jag inte skulle säga att jag är hungrig men jag är det iallafall! :oops: Kan jag inte få ett äpple?"

Svaret blir då helt inkonsekvent: "Ja, OK då men kom ihåg det här nästa gång när du inte vill äta middag- då blir det ingenting" (Vilket det förmodligen blir ändå!) :roll:

Är det någon som har ett bra förslag på hur man ska hantera det här? :idea:
Skall man tvinga, hota, muta? Skall man låta bli att ge honom det där extra äpplet de gånger som han inte har ätit bra och istället låta honom lägga sig hungrig? Det är kanske det rätta i teorin men ack så svårt att genomföra! :?
Gammal mamma till 2 gudasända (?), ljuvliga provrörspojkar födda feb. -01 och jun. -05.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag har ingen så stor men kan ju föra lite resonemang.
Håller helt och hållet med om att man inte ska tvinga, tjata eller gnata om mat. Det blir inte bra. Att hota om något som inte har med maten att göra är inte heller relevant - det funkar inte. Och att han gråter beror troligen på att han inte ser sambandet och blir förtvivlad över att han helt plötsligt inte ska få något godis...

Men det är ingen tvekan om att hunger är den bästa kryddan. Han ska äta när maten står på bordet och duger inte det, så BLIR det inget annat. Knappt ens vatten. Han svälter inte ihjäl om han skulle få lägga sig hungrig en kväll, inte ens två kvällar... Men det lär inte dröja så värst länge innan han faktiskt äter.

Jag tror att detta handlar om trots/6-årskris. Han ifrågasätter tingens ordning och vill veta vad som gäller. Något annat gagnar honom inte alls.

En tredje sak - kanske viktigast. Se till att han är med i matlagningen och hjälper till. Det är alltid roligare att äta när man vet vad det är och stolt kan servera övriga familjen. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Agneta 41

Inlägg av Agneta 41 »

Ja, det har du nog rätt i - det här med att ta större del i matlagningen, alltså.
Han brukar ju göra några halvhjärtade försök att grädda pannkaka t.ex, men han tröttnar snabbt när det inte går så lätt som han hade tänkt sig.
Jag skall ta till mig ditt råd- det är ju inte helt rätt att han bara skall komma släntrande till matbordet med ett "Vad blir det för mat idag då?" :(
Jag kanske skall fråga honom nästa gång: "Vad skall vi LAGA för mat idag då?"

(Hamburgare, om jag får gissa!? :wink: )
Gammal mamma till 2 gudasända (?), ljuvliga provrörspojkar födda feb. -01 och jun. -05.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan!

Jag själv vet mycket lite om så stora barn, men jag vill ändå berätta något som har gjort intryck på mig. Min kloka svärmor sa till mig en gång att man måste välja sina strider. Vad är egentligen viktigt? Hon har alltid erbjudit sina barn en tallrik fil istället för maten om den inte går ner, helt enkelt för att hon ska orka ta ställning i andra, viktigare saker. Jag kan tillägga att alla hennes barn äter numera allt. För mig är det ett klokt sätt att se på saken. Det minimerar kampen vid matbordet samtidigt som hon inte ställer sig och lagar ytterligare en maträtt.

Hälsningar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Har själv en 5,5 åring härhemma som protesterar högljutt ibland när vi ska äta.
Åhhhh,inte igen suckar han.
Oj då,men vad tråkigt säger jag.Du behöver inte äta om du inte vill.
-Okey då,säger han oftast.
sen säger jag inget mera.Han får vara med och duka bordet och ta fram.Oftast så äter han upp hela poirtionen iallafall.Om inte,så gör jag ingen stor affär av det utan vi dukar av och diskar och han äter desto bättre vid nästa mål mat. :wink:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"