Er skidpärla i Sverige/Sälen??

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
nilam

Er skidpärla i Sverige/Sälen??

Inlägg av nilam »

Hej

Det blev ingen sommarsemester för oss i år så nu satsar vi på en vintersemester :D :P

Jag och mannen älskar att åka skidor och har hela tiden åkt skidor i Trysil, Norge, ett helt suveränt ställe skidmässigt, men oj vad dyrt det är :evil: , märks nu när man behöver hyra utrustning till barnen och ev skidskola.

Har tittat lite på Sälen då det är "lagom" sträcka att köra från Göteborg, men VART :?: ska man bo, vi vill gärna bo på gångavstånd till backen.
Hundfjället :?:
Lindvallen :?:
Tandådalen :?:
Kläppen :?:
Stöten :?:

Vart har ni bott? och vilket är erat favoritställe :?:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej nilam
Jag har varit mycket i sälen och även jobbat på Tandådalens världshus i min ungdom eftersom jag bor i Dalarna.Jag tycker att Stöten har bra och urmysiga backar men ligger lite långt ifrån allt.
Det som är barnvänligast är nog iallafall Lindvallen med många backar och nedfarter.Det finns resturanger och affärer i närheten.Det finns bra stugor nära backen.
Så jag röstar för Lindvallen om man är barnfamilj.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...många liftar och nedfarter skulle det naturligtvis vara #-o
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

NU BLIR JAG AVUNDSJUK :lol:

:heart: :heart: Sälen...
Jag älskar Lindvallen. Men...
Det är nära till allt ändå i Sälen egentligen vart du än bor så länge du inte väljer Hundfjället som ligger på andra sidan!

Högfjället är dit du åker om du ska festa och är singel samt barnlös :lol:
Tandådalen har enligt mig riktigt bra nedfarter men inte lika barnvänligt som Lindvallen.
Men.. Mellan Lindvallen och Tandådalen kan du ju flytta dig jättesmidigt med transportliften (även de små tar sig lätt över)
Lindvallen har mycket som är barnanpassat och ett helt "land för de små" som är superfint!

Kläppen ligger alldeles för långt bort tycker jag från allt... Hör liksom inte till Sälen tycker jag :oops:
De andra anläggningarna är ju typ ihopsatta 8)

Ja.. Det var väl det jag tycker om Sälen. Rekommenderas verkligen jättevarmt i alla fall vart ni än väljer att åka!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej hej!

Svärföräldrarna har köpt stuga på Gubbmyren vid Lindvallen och där stortrvis vi! Vi måste dock ta skotern, buss eller bil till backen men det funkar jättebra.

Lindvallen är kanon med barn! Kombinerade pulka- och barnbackar med värme- och lekstuga och utegrillar. Snögubbeland är också uppskattat! Det jag gillar mest är att en kan ta några varv i de stora backarna och svänga förbi i barnbackarna och turas om. Finns många fina stugor o lgn att hyra precis vid backarna. Försök bara att inte åka dit under skollovsveckorna, det kan ni spara tusenlapapr på! Vi ska vara där v 5-7 så hör av dig om ni åker dit då :D

När jag var yngre var vi mycket i Hundfjället o Tandådalen och där är det också kanon men det tycker jag passar bättre när barnen är några år äldre.

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
nilam

Inlägg av nilam »

Tack alla

Var själv i sälenfjället precis vid Lindvallen för 2 år sedan, det enda jag kommer ihåg är den utomordentliga afterskin :roll:

Elle: Har du något namn på de ställena som ligger närmast backen, om jag ska söka är det ju bra att veta vad de heter, fast du kanske inte är hemma nu.......

Isf är det någon annan som har namn på stugorn/lgh precis vid backarna i Lindvallen.

Tack //N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Lovis

Inlägg av Lovis »

Vi gillar Tandådalen bäst! Tycker om att alla kan ta sittliften upp och så kan alla ta den backe som passar dom bäst och så ses man ändå nere vid "torget".
Tar man olika backar i Lindvallen så hamnar ju helt åt tjotahejti.
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Elle

Inlägg av Elle »

Här är några förslag på boenden i Lindvallen som är nära backarna:

:arrow: Blå byn
:arrow: Kopparbyn
:arrow: Timmerbyn
:arrow: Vintergatan

Gå in på www.skistar.com , klicka på Sälen, Lindvallen och boende så kan du söka priser och när det finns ledigt.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sommar

Inlägg av Sommar »

Måste ju rösta för Lindvallen! Har jobbat där och det är verkligen super för barnfamiljen! Nära till allt! Och har ni barnvakt med er så rekomenderar jag att gå till Lammet & Grisen och äta en kväll =P~
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Malin :heart:
Vi har bott på SkiLodge i Lindvallen de senaste två åren. Ett mycket trevligt lägenhetshotell som ligger precis vid barnliften. Deras bar (både inomhus och utomhus) är himla trevlig. 8) Vi har valt att lägga lite extra på boendet när de små varit så små och den stora så stor. Är lättare att vara flexibel då och kunna gå upp på rummet en stund, samtidigt som vissa åker.

Fick också tips från en kompis att de byggt mycket barnvänligt i Hemsedalen den senaste tiden. Boende mitt i backarna och mycket för barn. Har dock ingen egen erfarenhet av det.

GDu har säkert varit på www.skistar.se?

Krama alla :D :heart:
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"