Middagsömnen "behövs" inte längre 2,5år?
Middagsömnen "behövs" inte längre 2,5år?
Hej
Min pojk 2,5 år vill inte sova middag längre. Har haft för ovana att gå ut och gå hans middagssömn och det har varit susen. Somnat varje gång på prick. Men sedan några veckor tillbaka orkade jag inte vandra längr. Nu ska han sova hemma och han strular, lever rövare väcker lillebror, far upp och ner i sängen. Jag blir så frustrerad. Behöver min paus på dan och jag blir en kass mamma. Arg sur och vresig och det är väl mitt fel som inte får till det. Orkar inte gå ut och gå. Han har inte spjälsäng längr då han hoppat ur och ur och jag fått hemska ryggproblem och inte kunnat lyfta in och ur säng..
Vad göra??
Min pojk 2,5 år vill inte sova middag längre. Har haft för ovana att gå ut och gå hans middagssömn och det har varit susen. Somnat varje gång på prick. Men sedan några veckor tillbaka orkade jag inte vandra längr. Nu ska han sova hemma och han strular, lever rövare väcker lillebror, far upp och ner i sängen. Jag blir så frustrerad. Behöver min paus på dan och jag blir en kass mamma. Arg sur och vresig och det är väl mitt fel som inte får till det. Orkar inte gå ut och gå. Han har inte spjälsäng längr då han hoppat ur och ur och jag fått hemska ryggproblem och inte kunnat lyfta in och ur säng..
Vad göra??
Mamma till två pojkar
Min snart 3,5-åring har vi nyligen ersatt middagssömnen med vila (a la Pea). Pea hade 1,5 timmas vila som började med 45 min saga på CD (liggandes i sängen givetvis) och med ett par böcker som sällskap. Därpå 45 min sömn (om han knoppar in). Om inte så har han fått rejäl vila, och du har erbjudit förutsättningarna. Vår är så pass stor så han har 1 tim vila med saga hela sovstunden. Han sover ibland 20, ibland 45 min. Ibland inte alls. Lite olika. Men vilan är samma längd, oavsett. Och den infördes med pompa och ståt (och attityden av självklarhet förstås
). "Nu förstår du är du så stor att du inte längre behöver SOVA middag. Från och med idag får du VILA middag. Och det går till så här, förstår du..." Berättades på morgonen. Därefter var vi på stranden hela förmiddagen. Gissa om varenda kotte på stranden fick sig berättat om hur "STOOOOOL" han var nu som skulle "VIIIIIIIIIIILA" middag numer 8)
.
Om spjälsängens varande eller inte - där bestämmer ni själva. Kan bara berätta att min stora sover fortfarande i sin, och kommer så göra till trotsen är helt över. Visst kan han ta sig över. Och gör ibland. Men då kan han också ta sig i - själv. Det behöver jag inte knäcka ryggen för (har op 2 diskbråck, så det aktar jag mig för, om man säger
). "Varsågod att klättra tillbaka!"
Jag inbillar mig att trafiken minimeras ändå, när man har kvar spjälsängen. Och tryggheten har han också då kvar, under den här lite svajiga tillvaron.
Kram Ewa
Om spjälsängens varande eller inte - där bestämmer ni själva. Kan bara berätta att min stora sover fortfarande i sin, och kommer så göra till trotsen är helt över. Visst kan han ta sig över. Och gör ibland. Men då kan han också ta sig i - själv. Det behöver jag inte knäcka ryggen för (har op 2 diskbråck, så det aktar jag mig för, om man säger
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Ja det går ju mkt bättre än förut. Vi har återinfört spjälsängen och det var succe. Mindre spring och där kan han ligga och sparka utan att springa ner på golvet tusen gånger. Nu blir det nog fortfarande två tre gånger per middagssömn som han hoppar ut. Han har somnat en gång i sängen på dagen men jag hoppas det ska blir fler. För det mesta krånglar han ganska mycket faktiskt. Men om jag inte ger mig så.............
Han måste ju inte sova bara han ligger där så jag kan återhämta mig....
Tack
Han måste ju inte sova bara han ligger där så jag kan återhämta mig....
Tack
Mamma till två pojkar
Trevligt att spjälsängen kom till pass igen
.
Lite råd vad gäller det fortsatta springet:
Min har provat det några gånger också, sen middagsvilan infördes. Och då blev det ju mer ensamlek över vilan. Vilket han naturligtvis gärna får ha och HAR, på annan tid. Men någon egentlig vila blir det ju inte, vilket kändes nödvändigt för HANS skull, ansåg jag. Och då gick vi igenom förutsättningarna IGEN. "Man ligger i SÄNGEN när man vilar, ÄNDA tills dess skivan är slut. DÅ är vilan slut - och DÅ kommer jag och hämtar dig. Förstått?"
För även om vilan är välbehövlig för dig:
Kram Ewa
Lite råd vad gäller det fortsatta springet:
Min har provat det några gånger också, sen middagsvilan infördes. Och då blev det ju mer ensamlek över vilan. Vilket han naturligtvis gärna får ha och HAR, på annan tid. Men någon egentlig vila blir det ju inte, vilket kändes nödvändigt för HANS skull, ansåg jag. Och då gick vi igenom förutsättningarna IGEN. "Man ligger i SÄNGEN när man vilar, ÄNDA tills dess skivan är slut. DÅ är vilan slut - och DÅ kommer jag och hämtar dig. Förstått?"
För även om vilan är välbehövlig för dig:
...så är den MINST lika välbehövlig för honom, för även han kan behöva återhämta sig.Han måste ju inte sova bara han ligger där så jag kan återhämta mig....
Kram Ewa
Ja han behöver verkligen sova. Han behöver inte bara återhämta sig. Det märks. Men han fortsätter att rulla runt i sängen i 1,5 h så länge som lillebror ligger där...Han står upp ligger ner, står och piper, sjunger om vartannat.
Hm inga tips om hur han somnar... Gummiklubba kanske!?
Skämt å sido är det okej att studsa runt som en illbating?
Ingela
Hm inga tips om hur han somnar... Gummiklubba kanske!?
Skämt å sido är det okej att studsa runt som en illbating?
Ingela
Mamma till två pojkar
1,5 timme kanske är i längsta laget. Ge honom 1 timme och låt honom lyssna på en saga under den tiden (finns massor som är just runt 1 tim långa), och ha med sig böcker. Väl liggandes fångas uppmärksamheten, och sen - vips - somnar han av bara farten, så mysigt som han där har det... Funkar i alla fall här 8). Väljer han sen att hoppa till sagan även efter någon vecka får man kanske överväga annan taktik, eller vad tror du
?!
Hej igen!
Ja vad har det gått ngn månad kanske, har ingen direkt koll. Man min älskling har fortfarande inte somnat i sin säng. Han far runt hojtar och tjoar. Får han med sig böcker så rivs dem sönder ibland. Vi har lagat dem tillsammans men det hjälper icke, så nu läser vi bara ihop. Därav inga böcker i sängen längre. Förutom tjockböckerna som han gillar sådär. Nu ligger han inne å låtsasfiser. Sedan ropar han på mamma och på sin lillebror som konstigt nog inte vaknar. Fattar inte att han inte tröttnar..
Men jag ger inte upp!!
Ja vad har det gått ngn månad kanske, har ingen direkt koll. Man min älskling har fortfarande inte somnat i sin säng. Han far runt hojtar och tjoar. Får han med sig böcker så rivs dem sönder ibland. Vi har lagat dem tillsammans men det hjälper icke, så nu läser vi bara ihop. Därav inga böcker i sängen längre. Förutom tjockböckerna som han gillar sådär. Nu ligger han inne å låtsasfiser. Sedan ropar han på mamma och på sin lillebror som konstigt nog inte vaknar. Fattar inte att han inte tröttnar..
Men jag ger inte upp!!
Mamma till två pojkar
Jag måste lägga till att detta är väldigt tålamodsprövande, finns där inget annat han kan göra. Han verkar ju verkligen inte vilja vila, men det vill jag.
Om det finns ngt annat briljant han kan göra i sin säng som är okej som han kanske kan somna till. Tips på bra ljudböcker kanske...
Om det finns ngt annat briljant han kan göra i sin säng som är okej som han kanske kan somna till. Tips på bra ljudböcker kanske...
Mamma till två pojkar
Hej Ingela!
Ja, det låter verkligen som han fastnat i ett trist mönster. Och rejält med trotsbeteende också, låter det som. Nu är det verkligen ingen lag på att man ska sova, men förutsättningarna kan man ju servera - om man tror och tycker att han behöver sin vila.
Ljudböcker här hemma är allt som går att få tag i på Biblitoket ungefär - Mamma Mu, Alfons, Madicken, Karlson på taket, Teskedsgumman m.m. Här hemma är sonens favoriter Bullerbyn och Saltkråkan. Han väljer samma skivor mest varje dag.
Annars har ju Päivi alldeles nyligen skippat middagsluren helt och heller inte infört egen vila utan låter sonen vila till en film i soffan. Finns en tråd kring det här någonstans, om du letar.
Det är ju meningen att det ska funka för er alla.
Kram Ewa
Ja, det låter verkligen som han fastnat i ett trist mönster. Och rejält med trotsbeteende också, låter det som. Nu är det verkligen ingen lag på att man ska sova, men förutsättningarna kan man ju servera - om man tror och tycker att han behöver sin vila.
Ljudböcker här hemma är allt som går att få tag i på Biblitoket ungefär - Mamma Mu, Alfons, Madicken, Karlson på taket, Teskedsgumman m.m. Här hemma är sonens favoriter Bullerbyn och Saltkråkan. Han väljer samma skivor mest varje dag.
Annars har ju Päivi alldeles nyligen skippat middagsluren helt och heller inte infört egen vila utan låter sonen vila till en film i soffan. Finns en tråd kring det här någonstans, om du letar.
Det är ju meningen att det ska funka för er alla.
Kram Ewa