UTE-kalas

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Evrok

UTE-kalas

Inlägg av Evrok »

Min lilla stora son fyller 6 år snart :heart: , och han ska såklart (?) ha kalas för ca 10 barn. Hurtiga Mamman har bestämt att de små liven ska vara UTE eftersom jag inte ser oss ha 10 st 6-åringar inne i vårt ganska lilla hus i två timmar.

VAD kan man göra ute på ett kalas. Sonen har redan bestämt kull, men det kan man ju inte hålla på med i två timmar..... Korv med bröd ska det bli och avslutning inne med glass och lite fiskdamm eller så.

Vi har STOR tomt (naturtomt heter det visst när man inte riktigt orkar röja allt) och det finns MYCKET spännande, men jag skulle behöva lite konkreta förslag på bra grejor att göra för 6-åringar!

Hoppas på mänga påhittiga!! :D :D
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Så kul det låter med utekalas!

En tanke jag får omedelbart: skippa fiskdammen (om sonen går med på det :wink: ) och kör skattjakt i stället! Då kan du antingen gömma godispåsar lite överallt på tomten eller lägga allt samlat och låta barnen leta med hjälp av ledtrådar. Kan de läsa? Annars kan du ju rita!

Vi hade kalas med dagis förra sommaren i vår trädgård och körde då med femkamp som var jätteuppskattat även bland de små barnen. Man kan exempelvis
- kasta ärtpåsar på tomburkar
- pricka rätt med bollar i hinkar
- se vem som kan bygga högst med valfritt material
- se vem som kan stå längst på ett ben, etc etc

Sedan tror jag också att du inte behöver förbereda sådär jättemycket! Min erfarenhet är att de där två timmarna man har barnkalas ofta är väldigt intensiva men ofta går väldigt snabbt, särskilt om man äter någonstans i mitten. De kommer antagligen bara att vilja rusa runt och leka, oorganiserat :wink: , ändå!

Ha så kul!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag bor nära skog och naturreservat. Här finns en stig med små härliga typ broar och så. På den stigen brukar många ha en lite läskig promenad ungefär som "halloween" med kanske ett spöke, häxa, trolll osv... Och sen hänger de saker i träden och det kan bli riktigt busigt ibland.

(det blir liksom som en riktig "trollskog")

Vet inte om detta blev förståeligt... :roll: :?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Utekalas gillar vi! :wink: :lol: (för både stora och små..)

Däremot brukar vi inte planera så mycket, barna löser det själva så bra så.. 8) Sist hade storkillen utekalas:

:idea: Välkomnas till lunch med korvgrillning
(kaffetår på stående fot för avlämnande föräldrar)

När korvarna slukats och paketen öppnats (mkt roligt ute i snön :lol: ) hade vi pulkarace 8) :lol: och snöbus som det behagade var och en..

När kinderna blossar, magarna kurrar och fingrarna fryser återvänder vi till grillen... värmer bullar på glöden och magarna med varm choklad...

/Fjällmor
Evrok

Inlägg av Evrok »

Tackar hjärtligt :heart: för alla tips. Jag vet att det kommer bli ett superkalas. Nu har vi till och med nyfällda träd på tomten, samt en HÖG med löv och inställningen är på topp!

:D :D
Evrok

Inlägg av Evrok »

MYCKET trevligt kalas har vi haft :D

De var ute i två timmar. Ingen frågade en endaste gång om att få gå in :!:

Vi körde hinderbana, korv, mer hinderbana, rita svansen på grisen, fri led, glass, fri lek, skattjakt efter godis med karta och sen hemgång.

Jag vill tacka för alla braiga tips, och tänkte dela med mig lite om fler tänker samma tanke om att ha utekalas....

Vi hade kalas mellan 14 och 16. Vi bor i Mälardalen och det var lite mörkt sista kvarten... :wink: Hinderbanan bestod av balansgång på stockar, hopp på "hoppboll", klättring på gungställning, hammarslag på zinkbaljor, bollar i hinkar, kratta löv och hoppa i högen och slutligen baka sandkaka :D Några körde fullt ös och var klara med ett varv efter några minuter. Andra tog god tid på sig.

Vi kokade korv inne, men åt ute. Glass var mycket populärt trots kylan... Ingen frös förutom kvarstannande föräldrar :( som var lite dåligt klädda, men de värmdes med kaffe och lite muffins. Barnen sprang med uppknäppta jackor efter ett tag. De var så varma sa de... Vi försökte knäppa igen, men det var svårt....

Något som var mycket bra var att två småsyskon som var med verkligen kunde vara med :!: :D De blev inte utestängda från något rum eller så. Det fanns ju heller inga prylar att stöka med, så de små var, i alla högsta grad, MED :!: :!:

Ska tilläggas att sonen var SUPERNÖJD :!: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"