trotsålder?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
anna77

trotsålder?

Inlägg av anna77 »

När räknas trotsåldern komma för flickor? Min är två och visar tecken på förtrots, men som blir svårare o svårare att avleda. Hur gör man i sann BB-anda i följande situation : hälsar på hos en äldre dam och jag säger att vi ska ta av oss skorna. Hon blååååvägrar och jag säger att då får hon stanna i hallen eftersom man tar av sig skorna hos folk. Inte populärt. HOn väääägrar. Jag tänker inte bry mig utan umgås med henne i hallen. Problemet är att vissa i sällskapet har skorna på = ger signaler att det är ok. Och äldre damen vi hälsar på säger att det är ok med skor då hon förmodligen tycker det är jobbigare att höra min dotters skrik varje gång jag försöker lirka av skorna: jag känner mig inkonsekvent så det visslar men låter henne gå in med stövlar då den äldre damen vill träffa henne o hon säger att det är ok... Bara som exempel, hur kan man handskas bättre i en sådan situation?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Hugo är 2,5, så jag berättar hur jag skulle göra, så får du fundera om det kan vara nåt. :wink:

Jag skulle tala om för honom varför jag vill att han skall ta av sig skorna: jag är medveten om ordspöket, men ibland gör inte barnen som vi vill helt enkelt för att de inte förstår varför vi vill som vi vill. :roll:

Sedan, om barnet ändå väljer att inte samarbeta skulle jag följa upp med en logisk konsekvens som jag vet att jag kan fullfölja!

Exempel:

Det är ett problem för mig att du inte tar av dig skorna. Jag känner mig ledsen och irriterad eftersom jag inte vill att du går in med smutsiga skor hos andra. Jag vill att du antingen tar av dig skorna eller också får vi åka hem igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu skickade min dator iväg meddelandet :shock: innan jag var färdig :? så det blir ett svar till:

jag ser det så här: barnet blir förvirrat av att DU säger att skor på är inte okej, medan damen ni är på visit hos säger att det är okej. Därför ser jag det bättre att åka hem från besöket några gånger så att barnet INTE behöver få några dubbla signaler.

Själv har jag haft trubbel med att min son slår sin lillasyster när vi besöker öppna förskolan (nåja, inte bara då, men...). Då har jag just gett honom ett sådant budskap som här ovan med skorna fast för min del låter det så här:

det är ett problem för mig att du slår din syster. Jag känner mig ledsen och arg eftersom i vår familj är vi snälla mot varandra. Jag vill att du antingen låter bli att slå din syster eller också åker vi hem.

Första gången hann vi vara på plats i en halvtimma. Sedan fick jag packa ihop våra grejer, och trots massiva protester från en gosse som inte alls ville åka hem, så meddelade jag lugnt att vi tyvärr inte kan vara här eftersom han slår sin syster. Det var en timme kvar av hennes vakenpass. Han slog inte henne en enda gång mer. :o

Igår (vi åker dit på måndagar) var vi där igen, och nu kunde vi vara på plats en hel timme efter att han hade fått sin "påminnelse" i form av det budskapet som du har här ovan. :wink: Sedan var det bara att fullfölja, igen... :roll:

Förstår du? Häng dig inte på om det är trots eller förtrots, tycker jag, utan utgå ifrån att barnet ställer dig en fråga och du skall svara på den! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"