gallskrik från 2-åring-drömmar?
gallskrik från 2-åring-drömmar?
hej!
lillan är två nu. Ingen trots ännu och alltid en solstråle! stortrivs hos dagmamman och är inte det minsta trött när vi hämtar henne på dagarna. sover bra där 1,5 timme mellan 12.15-13.45. vi har natt mellan 19.00-07.00.
hon har nu de senaste veckorna! vaknat- gallskrikit runt kl 22 samt på morgonen kl 6. hon vaknar? i ett illvrål och somnar om efter en stund om vi låter henne vara. ramsan funkar, kanske? hon blir inte tyst direkt utan det klingar av vart efter. drömmer hon? på morgonen går vi aldrig upp men hon kan ibland ligga och gny/vara ledsen ropa på mamma och pappa i upp till en halvtimme då. på kvällen är det just ett gallskrik och om/när vi går in så sitter hon ofta upp i sängen. eller står. sovandes? lägger henne till rätta och hon nöjer sig med det och sover sen vidare utan ett knyst till kl 6- nästan på pricken! käns lite otäckt när hon skriker så där rakt ut. man tror varje gång att hon är sjuk eller nått.
vad händer? några tips?
/lilla mia
lillan är två nu. Ingen trots ännu och alltid en solstråle! stortrivs hos dagmamman och är inte det minsta trött när vi hämtar henne på dagarna. sover bra där 1,5 timme mellan 12.15-13.45. vi har natt mellan 19.00-07.00.
hon har nu de senaste veckorna! vaknat- gallskrikit runt kl 22 samt på morgonen kl 6. hon vaknar? i ett illvrål och somnar om efter en stund om vi låter henne vara. ramsan funkar, kanske? hon blir inte tyst direkt utan det klingar av vart efter. drömmer hon? på morgonen går vi aldrig upp men hon kan ibland ligga och gny/vara ledsen ropa på mamma och pappa i upp till en halvtimme då. på kvällen är det just ett gallskrik och om/när vi går in så sitter hon ofta upp i sängen. eller står. sovandes? lägger henne till rätta och hon nöjer sig med det och sover sen vidare utan ett knyst till kl 6- nästan på pricken! käns lite otäckt när hon skriker så där rakt ut. man tror varje gång att hon är sjuk eller nått.
vad händer? några tips?
/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Hej lilla mia!
Ja det är aldrig roligt när de skriker rakt ut i sömnen, man kan ju få hjärtslag av mindre
Och inte är det heller lätt att veta vad som pågår i lilla hjärnan. Är hon ledsen? Rädd? Jag skulle tro att det är drömmar. Och jag skulle nog genast agera i stil med det ni redan gör. Har ni provat att bara ramsa och inte gå in kring 22-snåret? Vad händer då? Om nu tillrättaläggandet fungerar så där bra på kvällen, har ni prövat samma procedur på morgonen? Eller pangramsar ni? Eftersom hennes uppvak ter sig lika skulle jag agera likadant vid dem båda.
På återhörande
Ja det är aldrig roligt när de skriker rakt ut i sömnen, man kan ju få hjärtslag av mindre
På återhörande
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
hej!
tack för snabbt svar!
på kvällen har vi nog inte testat ramsan om jag tänker efter. antingen ignorerar vi henne eller så går vi in och lägger tillrätta.
på morgonen ramsar vi om hon inte tystnar efter en stund... kanske skulle va bättre med pangramsa där direkt?! vi väntar liksom ut henne. eftersom hon oftast lugnar sig själv och somnar om men ibland kan det alltså hålla på längre. gnäll till och från ända till vi ska upp. och då börjar hon oftast ropa på oss som hon vill upp... ev skulle vi kanske gå upp och lägga henne till rätta även då- men man vill ju inte vänja henne vid det... känns som hon är vaken då när hon håller på så länge...
kram!
tack för snabbt svar!
på kvällen har vi nog inte testat ramsan om jag tänker efter. antingen ignorerar vi henne eller så går vi in och lägger tillrätta.
på morgonen ramsar vi om hon inte tystnar efter en stund... kanske skulle va bättre med pangramsa där direkt?! vi väntar liksom ut henne. eftersom hon oftast lugnar sig själv och somnar om men ibland kan det alltså hålla på längre. gnäll till och från ända till vi ska upp. och då börjar hon oftast ropa på oss som hon vill upp... ev skulle vi kanske gå upp och lägga henne till rätta även då- men man vill ju inte vänja henne vid det... känns som hon är vaken då när hon håller på så länge...
kram!
Vad spännande! Vi har nämligen samma mönster här hemma för tillfället. Inte varje natt men när det inträffar så brukar det vara två eller tre nätter i följd. Emil skriker ihärdigt ända inifrån hjärteroten runt tio elva på kvällen. Det låter som om han sitter fast riktigt illa. Ramsar vi då blir det absolut ingen effekt, han hör inte. Någon av oss ömma föräldrar går in och väcker honom, ja för han sover faktiskt fast han skriker som en stucken gris. Sen säger vi att han ska sova, stoppar om precis som vid vanliga nattningen, drar upp speldosan och ramsar oss ut. Då brukar han somna om. Ifall vi bara går in och solfjädrar så lugnar han sig genast men efter en stund när vi lämnat rummet är han i full gång igen.
Jag är helt övertygad om att han drömmer något, vad vet jag naturligvis inte men jobbigt verkar det vara.
Sen kan det komma en omgång till mellan fem och sex på morgonen då han gnäller, tjuter högt, lugnar sig, snyftar nån gång, somnar, tjuter högt, gnäller, somnar. Ja så där kan det hålla på en stund, har inte klockat men det känns länge när man själv är dödstrött. Det effektivaste är att låta honom hållas så länge han lugnar ner sig själv mellan skriken som inte är ledsna utan mer jätteirriterade och arga. Han är inte vaken så om vi ramsar så väcker vi honom och då blir han riktigt arg.
För övrigt äter han som en mindre häst, jobbar hårt både hemma och i stallet, leker och mår bra. Han njuter av livet och vi njuter av honom.
Kram Susan
Jag är helt övertygad om att han drömmer något, vad vet jag naturligvis inte men jobbigt verkar det vara.
Sen kan det komma en omgång till mellan fem och sex på morgonen då han gnäller, tjuter högt, lugnar sig, snyftar nån gång, somnar, tjuter högt, gnäller, somnar. Ja så där kan det hålla på en stund, har inte klockat men det känns länge när man själv är dödstrött. Det effektivaste är att låta honom hållas så länge han lugnar ner sig själv mellan skriken som inte är ledsna utan mer jätteirriterade och arga. Han är inte vaken så om vi ramsar så väcker vi honom och då blir han riktigt arg.
För övrigt äter han som en mindre häst, jobbar hårt både hemma och i stallet, leker och mår bra. Han njuter av livet och vi njuter av honom.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
hej susanneD!
nästan jämngamla våra små! och så på pricken lika i sömnmönstret för tillfället!
du har beskrivit så precis hur det är även hemma hos oss!
har varit lite bättre senaste två nätterna faktist, tillfällighet? ja, det visar sig. men det är alltid skönt att få skriva av sig och höra andras erfarenheter och kloka tankar.
och dem är ju så fantastiska våra små! vad dem lär sig, hela tiden!
lycka till med nästa bebis! prickar du som beräknat kommer han/hon på min dotters 2-årsdag!
kramar!
nästan jämngamla våra små! och så på pricken lika i sömnmönstret för tillfället!
du har beskrivit så precis hur det är även hemma hos oss!
och dem är ju så fantastiska våra små! vad dem lär sig, hela tiden!
lycka till med nästa bebis! prickar du som beräknat kommer han/hon på min dotters 2-årsdag!
kramar!
Hehe jojo det är ett bekant fenomen: när man får tummen ur och skriver hit till forumet så försvinner problemet...lilla mia skrev: har varit lite bättre senaste två nätterna faktist, tillfällighet?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
SusanD skrev:Någon av oss ömma föräldrar går in och väcker honom, ja för han sover faktiskt fast han skriker som en stucken gris. Sen säger vi att han ska sova, stoppar om precis som vid vanliga nattningen, drar upp speldosan och ramsar oss ut. Då brukar han somna om. Ifall vi bara går in och solfjädrar så lugnar han sig genast men efter en stund när vi lämnat rummet är han i full gång igen.
Barnet ska inte väckas. Sömngångare väcker man för att de ska vara medvetna om att de är uppe och springer och ska gå och lägga sig igen, i stället för att ränna ut på stan och bli överkörda, typ
En liten plötsligt vilt skrikande mardrömmare ska lugnas utan ord, direkt och länge nog, med en tung, statisk solfjäder som lämnar ingenting i övrigt att önska, om man säger. Solfjädern ska ges tid att landa, tills drömmen dragit förbi, och det ska få ta den tid det tar. Man kan stryka barnet över huvudet lugnande också, akut i början, men man ska godhetsfullt hålla truten
Inte läge här för ramsa alls, alltså. Och budskapet är, oförtrutet: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Det som i synnerhet inte händer, är att vargen kommer. Så bekräfta inte faran
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mm, så kan det nog vara Anna om allt vore optimalt men vi har verkligen hållt solfjädern nästan intill soluppgången men inte hjälper det inte.
Eftersom detta inträffar så sällan har vi valt att väcka istället och se till att han fortsätter sova gott.
Känns inte som om vi ifrågasätter den goda sömnen utan bara försöker få in sonen på det spåret igen när han spårat ut.
För egen del kan jag överhuvudtaget inte solfjädra längre. Magen är helt enkelt ivägen så jag når inte ner till självaste lilla sonen i sängen.
Så för min del är det inget alternativ just i denna stunden.
Mardrömmar och drömmar kommer och går, det händer långt ifrån varje natt och känns inte för någon av oss inblandade som ett stort problem.
Kram Susan
Eftersom detta inträffar så sällan har vi valt att väcka istället och se till att han fortsätter sova gott.
Känns inte som om vi ifrågasätter den goda sömnen utan bara försöker få in sonen på det spåret igen när han spårat ut.
För egen del kan jag överhuvudtaget inte solfjädra längre. Magen är helt enkelt ivägen så jag når inte ner till självaste lilla sonen i sängen.
Mardrömmar och drömmar kommer och går, det händer långt ifrån varje natt och känns inte för någon av oss inblandade som ett stort problem.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
annawahlgren
Tycker bara envist att en tvååring som väcks på natten oavsett skäl störs, cirklarna rubbas och oron tar fäste. Men en gång är ju ingen gång
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kära Anna om det är någon som ska knäppa mig på näsan så är det just du eftersom du alltid gör det med så mycket kärlek.
Pappan kan däremot solfjäldra Emil så han somnade om efter någon slags mardröm men nu är det ju så att detta händer så sällan därför oroar jag mig inte över saken. Oro föder problem och jag är för lat för att ha en massa problem hängades över mina axlar.
Kram Susan
Pappan kan däremot solfjäldra Emil så han somnade om efter någon slags mardröm men nu är det ju så att detta händer så sällan därför oroar jag mig inte över saken. Oro föder problem och jag är för lat för att ha en massa problem hängades över mina axlar.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
annawahlgren