Jag har tänkt på detta som man säger att små barn under tre år inte kan leka ihop. Det förvånar mig lite för jag ser hur oerhört viktiga min dotters två bästa kompisar är för henne.
Nadja är 14 månader.Hon kan inte så många ord men deras namn har hon kunnat säga länge,hon "pratar" om dom och lyser upp som en sol när de träffas. Hon följer efter sin snart tvååriga bästis Tove och de springer i ringar efter varann,tittar på samma grejer, kastar sej i soffan tillsammans och rullar runt. De till och med skrattar åt varandras humor,som t.ex. när de äter lunch ihop och den ena kastar skeden på golvet!
Vi bor nära varann och hälsar ofta på varandra. Idag hämtade Nadja mina skor, släppte dom framför mina fötter, gick fram till ytterdörren och bultade på den och sa Tove,Tove! Hur tydlig kan man vara när man knappt kan prata?
De är helt klart vänner och även om de förstås inte direkt leker rollekar så har de enormt utbyte av varann. Och andra barn är och har länge varit oerhört intressanta för Nadja.
Vad säger forumet?
Leka ihop under tre års ålder
-
viola theresa
Leka ihop under tre års ålder
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
-
Gäst
Endel barn är tidigare än andra. Speciellt tjejer.
Vi har ett gäng större barn på Moas småbarnsavdelning (de fyller 3 i år). De har lekt rolllekar i snart ett halvår. Först så kollar bestämmer de reglerna för leken och vad de skall leka sedan delar de ut rollerna. Vi blev så paffa när vi fick reda på det på kvartsamtalet. Trodde inte sådan började förrän mycket senare men nejdå.
/Gun
Vi har ett gäng större barn på Moas småbarnsavdelning (de fyller 3 i år). De har lekt rolllekar i snart ett halvår. Först så kollar bestämmer de reglerna för leken och vad de skall leka sedan delar de ut rollerna. Vi blev så paffa när vi fick reda på det på kvartsamtalet. Trodde inte sådan började förrän mycket senare men nejdå.
/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft
.
Minns hur Axel deltog i rollekar tidigt, tidigt... Han fattade galoppen när de stora tjejerna lekte i dockvrån på dagis och accepterade rolltilldelningen som hund eller katt eller bäbis.
Dagispersonalen häpnade. Han förstörde aldrig deras lekar. Tjejerna kom in på småbarnsavdelningen och lånade honom när de behövde en liten katt... Däremot kunde han ju inte ta egna initiativ till rollekar tillsammans med jämnåriga förrän bra mycket senare.
Den där tidiga leken med två små är för härlig! Minns hur Axel som var en tidig ålare/krypare lekte tittut med sin kompis som satt stilla på sin filt. Axel kröp runt mellan två dörrar in till rummet där kompisen satt och busade. De skrattade så de kiknade båda två.
Gustav observerar jag nog inte på samma sätt inser jag. Han leker ju hela dagarna med storebror och jag funderar inte så mycket över hur tidig eller sen han är med saker och ting!
Den där tidiga leken med två små är för härlig! Minns hur Axel som var en tidig ålare/krypare lekte tittut med sin kompis som satt stilla på sin filt. Axel kröp runt mellan två dörrar in till rummet där kompisen satt och busade. De skrattade så de kiknade båda två.
Gustav observerar jag nog inte på samma sätt inser jag. Han leker ju hela dagarna med storebror och jag funderar inte så mycket över hur tidig eller sen han är med saker och ting!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03