Viktigt om mat!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Fjällfolket

Viktigt om mat!

Inlägg av Fjällfolket »

Visst har ni koll....? :wink:

http://www.expressen.se/halsa/1.862250/giftet-i-din-mat

och äntligen uppmärksammas det!

/Fjällmor
Lovis

Inlägg av Lovis »

:| Usch ja..stenkoll....sån koll att jag blir trött ibland. Det är jobbigt att bära på viss kunskap. Jag slukar allt om miljögifter, transfetter, glutamat, E-tillsatser m.m.
I senaste nyhetsbrevet som jag fick från Gunnar Lindgren skriver han om kadmium som finns i speciellt höga doser i mjölbaserad barnmat (gröt, välling m.m.). Barns tarmgenomsläpplighet är också mycket större så de påverkas därför ännu mer. Jag måste ta reda på om risken minskar med ekologisk gröt/välling och om man också tillverkar den själv. Någon som vet? Jag ska maila honom och fråga annars.
För den som är intresserad rekommenderar jag skarpt hans hemsida:
www.gunnarlindgren.com
Läs framför allt om fetterna!!

Kravmärkta kramar :D :!:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Lovis skrev:Jag måste ta reda på om risken minskar med ekologisk gröt/välling och om man också tillverkar den själv
Tyvärr är det inte så enkelt :( . Kadmiumförekomsten i mat beror på flera olika saker. Du kan få i dig kadmium från bröd, rotfrukter, kött, mjölk, kaffe mm. Fördelen med ekologisk djurhållning kan vara att man anväder mindre kraftfoder som kan innehålla kadmium. Nackdelen kan vara att djuren i och med att de är ute kan få i sig kadmium från jord och bete. Dessutom kan både konstgödsel och stallgödsel innehålla kadmium så där kan både konventionell djurhållning/odling som ekologisk utsättas för risk.

Absolut största risken för kadmium utsätter sig rökare. Jag läste nånstans att de hade 4 ggr så höga kadmiumhalter i blodet än icke-rökare. Kvinnor med blodbrist hade också högre halter eftersom järnbrist gör det lättare att ta upp kadmium. Så det är jätteviktigt att ha bra blodvärde!

Glutamat - finns det buljong utan det?
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo jag har läst och blev glad att det uppmärksammas.

Tack Lovis för länken till Gunnar. Jag är ju helt klart inne på hans linje eftersom jag äter LCHF.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lovis

Inlägg av Lovis »

Tack för ditt svar EbbaB!
Buljong utan glutamat finns i hälsokostbutiken. Coop har också fått in en (den innehåller iofs jästextrakt vilket inte hälsokostens gör).

Jag har fått svar från Gunnar Lindgren ang. kadmium:

[i]Det är främst slammet där det sprids som bidrar med kadmium. Sedan i ordning: luftnedfall, konstgödsel och kalk. Vi vet inget om skillnaden mellan krav- och vanlig barnmat. Nya analyser saknas. Det är inte säkert att finns någon betydande skillnad.

/malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här kommer en till:

http://www.aftonbladet.se/matvin/karina ... e928236.ab

Hoppas det går att få bort - jag VILL inte att mina barn får i sig detta :evil:

/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

I Storbritannien plockade M&S och ASDA (två jättestora matvarukedjor) bort tusentals varor från hyllorna när det larmet kom där. Vi får väl ligga på våra i det närmaste monopolkedjor här hemma för att få till samma sak.

Själv tänker jag skicka frågan:
"När tänker ni ta bort glutamat från era produkter?" till de fåtal producenter som vi använder här hemma. KANSKE kan det ge något lite i alla fall.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
lillys

Inlägg av lillys »

Det bästa är väl helt enkelt att skippa alla hel och halvfabrikat, tom välling och barngröt (hur nyttigt är det egentligen att dricka mjöl?) och att alltid köpa ekologiskt. Rent kött och fisk, ekologiska feta mjölkprodukter (Gammaldagsmjölk är att föredra) och färsk ekologisk frukt och grönt.
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"