3år vaknar kl 5.00, ska bajsa

Skriv svar
beccisen

3år vaknar kl 5.00, ska bajsa

Inlägg av beccisen »

Hej

Jag har ett problem sedan en månad tillbaka. Efter min dotter var på utlandssemester med sin mormor så vaknar hon varje morgon mellan kl 5.00 - 6.00 och måste bajsa. Hon är blöjfri på dagen men har blöja för natten som hon bara kissar i.

Hon behöver verkligen gå på toa och hon har även varit lös i magen sedan hon var på semestern.

Hur ska jag kunna bryta detta mönster??? Vanlig godmorgontid är kl 6,30 så detta blir ju helt fel eftersom hon inte somnar om efter hon varit på toa heller.

Idag vaknade hon kl 5.10 för att gå på toa och var så klart trött i perioder under dagen.

Jag har försökt att få henne att gå på toa innan hon ska gå och lägga sig för natten, men det är ju inget man kan "tvinga" fram precis :)

Det lär ju inte bli bättre om ett par veckor då sommartid slutar också, då kommer hon ju vakna kl 4.00 om inget löser sig.

Jag trodde bara det var en fix idé efter semestern och att hon var lite dålig i magen, men nu har det ju pågått i en månad.

Hur ska jag kunna lösa detta och bryta mönstret???

Please... några förslag :?:

mvh Beccisen
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!
Här är en tråd med liknande problem, tror knappast den ger dig något riktigt svar men det är alltid bra att höra om andra ändå...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13549

Jag skulle försöka med blåbär. Massa blåbär som stabiliserar upp magen. Och gärna fil eller yogurt med levande kultur. Annars kan man köpa Bifidus-bakterier från hälsoaffärer.

Måste rusa nu hör av dig igen så skriver jag mer!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
annifrid

Inlägg av annifrid »

Har ni spjälsängen kvar? Annars kan en potta i sovrummet kanske lösa problemet? Så kan liten själv uträtta sina behov.
Mammor till tjejerna f?dda -05 och -06
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej

Sagalinda: Jo länken var ju liknande och jag har läst den tråden själv innan med, men det är ju alltid lite krångligare när det handlar om nr 2. Jag ska däremot ge henne mer goda bakterier och köpa blåbärspuré för det har jag faktiskt inte ens tänkt på för magen :) :shock: Men det viktigaste är ju först och främst att få stopp på den dåliga magen.

Annifrid: Spjälsängen tog vi bort bara för ett par veckor sedan och nu har hon en slags sängkoja, med hela väggar och ett hål hon kryper in i sängen i (vilken svenska :shock: ) Problemet är ju att hon inte kan torka sig själv efter nr två och att hon inte somnar om igen så jag skulle ju vilja att hon inte vaknade alls..... förrän kl 6.30 alltså.

Hon går på toan själv efter att ha gapat på mig och jag hojtar tillbaka att hon ska gå å bajsa. Då går hon in på toan själv, sätter sig och gör vad hon ska sen ropar hon när hon är klar. Jag torkar och vi går tillbaka till hennes rum och hon får lägga sig igen. Hon somnar aldrig om utan aningen ligger hon vaken och pratar för sig själv eller (allra oftast) ligger hon hojtar på mig och att hon vill upp och äta välling.

Hur ska vi lösa detta?????

nvh Beccisen
Coola-killen -08
annifrid

Inlägg av annifrid »

Jag förstår... besvärligt. Vilken tid äter ni middag? SKulle ett tidigareläggande med mer tid att springa omkring (kanske ute en sväng) kunna skynda på förloppet så att hon går på toaletten innan hon lägger sig? Annars tycker jag att blåbär låter som en strålande idé, blåbär och bananer.

Lycka till!
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej

Vi äter middag vid 16.30 och tidigare än det är inte möjligt, för då får vi inte göra annat än laga mat hela dagarna :)

Bananer och blåbär ska inhandlas imorgon och bläbärssoppa är färdig för frukosten :)
Coola-killen -08
annifrid

Inlägg av annifrid »

Lycka till! :lol: Även vitt bröd typ baguette bör funka!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"