Hur kurar man en nattvandrande 3-åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
phoenix_mamma

Hur kurar man en nattvandrande 3-åring?

Inlägg av phoenix_mamma »

Hej på er!

Jag hoppas det här inte blir för rörigt... vi behöver lite (mycket) hjälp och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag börjar med lite bakgrund så kanske någon känner sig manad att komma med några råd :!:

Vår son är snart 3 år och har aldrig sovit riktigt bra. Han har "periodat" och sovit bra i några omgångar (bland annat efter en kur i 6-månadersåldern), men återgår sedan alltid till sin rutin av att vakna minst 2 ggr per natt. Han klättrade ur spjälsängen redan vid 11-månaders ålder och sov sedan i "sovsäck" i spjälsängen ett tag eftersom jag var livrädd att han skulle ramla ur under sina nattliga utflykter. Men sedan lärde han sig snabbt att klättra ur även med sovsäck på vilket resulterade i några fall... Så bort med spjälsängen och in med en vanlig säng som han för övrigt är mycket stolt över.

Han sover i eget rum och somnar "själv" på kvällen, ibland efter lite övertalning, alltid mellan 19.30-20.00. Han sover med tutte och ett mjukisdjur. Ibland stiger han upp efter någon minut och då för vi honom tillbaka till sängen bestämt, och ibland försöker han smuggla in leksaker i sängen men efter lite skrik från hans sida och övertalning från vår sida brukar han ge sig och somna "lugnt". Han är pottränad på dagtid men kissar fortfarande en hel del på natten vilket jag under årens lopp fått för mig stör hans nattsömn eftersom han ofta verkar vakna just när han kissat.

Så det går hyfsat bra vid läggning och alla rutiner innan läggdags med bad och läsa bok. Problemen börjar aldrig före midnatt, men sedan kan han vakna i princip när som helst. Som standard klockan 2 och 5. Vi hör honom ibland direkt han börjar "tjafsa" i sängen men oftast hinner han springa ända in i vårt rum och fram till sängen innan vi hinner stoppa honom. Han vill så gärna klättra in med oss men jag säger ett bestämt "Nej, nu är du en stor pojke som sover i din säng, kom jag följer dig tillbaka". Det går han med på allt som oftast och jag lägger honom, säger god natt och år tillbaka till min säng. Han somnar oftast om, men vaknar ofta igen efter någon timme.

Till saken hör att han är en väldigt bestämd liten man... Under sämre nätter då vi kan vara vakna en timme eller mer får han för sig saker på natten som bara "måste" vara på ett visst sätt. Han "måste" ha en viss grej, eller han "måste" ha på sig sin poliströja som ligger i tvättkorgen, eller som i natt då han bestämde sig för att han inte gillar vit färg och att allt vitt måste ut ur sängen, dvs kuddar och täcken.... Eftersom han nu är "stor" och inte behöver blöja blir han fly f-bannad ibland på nätterna när han upptäcker att blöjan är på och så tar han helt enkelt av den och pyjamasen och vaknar följaktligen en stund senare av att vara blöt eller kall. När han är på sånt humör vet jag inte vad jag ska göra, om man inte håller fast honom i sängen (vilket jag inte känner är något för oss) så sätter han iväg, han kan öppna barngrinden så det händer att han försöker gå ner på nedervåningen. Vi kan ju inte hålla på och jaga honom på nätterna.

Vi har nu kört på med att han inte får komma in i våran säng i ca. tre veckor. Det funkade inte att han sov med oss eftersom vi alla sov sämre och jag är gravid med nr 2 (väntas i december :D ) och behöver den lilla sömn jag får mellan besöken i vårt rum utan att ha honom klättrande över mig hela natten. Jag har inte sett någon direkt förbättring och har försökt följa alla fina råd i forumet och i Annas bok som jag köpte när vi kurade förstagången.

Ursäkta, det blev lite långt! Är det någon som har några bra tips??? Vi måste lösa det här innan lillebror kommer, går det?

Camilla
Kan någon hjälpa oss? Snälla...
Gäst

Re: Hur kurar man en nattvandrande 3-åring?

Inlägg av Gäst »

Jag kanske kan hjälpa dig lite, men som du ser i sign är jag inte en diplomerad kurare, men lite erfarenhet har jag dock.
Så nu ska du få lite tankar av mig.

:arrow: Han ska ha en aldeles bestämd läggningstid.
:arrow: Plocka i hop och undan alla leksaker, de ska inte finnas tillgängliga.
:arrow: Ha total mörker så att han inte heller kan se potentiella leksaker.
:arrow:Ta några nätter framöver, då du håller vakten. Så fort han tulsar i väg från sin säng så är du där utan för dörren och leder honom genast i säng. Pang, inget snack, på natten händer ingenting.
:arrow: Ska han ändå hitta på olika saker att göra så envisas du med en ramsa, som gärna kan innehålla : "Vi tar det där i morgon,godnatt sov så gott"
Den ger du som svar på ALLT.
Säger han att han ska ha e viss sak säger du: vi tar det i morgon, sov så gott.
PÅ NATTEN HÄNDER VERKLIGEN INGENTING :!:
:arrow: Vore det möjligt att ställa in en potta i hans rum på natten :?: Där du intruerar hur man använder den, och han kan sköta det aldeles själv på nätterna. Bädda med plastad frotte, och ge honom chansen att sköta behoven själv, nu då han praktiskt taget ber om det. (jag instruerade min tre åring hur man kan göra en provosorisk renbäddning aldeles själv oxå. DE KAN, om de bara får förtroende.
:arrow: Ha skrattfest ändå ner i sängen vid läggningen :!: Och ramsa :!:

Och nu det allra viktigaste av allt. DITT BESLUT; OCH DIN ATTITYD.
Det som du bestämmer nu, ska vara så glasklart att du inte viker en tum på det du bestämt och nu genomför.
Ditt beslut ska märkas i din attityd, märks det i din attityd att HÄR SKA SOVAS HELA NATTEN, så blir frågorna så mycket färre.

Jag kan säga att när jag med min treåring, som började tulsa in i våran säng, bestämde mig för att hålla vakt och ta honom innan han satt foten utanför dörren, så slutade han innan jag ens hunni hålla vakt :shock: Jag hade bestämt mig. och ungefär så funkar attityden.

Lycka till
Kram
phoenix_mamma

Inlägg av phoenix_mamma »

Tack!
Vi provade med totalt mörker, men problemet var att han var "rädd", han pratar en del om spöken osv...
Jag provade med pottan, men den blev han så arg på att han bar med sig den in i vardagsrummet mitt i natten och slängde den i soffan :shock:
Jag ska ta till mig de andra tipsen och försöka igen, kanske skulle man ställa en madrass utanför hans rum och sova där så man kan haffa han innan han hinner ut....
Funderade också på det där med nappen, ska han sluta med den tror ni? Vad har ni andra gjort, funkar "kuren" även om de använder napp???
Kram
Camilla
Kan någon hjälpa oss? Snälla...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu ska du ju förståss inte bara försöka :wink:
Utan här ska nu genomföras, och när man genomför, då ger man sig inte med mindre än det man bestämt...

Visst ta bort nappen, med samma självklarhet, kanske blir det fler frågor första natten, men frågorna kommer att upphöra till nästföljande natt.

Apropå pottan, den ställer man bara in i sådana fall, i förbi farten.
"Här KAN man kissa om natten" du behöver inte ens bry dig om att han hör eller inte :roll:
Den får bara vara där helt kravlöst. man KAN kissa där, man kan kissa på toa, och man kan låta bli. Det spelar ingen roll, i all fall inte för dig.
men man ska ha möjligheten om man otrivs med att göra i blöjan...
Men ni gör förståss det som passar er bäst :wink:

Visst kan du hålla vakt utan för på madrass.

Jag kom jusst på att AW brukar tipsa om ett larm på slaes ohlsson som indikerar att barnet rör sig ur sängen.
Jag tror det var något med infraröda strålar :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

oops stavfel. Inte slaes ohlsson, utan claes :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag tycker du har fått SUPERbra svar av sonica, vill bara tillägga att jag tycker du ska ta hela paketet och kura din son. Ta tre-fyra kurnätter när ni vakar och kör "hela paketet".
Läs t ex det här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "