Hej på er,
hoppas på att få hjälp med sömnproblem!
Carl är nu 4,5 månader, och är en tröttis, som inte vill somna. Förr sov han iaf bra på nätterna, men nu strular även det. Läggning kan ta flera timmar med mycket gråt.
Han accepterar dock magläge numera, men jag har nog buffat för mycket, han tycker gott jag kan hålla på hela natten, och det var ju inte mening...
Dagtid har jag väldigt svårt att få honom att sova över 45-minuterskarven, och han är ofta trött då han vaknar. Till mina frågor;
1. schema för tröttis vid denna ålder?
2. Skall de ha flera "mål" inom 1,5 timmar även när de äter riktig mat? Dvs, om jag har mattid kl 12, han ska sova 1330, ska jag mata igen då? Han äter supersnabbt, sällan mer än 3 minuter, och kräks ofta. Om jag matar mer kräks han och vaknar då av det.
3. Kvällstid somnar han vid buffning- för att vakna efter 5 minuter. Hur få att sova över skarv?
/anne
Sömn(!), mat, schema, 4,5 månader
Sömn(!), mat, schema, 4,5 månader
Carl, 17/5 2007
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej annea,
1. Mellan 3-4 mån så brukar man ha 15,5 timmar sömn på schemat. Vid 5-6 mån ändras detta till 15 timmar. Titta gärna i denna tråden efter inspiration på olika scheman, och sitt med papper och penna och fila på ett, så kan vi sen putsa på det tillsammans.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 452#112452
2. Vid 5 mån bör måltiden INTE vara längre än 30 min ( max 45!) inkl. ammnig och riktig mat! Fila även här på ett schema där maten inför långlur kanske är avslutad 30 min innan luren så att han verkligen är mätt inför långsovning.
3. Nyckel här är BACKA! Du måste göra baksteg för att sonen skall göra framsteg. (Lättare sagt än gjort, jag vet)
Läs gärna dessa 2 trådar för pepping!
Thaimassage
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Konsten att acka, skjuta vargar och attityd pepp.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
1. Mellan 3-4 mån så brukar man ha 15,5 timmar sömn på schemat. Vid 5-6 mån ändras detta till 15 timmar. Titta gärna i denna tråden efter inspiration på olika scheman, och sitt med papper och penna och fila på ett, så kan vi sen putsa på det tillsammans.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 452#112452
2. Vid 5 mån bör måltiden INTE vara längre än 30 min ( max 45!) inkl. ammnig och riktig mat! Fila även här på ett schema där maten inför långlur kanske är avslutad 30 min innan luren så att han verkligen är mätt inför långsovning.
3. Nyckel här är BACKA! Du måste göra baksteg för att sonen skall göra framsteg. (Lättare sagt än gjort, jag vet)
Läs gärna dessa 2 trådar för pepping!
Thaimassage
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Konsten att acka, skjuta vargar och attityd pepp.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej TorsMamma,
tack för länktips!
Efter lite pysslande och genom att läsa alla trådar har vi nu följande schema;
730 amma
900 45 min sova
11 mat+amma
1130 1,5 tim sömn
1430 gröt +amma
15 45 min sömn
1730 gröt + amma
18 20 min sömn
1915 amma
1930 sova.
Vad tror du om detta? Kan man ge välling på kvällen istället? Bör erkännas att han ofta äter kl 12 på natten, och runt 4-5. Snart kanske det kan försvinna!
Vilken tur Tor har som har en så klok mamma!
/Anne
tack för länktips!
Efter lite pysslande och genom att läsa alla trådar har vi nu följande schema;
730 amma
900 45 min sova
11 mat+amma
1130 1,5 tim sömn
1430 gröt +amma
15 45 min sömn
1730 gröt + amma
18 20 min sömn
1915 amma
1930 sova.
Vad tror du om detta? Kan man ge välling på kvällen istället? Bör erkännas att han ofta äter kl 12 på natten, och runt 4-5. Snart kanske det kan försvinna!
Vilken tur Tor har som har en så klok mamma!
/Anne
Carl, 17/5 2007
Ytterligare frågor;
hur snbvabt ska man gå över till fast mat? Hur vet man att de får tillräckligt med vätska? Försöker med vatten, men det är inte så populärt.
Han känns konstant trött, och då osocial trots att han sover bättre nu. Vaknar flera gånger på natten, då buffar jag, det funkar! Ramsan funkar ej än, men vi har ju just börjat.
hur snbvabt ska man gå över till fast mat? Hur vet man att de får tillräckligt med vätska? Försöker med vatten, men det är inte så populärt.
Han känns konstant trött, och då osocial trots att han sover bättre nu. Vaknar flera gånger på natten, då buffar jag, det funkar! Ramsan funkar ej än, men vi har ju just börjat.
Carl, 17/5 2007
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Snart blir ju mumsbiten 5 mån och då är sömnbehovet 15 timmar. tänkte du stryka den där 20 min på kvällskvisten då?
Visst kan du ge välling på kvällen! Den där 6 mån vällingen (semper vet jag) är samma gamla man gav förr från 4 mån men av WHO skäl så har man satt 6 mån på paketet. Men går precis lika bra från 4 mån
Mat... Så länge du kör "vegetariskt" kan du ösa på tycker jag. Potatis, majs, palsternacka, morot osv... här är det ju bara magen som säger stopp om man säger.
Ang. vätska så hade jag samma oro precis som du. AW sa, sätt ett glas till munnen, dricker han är han törstig om inte så är han inte det.
Men så länge de dricker, ersättning, BM och välling behöver du absolut inte oroa dig. Inte heller med burkmat för där är mer vatten än mat kan jag avslöja.
Erbjud vatten eller ersättning/BM (jag gav pumpad BM som måltidsdryck t.o.m 10 mån, nu får han ersättning som måltidsdryck) 8)
Ps. sömn föder sömn heter det...
Ds.
Snart blir ju mumsbiten 5 mån och då är sömnbehovet 15 timmar. tänkte du stryka den där 20 min på kvällskvisten då?
Visst kan du ge välling på kvällen! Den där 6 mån vällingen (semper vet jag) är samma gamla man gav förr från 4 mån men av WHO skäl så har man satt 6 mån på paketet. Men går precis lika bra från 4 mån
Mat... Så länge du kör "vegetariskt" kan du ösa på tycker jag. Potatis, majs, palsternacka, morot osv... här är det ju bara magen som säger stopp om man säger.
Ang. vätska så hade jag samma oro precis som du. AW sa, sätt ett glas till munnen, dricker han är han törstig om inte så är han inte det.
Men så länge de dricker, ersättning, BM och välling behöver du absolut inte oroa dig. Inte heller med burkmat för där är mer vatten än mat kan jag avslöja.
Erbjud vatten eller ersättning/BM (jag gav pumpad BM som måltidsdryck t.o.m 10 mån, nu får han ersättning som måltidsdryck) 8)
Ps. sömn föder sömn heter det...
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.