Till alla barn som överlevde 30-, 40-, 50-, 60- och 70-talet

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
MiaP

Till alla barn som överlevde 30-, 40-, 50-, 60- och 70-talet

Inlägg av MiaP »

:) Lite nostalgiläsning? :)

Först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten.

De tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese dressing samt åt tonfisk direkt ur burken, men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol , bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska.

Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta.

Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, inte blev vi överviktiga för det!! För att VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när gatlyktorna var tända. Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!

I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna. Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, Nindendos, X-box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler på TVn, inget surroundljud, CDspelare inga mobiltelefoner, datorer inget Internet eller MSN. Vi hade VÄNNER och de fann vi UTOMHUS!

Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder! Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.

Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord, och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!

Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, de som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen. OTROLIGT ELLER HUR?

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte. De var faktiskt lagens högra arm! Denna generation har faktisk fostrat de största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin.

De senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya ideèr. Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!

Om du är en av dem så - GRATTIS !

Du kanske vill dela med dig av detta till andra som som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan advokater och myndigheter reglerade ditt liv för "DITT EGET BÄSTA"? Och när du ändå håller på...

...berätta för dina barn hur modiga och (lyckliga) deras föräldrar var!

Ha det bra alla! :D

Kram Mia
:heart: vovve -01 :heart: pojke -02 :heart: flicka -04 :heart:

motto:
Behandla andra som du vill bli behandlad själv!
inger
Kontakt:

Lätt att överidealisera sin tid

Inlägg av inger »

Det är lätt att idealisera sin tid tror jag.
Var själv barn på 70-talet.
Minns detta.
Flera barn i klassen hade föräldrar som drack för mycket. Några barn prövade att sniffa och skolka redan i fyran.
I sexan började några flickor åka med de stora killarna vid macken i deras bilar.
Många sexdebuterade på tok för tidigt(anser jag att 12-13 är i alla fall)
och många drack tidigt.
Jag är född 1967.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Apropå bilbarnsstolar :roll: Min lillasyster fick en(vi var kanske de första :shock: )skulle tro att det var 79-80.
Vi skulle fara på en längre biltur, och hon lyckades krångla sig ur denna antika anordning och var en lös vilde i bilen.
Mamma var skogstokig och svor och blev nervös.
Plötsligt körde en lastbil med släp in i oss, och rammade in i sidan bak. Där syrran skulle ha suttit.
Men det faktum att hon inte satt fast i bilen räddade antagligen hennes liv.
Jag såg aldrig till bilbarnstolen sen...

Och ja mamma rökte under graviditeterna. Ammade inte. Gav mig fel sorts välling, i flera veckor. Och hon praktiserade mat var timme.
Ibland tog hon sig ett vinglas, och jag har minsann sett dom berusade flera gånger.
Och inte nog med det hon rökte i bilen, ofta samtidigt som pappa. Konstigt nog så har vi inte hitills fått skador av passiv rökning eller någon astma.
I dag blir ju GRAVIDA galna av rädsla för vad passiv rökning,gör mot lilla bebin i magen. För all skrämselpropagande om passiv rökning.
Hur kan man ens tro att det påverkar t ex gå förbi en rökare på gatan :?:

Ja vi överlevde. Men jag är ändå så otroligt tacksam över den utveckling som gjort att vi kan skydda våra barn. Cykelhjälmar, och bilbarnstolar, och andningslarm.
Även om jag kan tycka att vissa saker är onödiga...tex de här tyghjälmarna.
Visst så slår sig barnen utan med, men jag är kanske elak då :roll:
Men jag tycker det hör till utvecklingen.
Man ska falla, och av erfarenhet lära sig att det tar ont att fara huvudstupa ner i tex lesakslådan.
Jag tror att det på något sätt kanske hjälper barnet att träna balansen.
Man måste ju, det tar ju ont,om man inte kan balansera och hålla sig upprätt.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej
Håller med sonica att visst är det bra att utvecklingen går frammåt ang.larm,cyckelhjälmar mm.
MEN det jag känner är skrämmande är alla datorer,tv,spel.Nu kan man tex lagligt köpa ett slags narkotika som inte klassas som narkotika innom eu genom internet.DET tycker jag är skrämmande.All porr -och faktiskt internet överhuvudtaget om det används på fel sätt.Än så länge kan jag kontrollera vad Jacob håller på med och det kommer ingen dada in på hans rum.MEN vad händer sen?Jag hoppas bara jag kan fostra honom och hans syster så pass mycket att dom kan stå emot trycket att hamna fel.Då tycker jag att passiv rökning,en vanlig hederlig tonårsfylla är inget i jämförelse mot vad som faktiskt är tillgänglligt nu.Det kommer nya droger hela tiden.På så sätt VAR det bättre på gamla 70-talet då jag är född..
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och jag håller med dig Ulrika :lol: :lol:
Jag är faktiskt väldigt rädd för vad datorer och data/tv spel gör mot våra barn.
Jag lider med de stackars flickor som växer upp i dag,
Den sexualiserade världen når liksom de lägre åldrarna på ett fruktansvärt skrämmande sätt.
Ett exempel är ju alla olika communities(tex lunarstorm, apberget, snyggast etc)
Där de lägger ut bilder på sig själva, ibland inte fullt påklädda och en del är kanske 12-13 år.
Sen får andra användare rösta på deras kroppar och utseende :shock:
Det gäller förståss att få högsta betyg.
Mallen för kroppen är ju diverse playboy brudar som killarna skryter upp som idealet ute på internet.
Barn är inte barn. Barn tvingas in i en sexualitet som jag inte tror de alls är redo för.

Efterom jag är så fruktansvärt rädd för allt detta med vad internet innebär, så har jag ganska klara regler här hemma med min 13 åring.
Datorn används enbart i vardagsrummet, där folk hela tiden vistas :roll:
Jag har bett honom att jag få ha insyn i alla spel och alla ställen han vistas på. Och om han inte går med på detta så får han inte heller använda datorn.

Jag uppmanar honom att absolut aldrig sitta och bedömma tjejer, fast dom (tjejerna vädjar.
Och de gör dom, via msn.
Han är så pass klok att han inte gör det. Han vill inte. Tack och lov.

Men detta tror jag kanske är vår tids största fara i hemmet. Internet.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"