Suck, förkylning...Hur hantera?
Suck, förkylning...Hur hantera?
Barnen är förkylda och vaknar nu flera gånger på nätterna, täppt i näsan, hosta etc, och skriker. Jag torkar näsan, ger näsdroppar etc och lägger sedan tillrätta och ut med ramsan. Dessvärre vaknar de upp snart igen med nya frågor...Jag går in och lägger tillrätta och ut med ramsan, alternativt bara ramsar. Nu är jag dödstrött efter att de turats om med att vakna en gång i halvtimmen natten igenom. Gör jag fel på något sätt? De borde väl lyckas somna om själva ibland trots förkylningen? Jag har sökt på sökmotorn men det blir bara fel, så jag hoppas på svar här.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Jag brukar se till att ge optimala förutsättningar när det ska sovas förkylda. Här hemma innebär det:
Koksalt/Nezeril för att man ska kunna andas (särskilt viktigt för tumsugerskan i familjen, den store är inte lika känslig)
Om feber över 38,5 - febernedsättande (panodil eller liknande)
Skål med hett vatten och eucalyptusolja (alt vickssalva) ställs in på rummet 30 min innan läggning och tas sen ut när de läggs
Svalt i rummet
Höjd huvudända
På det sover de oftast hela nätterna igenom. Är man sjuk behöver man sömn framför allt annat för att kunna bli frisk. Behövs det påfyllning av någonting skulle jag förstås ge det under natten, i övrigt skulle jag ramsa. Känner du att du gjort allt du kan och de har det bra och det inte är något annat än just frågor de ställer, så skulle jag sakligt och säkert ramsa, för att förmedla att allt är i sin ordning. Du kan lugnt sova vidare.
Krya-på-sig-kramar!
Koksalt/Nezeril för att man ska kunna andas (särskilt viktigt för tumsugerskan i familjen, den store är inte lika känslig)
Om feber över 38,5 - febernedsättande (panodil eller liknande)
Skål med hett vatten och eucalyptusolja (alt vickssalva) ställs in på rummet 30 min innan läggning och tas sen ut när de läggs
Svalt i rummet
Höjd huvudända
På det sover de oftast hela nätterna igenom. Är man sjuk behöver man sömn framför allt annat för att kunna bli frisk. Behövs det påfyllning av någonting skulle jag förstås ge det under natten, i övrigt skulle jag ramsa. Känner du att du gjort allt du kan och de har det bra och det inte är något annat än just frågor de ställer, så skulle jag sakligt och säkert ramsa, för att förmedla att allt är i sin ordning. Du kan lugnt sova vidare.
Krya-på-sig-kramar!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Det gick bättre!
Dottern sov hela natten.
Sonen vaknade ofta, tyvärr, och ställde frågor, men så fort jag började ramsa tystnade han. Jag tror att mycket av problemen handlade om mina egna vargar - är de täppta, har de feber, kan de andas...etc. Jag agerade helt enkelt inte med samma självklarhet. Nu känns det som om vi är på god väg tillbaka till våra sammanhängande, sköna nätter
Tack, Ewa 
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06