Problem med middagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pompom

Problem med middagslurarna

Inlägg av Pompom »

Hej

Jag har ett problem, precis som många andra på denna sida. Jag hoppas att ni mer erfarna föräldrar skulle kunna hjälpa mig.

Min dotter vill inte sova på dagarna.

Terese, som är mitt första barn, är nu för tillfället lite drygt tre månader och har haft ont i magen förut men det fick vi bukt med för en månad sen ungefär. När hon var nyfödd tyckte jag att jag matade henne hela tiden. Jag hade den inställningen när hon föddes att det var väl bara ha med henne då hon var vaken, så skulle hon väl säga vad hon ville ha. (ingen bra ide har jag lärt mig) Det gick aldrig mer än en halvtimme mellan målen under dagen och oftast var det kortare än så. Men ändå grät hon väldigt mycket. Sen började hon ganska snart att sova kortare och kortare stunder på dagen. I början sov hon ca. tre timmar i stöten, sen blev det 45 minuter och till sist nu så var det bara 20 minuter åt gången. Det var aldrig några problem att få henne att somna, problemet var ju att hon vaknade innan hon var ordentligt utvilad. Till sist levde vi efter mönstret att sova 20 minuter, vaken 45 och sen sova igen. Jag höll på att bli galen! På nätterna sov hon ganska bra mellan halv åtta på kvällen till ca åtta på morgonen. Det blev bara ett par mål under natten. Det ända var att hon viftade och hade sig under vargtimmen så att jag själv inte sov så bra och när jag inte kunde sova på dagen så började det bli lite jobbigt.

Jag frågade alla om hjälp jag kunde tänka mig; tanten på BVC, kompisar som fått barn, föräldrar, svärföräldrar, alla jag kunde komma på. Antingen så sov deras barn som änglar eller så var den äldre generationen från den tiden då fyratimmars-schemat gällde och man inte brydde sig så mycket om att barnen skrek. BVC tanten sa bara att: ”ja, barn har så olika sömnbehov”

Då såg jag en artikel i en tidning om olika sömn metoder och då var AWs sova hela natten kur med. Så bara efter att ha läst artikeln provade jag vangning på tösen under dagen och det funkade. Men jag var ju alldeles för dåligt insatt vad jag egentligen skulle göra så snart upptäckte jag att nåt inte var riktigt rätt. Jag lånade Barnaboken och fick mer förståelse men fortfarande gjorde jag fel. Sen hittade jag äntligen hemsidan och nu fick jag tillräckligt information och fattade riktigt poängen. Så vi började kuren på riktigt med rätt förutsättningar för 6 dagar sedan och nätterna går nu som en vals. Hon sover nu mellan halv åtta på kvällen och halv åtta på morgonen. Men dagslurarna vill inte bli bättre.

Jag har upprättat ett schema då hon ska sova:
9 -10.30 1,5h
12 -13.30 1,5h
15 -15.45 45 min
17.30 – 18.15 45 min

Problemet är att hon nu vaknar efter 45 minuter (inte 20 min nu längre) och vill absolut inte somna om. Det tar 45 minuter att få henne att somna om och då har ju hela 1,5 h gått och det är dags att väcka henne igen. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag börjar bli villrådig om jag ska ta upp henne efter sina 45 minuter eller ska jag traggla i 45 minuter till och sen låta henne sova sina 45 minuter till, det blir dock mera än 1,5h sammanlagt och då håller inte riktigt schemat. Det blir väldigt kort mellan sov passen. Så nu skulle jag gärna ha lite råd om hur man skulle kunna lösa detta problem. Ska jag bara långa sovpass så hon lär sig att man ska somna om på dagen också och helt ta bort de korta då hon får stiga upp vid första uppvaknandet. Eller ska jag bara ha korta sovpass på 45 minuter eller vad ska jag göra? Jag tar gärna emot lite olika schema förslag också, då vi har ju aldrig riktigt haft en rymt som jag kunde ”spika”, utan får starta från noll.

Detta blev verkligen ett maraton brev, men hopas någon lyckades hitta problemets kärna och komma med bra förslag på vad jag ska göra. Jag skulle vara så tacksam.

Mvh terese och hennes mamma, som upptäck att detta med barn var inte riktigt så lätt som jag trodde.
:)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej och välkommen hit! :D

Allt du behöver veta står här på sidan, men jag ska fyll i lite åt dig ändå. :wink:

Tjejen är drygt 3 månader skriver du, och om du tittar på sömnbehovet på 3-4 månaders bebbar ligger det på c:a 15,5 timme per dygn.
Din flicka får vad jag förstår ungefär en timme för mycket sömn/dygn.

Jag tror du ska dela upp dagslurarna på 3 stycken, inte 4.

Hon klarar 12 timmars natt redan, suveränt bra jobbat! :D

Nu gäller det att strukturera upp dagen för henne.
Har du läst i Barnaboken om "överlevnadsångesten"?
Jag skulle med säkerhet tro att det var därför hon hade ont i magen.
Har du läst om, och infört standard-modellen?
Det är den som ska till, för att hon ska kunna bli mätt, och för att hon ska kunna ha ro att sova även på dagen. Med "slatt-matandet" blev hon förmodligen aldrig helt mätt, och kom heller aldrig åt den feta mjölken längst in, det var nog därför hon skrek. Been there..., men med schema och standardmodell blev det "folk av Clara med" :wink: BVC sa att hon hade kolik, och vi väntade på att hon skulle väga tillräckligt mycket för att få medicin :cry: Som tur var kom Barnaboken i min hand, en gåva från Anna Wahlgren själv, faktiskt! :D Hon hade ju inte kolik, hon var ju HUNGRIG!! Hemskt att förstå, naturligtvis :cry: men ändå en lättnad när man kunde rätta till det! När Ida kom, visste jag ju vad hon behövde :D

Mat, mat och mer mat, kan aldrig bli för mycket!
Ammar du, skadar det ju inte att öka på med tillägg för att säkerställa mättnaden. Du kan även dricka Luzernthé, så får mjölken sig en skjuts :wink:

Är lite osäker på när man börjar med 2-2, alltså 2 timmar vaken, 2 timmars sömn, någon annan som är säkrare??
Är hon omöjlig att hålla liv i LÄNGRE mellan varven än vad hon är vaken nu? I så fall kan du ju töja på vakentiderna, för att få bort en av kortlurarna.

En långlur på 1,5 timme, ska vara 1,5 timme totalt, du kan öka på med en kvarts marginal, eller minska med en kvart, vid behov, men INTE 45 minuter till, då blir det ju, som du ser helt fel med resten av dagen. Du plockar upp henne efter tiden har gått, oavsett om hon precis somnat om eller inte. Men när du sätter schema ska du helst inte mixtra med marginalkvartar alls, kör stenkoll på tiderna i stället.

Meningen är inte att få henne somna om, det ska hon kunna själv.
Vad du gör med vagningen är att du möter hennes protester med ett besked - "du ska sova". Vagna bara precis till hon tystnar/stillnar, sedan håller du upp dubbelt så länge, oavsett om hon protesterar eller ej.
Det är lätt att fastna i vagnandet, jag gjorde det själv, och kan kopiera ett exakt tillvägagångssätt i ett nytt inlägg, om du vill, svaret jag fick från AW.
Det var det som fick det att lossna för mig, det var då jag insåg vad jag gjorde fel!

Att hon viftade och hade sig på natten, så du vaknade, hoppas jag inte innebär att ni sov/sover ihop? I så fall går det bort! Hon ska sova i egen säng, eller vagn helst, nu under kuren, så du kan vagna.
Du har väl läst om det oerhört viktiga med att sova på magen?
Och du har väl läst allt som står här på sidan om shn-kuren?
Nu sover hon ju hela natten redan, men schema-tänket och strukturen måste du läsa på ordentligt om. Tillvägagångssättet är likadant på dagslurarna som när man kör natt-kuren.

Läs, och läs igen, tills du vet vad du gör.
Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Pompom

Inlägg av Pompom »

Tack för råden, det kom till behövande.

Även om inlägget var lång förra gången så kom allt inte med.

Jo terese sover inte längre brevid mig. Det gjorde hon innan vi kurade. Nu sover hon i barnvagn brevid sängen. Går som smort, i natt behövde jag inte säga nåt över huvudtaget och fick verkligen väcka henne vid 7.30. På kvällarna somnar hon efter ca 10 minuters skrikande då hon först protesterat som en galning. Men sen lyssnar hon till ramsan och somnar oftast bums. Det är knappt man hinner med bekräftelsen.

Jo på dagen så orkar hon vara vaken mera. Så att jag för väl ändra schemat till att ta tre lurar i stället för fyra. Den sista har inte heller riktigt passat in i rytmen nu när vi har börjat ha möjlighet att göra annat då hon sover. Två timmars vaken tid är inget problem inte mer heller för den delen. Jag menar innan vi började öva på sovning kunde hon vara vaken jämnt om hon fick bestämma. Nu gäller det bara att hitta bra tider. Skissade lite och funderar på att ändra schemat till:

Mat + vaken 7.30 – 9.30
Sova 9.30 – 10.15
Mat + vaken 10.15 – 12.30
Sova 12.30 – 14.30
Mat + vaken 14.30 – 16.45
Sova 16.45 – 17.30
Mat + vaken 17.30 – 19.30

Jag kör förresten med standardmodellen också som jag hittade i barnaboken som tur var. Till mig sa de också på BVC att hon hade kolik och att jag skulle prova att ta bort mjölkprodukter, vilket jag gjorde och det hjälpte faktiskt. Fast jag håller med om att det troligtvis inte tog bort orsaken bara symptomen till det mag-onda. För när jag började med standardmodellen så kunde jag börja dricka mjölk igen.

Det där med att hon inte somnar om på dagen: Jag vagnar inte länge utan slutar så fort hon blivit tyst och nu så behöver jag inte vagna nästan alls vid insomnanadet. Men då hon vaknat så hjälper inget. Jag vet att hon ska lära sig att somna om vilket hon gör snällt på natten. (jag hör ibland på natten att hon är lite halvvaken men säger ändå inget) Men på dagen när hon vaknat är det kört. Jag har provat med att ramsa till henne ett par gånger och sen låta henne vara, men hon skriker som en galning i 45 minuter och till sist har jag ju fått vagna henne så att hon blir tyst för att kunna ta upp henne när tiden gått ut. Sen har jag provat med att vara där direkt hon börjar vakna lite för att hon inte ska hinna vakna upp ordentligt, utan soman om igen. Men då är jag ju fast i att behöva ramsa var 5 minut för att hon sedan ska somna om igen vilket har varit lagom till att det är dags att ta upp. Så de senaste dagarna har jag faktiskt tagit upp henne då hon vaknat efter 45 minuter. Det känns som om det inte är nån ide att hålla på för syns skull tills 1,5 h gått med tanke på att hon ändå inte sover ordentligt.

Fast igår så gjorde jag så att vid andra luren mörklade jag hela rummet som på natten och då sov hon faktiskt bättre. Innan hade jag försökt att skilja på dag och natt med att ha det ljusare och att ha ljud omkring henne när hon ”lurade”. Idag har jag mörkat likadant och nu sover hon faktiskt snällt precis just nu. Nu har hon sovit i en timme och det är alltså dags att ta upp henne om 30 min. Kanske problemet var så lättlöst. Men jag ska inte ropa hej i förtid. Men även om hon nu skulle sova bättre så tror jag att det är bäst att bara ändra schema till de tider jag föreslog ovan. Som sagt; hon behöver väl inte sova hela tiden.

Sen är det också att jag försökt fylla i lite med tillskott, men hon vill ju inte ta flaskan. Jag läste om att det är bara att tratta i henne. Titta inte på barnet utan titta på TV eller nåt och låt henne hålla på så åker väl det ner till sist. Men hon börjar gallskrika efter fem minuter. Då är det lite svårt att äta nåt. Men jag kan få i henne ca. 30 ml innan hon tröttnar på det hela och öppnar dammluckorna. Som tur är så har jag ganska mycket mjölk när jag sovit gott om natten. (Dock om jag är trött blir det nästan ingen mjölk. Det är jättekänsligt) Jag dricker fänkålste, vilket damen på BVC rekommenderade. Men du rekommenderar Luzern te. Köper man det i hälsokostbutik eller??

Nu har det blivit maraton skrivande igen. Men det är så skönt att det finns andra mammor som ”lyssnar” och kan hjälpa mig i mina små trevliga barnbekymmer.

Ha en underbar dag ni alla med era små guldklimpar så ska jag snart gå och väcka min egen Tösabit.

Hälsningar från en sovande Terese.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Nätterna sitter ju bra nu, det är ju suveränt bra jobbat!! :D
Nu är det bara att BESTÄMMA dig hur du vill att dagarna ska se ut.
Och då är det DE tiderna som gäller - inget annat.
Hon ska INTE upp innan det är dags.

Eftersom hon är så liten, vagnar du in schemat.
Jag hade svårt att få nätterna att sitta med lilla Ida, (jag "övervagnade" och lät henne somna till vagnandet, hade hållt på i 22 nätter innan jag kontaktade AW...)medans dags-schemat vagnades in på 2 dagar bara! :D
Problemet med nätterna fick jag följande råd om av AW, och som skrivet innan, principen är detsamma på dagen, HUR man gör och när.
Här kommer svaret:

”Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet."

Ja, det var hennes svar.
Hoppas du förstod principen :wink:

Din nya schema-fundering tycker jag ser jättebra ut!
"Rätt" antal timmar, och bra mellanrum. Dessutom en långlur på mitten, som du behåller vartefter du tar bort de kortare lurarna, men de kommer behövas länge än.

Jag tycker du ska köra vagning på en så liten.
Du kan kombinera med ramsan, men hon är så liten att hon bättre behöver besked i handling, inte i ord.
Gå alltså på och vagna vid minsta pip enl. ovan direkt, avvakta sedan, ja läs, så förstår du när och hur.

Du SKA inte ta upp innan det är dags, men du måste bestämma dig för schemat. Hon förstår inte alls om du lyfter upp henne innan sovpasset är över. Hur ska hon då kunna fatta galoppen om vad som gäller?

När jag satte dagsschema på Ida tog det bara 2 dagar. Men jag var stenhård med tiderna. Inga marginalkvartar och sådant, utan snabbt på med vagnen.
Viktigt är också att vara HEMMA när man sätter schema samt 1 vecka efter det. Inga utflykter och massa intryck, bara hemmets trygga vrå!
Sedan, när schemat sitter, kan man röra sig, bebben kan sova varsomhelst ju! :D

Det är egentligen väldigt smidigt att sätta schema när de är så små, vagningen är ju så effektiv!

Ja, mörkläggning kan funka bra, passa dig bara för att göra det tyst.
Det är många som fastnar i ljud-fällan, och bebben vaknar vid minsta ljud.
Ha på musik, diska, slamra och lev på som vanligt :D

Jag funderade på ifall det var min mjölk som var för klen, så det var därför hon vaknade på natten, därför fick jag även lite instruktioner om hur man ger tillägg, kopierar dem nedan i ett nytt inlägg.
Jag beslöt mig ändå till slut för att hushålla med det som fanns. I mitt fall gick det bra med standardmodellen på dagen, men på kvällen gav jag tätare. Hur du än väljer är inget alternativ fel! Huvudsaken är att lilla tjejen är mätt, annars kan hon inte sova.
Inte alls konstigt om det är mindre mjölk när man är trött.
En sak som kan hjälpa är att ligga ner och amma. Avkopplande både för dig och henne.
Jag tror knappt din tjej får för lite, då skulle hon inte sovit så bra på natten! Vad hon behöver är struktur på dagarna!

Luzernthé köper man på hälsokostaffären.
Det är till för att ge mjölken en skjuts och det är inget man dricker jämt.
Koka 1 L vatten, häll det över 5 stora msk théblad, låt dra 30 minuter. Sila av och drick under dagen.
Drick detta max. 1 vecka, gör uppehåll några veckor, annars förlorar det sin effekt.
Det är över huvudtaget viktigt att dricka mycket när man ammar.

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Och här kommer matnings-instruktionerna:

"Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll."

anna igen
Pompom

Inlägg av Pompom »

Hej!

Tack igen för alla råd. Jag ska nog lösa det hela förr eller senare.

Idag sprack alla scheman, då jag var tvungen att åka på en massa saker med jobbet. (inte för att jag jobbar än, men det var bara lite möten som jag var tvungen att vara på för att veta om framtiden)

Men i morgon är det nya tag och då ska vi se om det går bättre när hon inte behöver sova mer än en långlur. Och jag får väl ta och vagna henne vid minsta lilla pip då och se om hon fattar vinken. Och sluta så fort hon tystnat, vilket i och för sig är på direkten bara jag tar i vagnen. Sen kör jag med ramsan också för den har hon faktiskt börjat lära sig nu.

Sen ska jag försöka med flaskan. Jag tror heller inte att hon egentligen är väldigt hungrig. Det är bara att ibland så får hon suga väldigt länge på kvällarna och jag vet ju inte hur mycket hon får i sig. Sen har hon nu börjat med en väldigt irriterande grej; hon vänder bort huvudet hela tiden för att titta sig omkring mitt i amningen. Då är hon inte speciellt hungrig, men det är så där att jag skulle vilja att hon åt lite till för att jag ska var på den säkra sidan. För hon suger koncentrerat bara i ca.5 minuter innan hon börjar titta. Jag har börjat amma nästan bara på sängen och ibland drar jag en filt över huvudet så att hon inte ska ha så mycket att titta på. Flaskan hade jag tänkt ta på eftermiddagen för att inte behöva skrika så sent på kvällen när pappa nu äntligen kommit hem och så. Meningen är alltså att bara mata henne och fortsätta tratta i när hon gallvrålar? Jag brukar ju lägga av efter att hon skrikit en halv minut. Men det ska jag alltså inte göra. I värsta fall tar jag en fejkad rap-paus.

Så att sov gott ni alla för det ska jag göra. Lite trött efter att för ovanlighetens skull varit borta nästan hela dagen.

Mvh Terese som fått sin första vaccination idag. :cry:
Pompom

Inlägg av Pompom »

Idag så körde vi hårt på schemat och som tidigare så krånglade den långa luren. Det är självklart ingen skillnad första dagen. Hon somnade efter fem minuters skrikande och sov sina 45 minuter. Men sen fick jag henne inte att somna om. jag vagnade och ramsade precis som jag gör när hon ska somna på kvällen eller på dagen, men hon bara skrek så fort jag inte rörde vagnen. hon tystar så fort jag vagnar hårt och ordentligt och det är ungefär 5 drag med vagnen. men när jag säger ramsan så börjar hon att gråta. jag låter henne gråta i två minuter ungefär och sedan säger jag ramsan igen. Den tar inte, utan då väntar jag en minut till och drar vagnen vilket gör att hon tystnar. Men börjar skrika igen, då jag slutar. Skriket blir högljudare för varje omgång. till sist grät hon så att hon var hes och genomsvettig. Och sen tar ju tiden slut och det är dags att stiga upp. då får jag vagna henne extra länge för att hon ska vara tyst så länge att jag hinner ta upp henne medan hon är tyst och inte skriker.

det dumma är att i morse så vaknade hon 45 minuter tidigare än vad det var meningen och då gjorde jag likadant som jag beskrivit ovan, och då tar ramsan andra omgången och hon somnar om. Och sov snällt sina återstående 40 minuter ungefär. Men inte på dagen.

jag börjar bli lite less när det funkar fint annars men att somna om på dagen verkar inte vara hennes grej. jag undrar fortfarande hur jag ska gör aannorlunda vid omsomnandet på dagen.

Jag undrar om hon kan vara hungrig fast jag matat med standardmodellen innan jag lagt henne. Det tar dock bara ungefär 20 minuter att "gå runt brösten" så mycket att hon inte vill ha mera. det tar 45 minuter innan hon vill ha mera och då är vi tillbaka på detta eviga suttande.

MVH: terese som ska ta och bada nu och ÄTA :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Skrev ett långt svar, sedan låste sig hela datorn, :shock: så jag fick stänga av, och allt försvann :twisted:

Ska försöka börja om...

"Meningen är alltså att bara mata henne och fortsätta tratta i när hon gallvrålar? Jag brukar ju lägga av efter att hon skrikit en halv minut. Men det ska jag alltså inte göra. I värsta fall tar jag en fejkad rap-paus."
Så, ska du göra, ja! :wink:

I övrigt ska du ta det lilla lugna!
Du har skrivit om hur ert liv var innan.
Slatt-matande, i princip vaken hela dagarna, nyligen infört schema, fast du har inte hållt det fullt ut, utan plockat upp henne innan sovtiden var ute, igår var det inget schema alls, och idag införde du ett helt NYTT schema. Inte så konstigt om hon protesterar och undrar vad det är, eller hur?

Det är NU du måste visa henne det! Håll dig till schemat, och håll dig själv HEMMA medan det sätter sig!

Jag tror du ska fokusera dig mer på vagningen än på ramsan, hon är så liten. Om du ska ha ramsa, så skilj på dag och natt-ramsa.
Att hon skriker så fort du slutar är för att hon vill att du ska stå där och vagna hela tiden, och det ska du ju inte :wink:
Använder du dig av de snabba avslutande skaken i sidledd? Om inte, så inför det! Det är ett besked i sig.

Kör ömma järngreppet när du ammar, läs om det här på sidan, så du vet vad det är. Läs alltihop som står här på sidan ordentligt flera gånger, så du verkligen förstår allting. Även "Ska du shn-kura ditt barn, läs detta först"
Du måsta ha stenkoll på allting!
Och du måste vara övertygad om att hon inte får i sig minsta lilla droppe mer att äta. För är hon inte mätt, kan hon inte sova.

Att hon suger väldigt länge på kvällarna är för att mjölken är tunnare då, och det behövs mer för att hon ska bli mätt.

Fortsätt som du gör nu, och ge inte upp!
Se så fint du fått henne att sova på natten! :D Då fixar du även dagslurarna! Men du måste visa henne nu vad som gäller, och stå för det!

kram anna
Pompom

Yääh!!

Inlägg av Pompom »

Hej!

Viss är det underbart med datorer som bestämmer sig för att slarva bort alla fina ord som vi skriver ner. Här brukar det vara Internet uppkopplingen som strular, så att jag har övergått helt till att alltid skriva allt i Word först. Då kan jag spara allt om datorn skulle få för sig att koppla ner helt plötsligt.

Jo nu är det dags att skriva lite igen. Kanske detta mest är för att avlasta mig och ösa ur sig lite av stressen och tröttheten jag känner. Jag kan ju egentligen inte klaga så mycket på lilla Tösen och jag har ju redan fått en massa fina råd och hjälp.

Idag har vi följt schema till punkt och pricka igen. Hon har lite svårt att vara vaken under de längre vakenpassen som nu är som längst 2h och 15 min jämfört med hennes tidigare 1,5h. Men vi försöker dra ut på blöjbyte, amning och allt möjligt skrattande. Men det gnuggas ögon :) . Hon är så gullig!

Sen idag hade jag ganska dåligt med mjölk och lyckades tratta i henne 50ml extra på flaska innan den långa luren för att verkligen eliminera möjligheten att hon skulle vara hungrig. Och hon somnade utan att säga ett pip och sov snällt sina 2h. :D Så då tror jag att det är brist på mat i alla fall hur mycket jag än ammar. Så då innan det var dags att sova nästa 45 minuters lur så tänkte jag att då trattar vi i lite till extra för brösten kändes lite onödigt tomma. Men då satte skriket igång. Och herre min je vilket liv det var… :shock: Hon skrek så hon höll på att bli hes och tårarna bara sprutade samt att svetten bara rann om henne. Jag brydde mig inte om henne utan bara försökte få i henne mera. Låtsas rapade emellan, men till sist var det heller inte till nån hjälp. Då fick jag resa mig och gå en runda med henne på axeln för att lugna ner tonen. Men sen hjälpte inte det heller, utan så fort jag satte mig ner så började hon gala utan att jag äns visat flaskan. :cry: Så höll hon på en timme nästan. Sen började tiden för nästa tupplur närma sig och då la jag henne på sängen för att få i henne bröstet så att hon skulle bli så mätt att hon kunde sova i alla fall. Vilket hon gjorde. Sen började jag ge bröstet direkt när hon steg upp för att hinna fylla på reserver ur det till synes tomma brösten. Sen efter badet erbjöd jag lite flaska igen och hon sate igång men denna gången blev det tyst efter ett litet tag. Då satt hon bara och pimplade med flaskan utan att suga, men det försvann 20ml (undrar om allt rann ut på haklappen?). Så lät jag henne hålla på tills det var dags för sista påfyllningen innan natten. Jag vet inte om hon fick i sig så mycket eller inte men hon somnade snällt efter 4 minuter skrik/gnöl.

Så nu tror jag att sömn problemet är att hon skulle behöva ha i sig mera mat. Frågan är bara hur. (Jag tror att min mjölk är klen. En kompis sa att henens mjölk hade blivit blåaktig i slutet av laktationen men min har varit det hela tiden.) Jag kommer ju att jobba med flaskan, men som sagt så måste jag ju avbryta när tiden för luren närmar sig så att hon får i sig nåt ur brösten åtminstone och kan sova den korta luren i alla fall. Det jag har börjat seriöst att fundera på är om jag skulle börja prova lite med puréer eller gröt. Hon är ju bara 3,5 månader, men blir ju 4 månader snart och då har jag senast tänkt att börja. Det skulle väl göra att hon blev det lilla extra full i magen och kunde sova längre i stöten. Jag är väldigt sugen att börja. Undrar bara vad jag ska börja med. En kompis började med havregröt, en annan med potatispuré och den tredje med majspuré. Hm.. vilket ska man välja. Svärmor säger fruktpuré. Ska titta om det står nåt bra i barnaboken om ämnet. Jag pratade med tanten på BVC om det i går och hon sa att det inte var nån brådska alls. Terese växte ju så fint. :roll: Men jag tror inte på tanten längre. Jag tror mer på AW och känslan jag själv har. Och min magkänsla säger mig att hon behöver mera mat i sin mage. Synd förresten att AW inte är någon läkare. Hade hon varit det skulle hennes idéer kanske ha spridit sig till vård-leden också. Och man skulle ha kunnat bli erbjuden den här hjälpen tidigare. :x
Så nu ska jag sova och dra ner på stresshormonerna som jag oundvikligt får när hon skriker. Jag är så känslig för ljud redan annars. Tål inte ens när min man visslar inomhus.

Så att sov gott, för det ska jag göra.

Mvh Tereses mamma med tomt juver.
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Det talas inte så mycket om att mjölken inte alltid innehåller tillreckligt med fett, bara att det är bra att amma. Vilket kan resultera i ännu mer stress och sämre mjölk.
Jag har haft så med båda barnen och efter första månaden har jag märkt att mjölken ändras, syns väldigt tydligt när man fryser den. Sedan har det varit svårt att få i de små tillräckligt fram till smakportionerna som snabbt har blivit stora ;-) Ingen av de har tagit ersättning men bå andra barnet så sprutade vi vi in i munnen bara för att stilla den värsta hungern och ge mig tid att få igång mjölken med den speciella nässprayen.

Vill bara ge dig uppiggande kramar för det är jobbigt att inte kunna leverera bra mjölk. Mina barn har självmant slutat med amningen, vilket jag kan förstå ;-) vid 6 månader och sedan har det gått fort vid 7 månader så var det slut för båda även om jag försökte hålla igång det hela så långt det bara gick.

Stora kramar från mig,

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Glömde säga att jag började runt 3-3,5 månad med smakportioner samt gröt av just anledningen- hungrigt barn. Vi sa inget till BVC tanten då hon var av äldre modell och skulle inte förstått men vår nya skulle kanske, vi får se med nästa barn om det kommer någon gång.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, då låter det ju som att det är därför hon inte sovit, hon är inte mätt.

Jag tycker du är jätteduktig som kämpar på med flaskan!
Det är tufft när hon skriker så, men det är bara att fortsätta att envisas, till slut förstår hon att det är något bra. :wink:
Du kan ju prova att gå omkring med henne på armen och mata, vagga stadigt samtidigt. Kanske hon lugnar sig då.
Tänk på att det är så otroligt viktigt med din attityd i de lägena. Du måste vara betryggande både i handlag och tonfall. Liksom överföra din säkerhet på henne. Och har du ingen säkerhet, är det bara att låtsas att du har det. Minsta oro från din sida känner hon av, så på med teatermasken :wink:
Det finns ju snipa också. En liten "kopp" man köper på apoteket, man kan mata med.

Jag tror ändå du inte har något att förlora på att köra en vecka Luzernthé.

Ja, BVC sa till mig att Clara "följde sin kurva så fint, så mat fick hon ju så det räckte" :twisted: Det fick hon ju inte alls! Och tänk om jag hade knockat henne med kolik-medicin dessuton, nej fy, så hemskt!! :twisted:

Lyssna på ditt hjärta! Känner du att du vill börja med lite mat, så gör det!
Jag gav mosad potatis med lite bröstmjölk de första dagarna.
AW skriver mosad banan.

Jag tycker du är jätteduktig!!! :D

kram anna
Pompom

Natti natti

Inlägg av Pompom »

Jo nu blir det bara en kortis.

Nappflaskan har jag gett upp för tillfället för tiden spelar inte med oss på den fronten utan att det går åt mer energi än vad hon hinner amma i sig under resterande tiden innan tuppluren igen. Och ändå lugnar hon sig inte det minsta. men idag tog vi fram drickskålen. Sen tvångs hällde vi i henne helt enkel för det blev ju också direkt ett j...a liv. Men nu kunde jag ju få i henne maten i alla fall utan att hon behövde sammarbeta med att suga. (har nog glömt nämna att ibland har hon druckit fint ur flaskan här under månaderna. Men nu har hon börjat helt tvärvägra. Förra veckan fick jag i henne 150ml under en dag utan att äns bråka). hon blev mätt och faktiskt så började skriket mattas av lite när magen blev fullare. Dock hällde jag í lite fort så hon spydde ut det mesta igen. men man lär sig så länge man lever. :oops:

Men damen har sovit som en stock idag och det har inte varit det minsta problem varken med att få henne att somna in eller att sova tiden ut. underbart!!! :D :D :D jag känner själv att spänningen släpper även på mig.

och i morgon åker bananen fram. tar den ett par dagar och sen tror jag på potatis med frysen bröst mjölk och därefter får nog havregrynsgröten komma upp på repertoaren. De var bra att veta att det är helt OK att ge så här tidigt även om de nu verkligen rekommenderar att man ska vänta tills barnen är sex månader. tack så mycket för erfarenheterna. :)

Nu ska jag sova, då Tösagösen sover redan.
Mamma till de älskade töserna Terese född dec 2004 och Rebecka född aug 2006.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Lite små-tips bara ang. nappflaskan, detta kanske du redan vet, och gör, men jag skriver det ändå:
Använd en anatomisk napp, det är lättare att suga i sig ur en sådan.
Använd det minsta hålet, ett litet kryss, så det inte går för fort.

Om hon spyr, så vänta en stund, och fortsätt sedan.

Ang. potatis med frusen bröstmjölk, behövs det inga mängder mjölk, onödigt att "offra" en tärning bröstmjölk till den lilla mat du kommer få ner i början.
Jag mosade lite potatis, och duschade helt enkelt ut ett par strålar rätt på :wink: Att man har det är bara för dom ska känna igen smaken lite.

Jag pumpade ur mjölk och gav på flaska lite extra sådär inför natten, har du provat om hon värjer sig lika intensivt för mjölk som för tillägg?

I Barnaboken rekommenderar AW att man börjar med mat vid 4 månader. Jag vet att BVC säger 6 månader, det blev ändring på det där precis när jag börjat ge Ida mat, när hon var 4 månader.
Jag struntade i det och körde enl. Barnaboken :wink: Det funkar ju med allt annat :D

Ladda videokameran (om du har någon) och föreviga första matningen, det är väldigt kul att se reaktionen :)

Vad UNDERBART att hon sover så bra nu! :D

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"