Jag har ett problem, precis som många andra på denna sida. Jag hoppas att ni mer erfarna föräldrar skulle kunna hjälpa mig.
Min dotter vill inte sova på dagarna.
Terese, som är mitt första barn, är nu för tillfället lite drygt tre månader och har haft ont i magen förut men det fick vi bukt med för en månad sen ungefär. När hon var nyfödd tyckte jag att jag matade henne hela tiden. Jag hade den inställningen när hon föddes att det var väl bara ha med henne då hon var vaken, så skulle hon väl säga vad hon ville ha. (ingen bra ide har jag lärt mig) Det gick aldrig mer än en halvtimme mellan målen under dagen och oftast var det kortare än så. Men ändå grät hon väldigt mycket. Sen började hon ganska snart att sova kortare och kortare stunder på dagen. I början sov hon ca. tre timmar i stöten, sen blev det 45 minuter och till sist nu så var det bara 20 minuter åt gången. Det var aldrig några problem att få henne att somna, problemet var ju att hon vaknade innan hon var ordentligt utvilad. Till sist levde vi efter mönstret att sova 20 minuter, vaken 45 och sen sova igen. Jag höll på att bli galen! På nätterna sov hon ganska bra mellan halv åtta på kvällen till ca åtta på morgonen. Det blev bara ett par mål under natten. Det ända var att hon viftade och hade sig under vargtimmen så att jag själv inte sov så bra och när jag inte kunde sova på dagen så började det bli lite jobbigt.
Jag frågade alla om hjälp jag kunde tänka mig; tanten på BVC, kompisar som fått barn, föräldrar, svärföräldrar, alla jag kunde komma på. Antingen så sov deras barn som änglar eller så var den äldre generationen från den tiden då fyratimmars-schemat gällde och man inte brydde sig så mycket om att barnen skrek. BVC tanten sa bara att: ”ja, barn har så olika sömnbehov”
Då såg jag en artikel i en tidning om olika sömn metoder och då var AWs sova hela natten kur med. Så bara efter att ha läst artikeln provade jag vangning på tösen under dagen och det funkade. Men jag var ju alldeles för dåligt insatt vad jag egentligen skulle göra så snart upptäckte jag att nåt inte var riktigt rätt. Jag lånade Barnaboken och fick mer förståelse men fortfarande gjorde jag fel. Sen hittade jag äntligen hemsidan och nu fick jag tillräckligt information och fattade riktigt poängen. Så vi började kuren på riktigt med rätt förutsättningar för 6 dagar sedan och nätterna går nu som en vals. Hon sover nu mellan halv åtta på kvällen och halv åtta på morgonen. Men dagslurarna vill inte bli bättre.
Jag har upprättat ett schema då hon ska sova:
9 -10.30 1,5h
12 -13.30 1,5h
15 -15.45 45 min
17.30 – 18.15 45 min
Problemet är att hon nu vaknar efter 45 minuter (inte 20 min nu längre) och vill absolut inte somna om. Det tar 45 minuter att få henne att somna om och då har ju hela 1,5 h gått och det är dags att väcka henne igen. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag börjar bli villrådig om jag ska ta upp henne efter sina 45 minuter eller ska jag traggla i 45 minuter till och sen låta henne sova sina 45 minuter till, det blir dock mera än 1,5h sammanlagt och då håller inte riktigt schemat. Det blir väldigt kort mellan sov passen. Så nu skulle jag gärna ha lite råd om hur man skulle kunna lösa detta problem. Ska jag bara långa sovpass så hon lär sig att man ska somna om på dagen också och helt ta bort de korta då hon får stiga upp vid första uppvaknandet. Eller ska jag bara ha korta sovpass på 45 minuter eller vad ska jag göra? Jag tar gärna emot lite olika schema förslag också, då vi har ju aldrig riktigt haft en rymt som jag kunde ”spika”, utan får starta från noll.
Detta blev verkligen ett maraton brev, men hopas någon lyckades hitta problemets kärna och komma med bra förslag på vad jag ska göra. Jag skulle vara så tacksam.
Mvh terese och hennes mamma, som upptäck att detta med barn var inte riktigt så lätt som jag trodde.