Ta bort nappen? Ångest...
Ta bort nappen? Ångest...
Jag har bestämt att ta bort nappen åt sonen på tio månader. Han har den aldrig dagtid förutom då han skall sova. Dessutom kan han somna utan den också ibland utan några problem. Det är egentligen vi som gett den i hopp om att han skall sova bättre dagtid och nattetid. De senaste månadern har han vaknat allt från 3-10ggr/natt för att nappen ramlat (tror jag). Nu har jag haft bort tutten två nätter och två dar och det har gått bra. Första natten sov han väldigt dåligt Inatt sov han riktigt bra. Men ändå känns det fel på något vis. Skall JAG som MAMMA ta bort hans napp bara för att JAG (också han förstås) skall få sova bättre? Han har visserligen aldrig varit någon "nappfantast" men visst har han velat ha den då han somnat eller som tröst. Kan jag ta bort den av honom, han är ju bara 10 månader? Inatt sov han ju bra och nu sover han i vagnen utan den också... så egentlien har det ju gått rätt smärtfritt men ändå känns det fel... Vad tycker ni? Nästan alla som har barn i den här ålder säger ju att de sover mer eller mindre dåligt så kanske det inte alls är nappens fel och så tar jag bort den... Jag har ångest, det känns som att jag bedrövar pojken på hans älskade napp men verkar att ta det bra... är det mamma som har problem eller?!
Elin
Japp, definitivt mamman som har problem.
Och ja - du ska ta bort den för att han ska få möjlighet att sova ostört. Han behöver sin sömn så väl för att orka med dern stormande utvecklingen.
Senast vid 6 månader blir sugbehovet normalt och ingen napp behövs därmed. Det är en vana - dålig vana...Du ser ju själv egentligen att han inte har behov av den utan det är egentligen vi vuxna som har behov av att de ska ha den. Och varför behöver barnen tröstas med nappen
Är det inte bättre att vi faktiskt kommunicerar med dem och förstår - istället för att trycka in nappen
Vi tog vår dotters napp när hon var sex månader. Överhuvud taget ingen reaktion. Får första flicka hade napp till 3 år och på julafton gav hon den till tomten. Frågade till första sovningen och därefter aldrig nämnt. Är så glad att vi förstod bättre med andra barnet och det känns skönt att hon ej har napp.
Så behovet får mycket snabbt över och oron är de vuxnas.

Och ja - du ska ta bort den för att han ska få möjlighet att sova ostört. Han behöver sin sömn så väl för att orka med dern stormande utvecklingen.
Senast vid 6 månader blir sugbehovet normalt och ingen napp behövs därmed. Det är en vana - dålig vana...Du ser ju själv egentligen att han inte har behov av den utan det är egentligen vi vuxna som har behov av att de ska ha den. Och varför behöver barnen tröstas med nappen
Vi tog vår dotters napp när hon var sex månader. Överhuvud taget ingen reaktion. Får första flicka hade napp till 3 år och på julafton gav hon den till tomten. Frågade till första sovningen och därefter aldrig nämnt. Är så glad att vi förstod bättre med andra barnet och det känns skönt att hon ej har napp.
Så behovet får mycket snabbt över och oron är de vuxnas.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Re: Ta bort nappen? Ångest...
Eller så är det för att de låter barnen ha napp som stör när den trillar ur och de inte kan somna om utan den, som gör att att de inte kan sova. Dessutom springer de in och stör när de ska peta in nappen igen.Wilmer skrev:... Nästan alla som har barn i den här ålder säger ju att de sover mer eller mindre dåligt så kanske det inte alls är nappens fel och så tar jag bort den... ...
Han är som du säger bara 10 månader och förväntar sig att du ska ordna det som är bäst för honom - och det har du ju gjort nu.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum